وزیر نفت عربستان در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه اگر تحریمهای ایران لغو شود، عربستان مجبور به کاهش تولید خواهد بود؟ گفت: شما دائما اگر اگر می کنید، این سناریوها را رها کنید.

به گزارش افکارنیوز ، وزیر نفت عربستان هنگام ورود به وین برای شرکت در نشست وزرای نفت اوپک که انتظار می رود با محوریت رشد در تولید نفت برگزار شود، ایده کاهش تولید نفت این کشور را رد کرد.

 نشست ۱۶۴ وزرای نفت اوپک چهارشنبه در حالی برگزار می شود که این سازمان علاوه بر مواجهه با افزایش تولید نفت آمریکا با افزایش تولید از سوی اعضای خود نیز مواجه است، زیرا صنعت نفت عراق پس از چند دهه تحریم و جنگ به سرعت در حال رشد است و تحریم های نفتی ایران نیز پس از توافق هسته ای با غرب در شرف لغو شدن

قرار دارد.

علی النعیمی وزیر نفت عربستان در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره اینکه آیا عربستان برای باز کردن فضای کافی به منظور افزایش تولید نفت در کشورهای دیگر باید تولید یا صادرات خود را کاهش دهد، لبخند زد و گفت: بازار در بهترین وضعیت موجود به سر می برد، تقاضا فوق العاده است، رشد اقتصادی در حال افزایش است و بنابراین شما چه چیز دیگری می خواهید؟

النعیمی گفت: لبخند بزنید، خوشبین باشید و بدبینی را رها کنید. وضعیت جهان رو به بهبود خواهد بود.

اعضای اوپک شامل ایران، عراق، عربستان و کشورهای آمریکای لاتین و آفریقا روزانه حدود ۳۰ میلیون بشکه نفت تولید و یک سوم تقاضای جهان را تامین می کنند.

بهای نفت برنت امسال به طور متوسط ۱۰۸ دلار و ۵۰ سنت در هر بشکه بوده و طی سه سال گذشته به طور مرتب بالای قیمت ۱۰۰ دلاری که به طور غیررسمی از سوی اوپک هدفگذاری شده بوده است.

این درحالی است که انتظار می رود افزایش سریع تولید نفت در آمریکا سهم بازار اوپک را سال آینده کاهش دهد. این امر باعث بروز گمانه هایی مبنی بر لزوم کاهش سقف تولید کنونی ۳۰ میلیون بشکه ای اوپک شده است.

عربستان در سه ماهه سوم امسال برای جبران کمبود تولید در لیبی و نیجریه سطح تولید خود را به بیش از ۱۰ میلیون بشکه در روز رساند و پیش بینی ها مبنی بر لزوم کاهش تولید خود برای بازکردن فضای افزایش تولید در آمریکا را نقض کرد.

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد: عربستان از آن زمان تاکنون تولید خود را کمی کاهش داده و در ماه اکتبر به ۹ میلیون و ۷۵۰ هزار بشکه در روز رساند. اگرچه این کاهش با کاهش تقاضای داخلی نفت عربستان در پایان فصل تابستان همزمان شده است.

هیات مقامات نفتی ایران که موضع شان پس از توافق هسته ای اخیر تقویت شده، امروز (سه شنبه) برای شرکت در نشست ۱۶۴ وزرای نفت اوپک وارد وین می شود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات