مصرف لبنیات بین مردم به دلیل گرانی بیش از اندازه کاهش یافته است، هر گونه افزایش دوباره قیمت، سلامتی مردم را بیش از این به خطر می اندازد، قیمت ها بعد از اجرای هدفمندی بیش از ۲۰۰ درصد گران شد و سرانه مصرف هم ۲۲ درصد پایین آمد.

به گزارش افکارنیوز ، بالا بودن قیمت لبنیات میزان مصرف آن را در سبد خانوارها کمتر کرده است، حال اینکه این محصول بسیار ارزشمند علاوه بر تغذیه در سلامتی نقش موثری دارد.

مصرف روزانه شیر در دوران نوجوانی و کودکی پایه گذار استخوان هایی محکم است و از عوامل اصلی پیشگیری کننده پوکی استخوان و زندگی سالمندی فعال تر محسوب می شود.

نقش خوردن شیر در پیشگیری از سرطانهای پستان و روده بزرگ به اثبات رسیده است.

طبق تحقیقات دانشمندان سوئدی، مردانی که روزانه ۱.۵ لیوان شیر می خورند، ۳۵ درصد کمتر احتمال دارد که به سرطان روده بزرگ مبتلا شوند.

یک رژیم غذایی خوب وسالم نقش مهمی در سلامت سالمندان دارد و کمک می کند از بسیاری از بیماری ها در امان بمانند.

اینها فوایدی از هزاران فایده مصرف شیر و لبنیات است.

*سرانه مصرف شیر کشور کمتر از نصف میانگین جهانی

اما با وجود این، سرانه مصرف شیر در کشور ۸۰ کیلوگرم یعنی نصف میانگین جهانی و یک چهارم کشورهای اروپایی است.

بعد از اجرای هدفمندی یارانه ها شرکت صنایع شیر ایران سرانه مصرف را بررسی کرد که حاکی از کاهش ۲۲ درصدی سرانه مصرف بود، این در حالی است که دولت در برنامه پنجم توسعه رسیدن به سرانه مصرف ۱۶۵ کیلوگرم را نشانه گذاری کرده است و تاکنون نه تنها گامی به جلو نبوده، بلکه پس رفت هم وجود دارد.

*حذف یارانه ۵۵۰ میلیاردی و افزایش قیمت بیش از ۲۰۰ درصدی

تنها دلیل کاهش سرانه مصرف بالا بودن قیمت آن است، قبل از اجرای هدفمندی یارانه ها سالانه ۵۵۰ میلیارد تومان یارانه به شیر پرداخت می شد و به همین دلیل فراورده های لبنی با قیمت مناسبی به دست مردم می رسید، اما بعد از هدفمندی قیمت انواع لبنیات بیش از ۲۰۰ درصد افزایش یافت.

مردم دیگر نمی توانند از این محصولات معجزه گر به میزان کافی استفاده کنند، در حالی که کارشناسان در باره پایین آمدن درباره سرانه مصرف ناکافی هشدارهای جدی دارند.

قیمت انواع لبنیات در بازار به این شرح است.

*جدیدترین قیمت ترین لبینات
قیمت انواع محصول لبنی
محصول لبنی قیمت
ماست ۹۰۰ پرچرب ۲۳۰۰ تومان
ماست ۲.۵ پرچرب ۵۵۰۰
شیر کاکائو۹۴۶ ۳۲۰۰
پنیر ۴۰۰ پرچرب uf ۳۵۵۰
دوغ ۱.۵ نعناع ۱۸۵۰
ماست ۱.۵ نیم چرب ۴۰۰۰
ماست ۹۰۰ نیم چرب ۲۳۰۰
ماست ۲۲۰۰ گرمی محلی کم چرب ۶۵۰۰
ماست ۲۲۰۰ گرمی محلی پرچرب ۶۵۰۰

در چنین شرایطی که سرانه مصرف شیر در کشور اسفناک است، کش مکش های زیادی هم برای افزایش دوباره قیمت وجود دارد، دامداران و کارخانه ها هر دو به افزایش قیمت اصرار دارند و می گویند تولید برای آنها به صرفه نیست.

دولت باید بداند که ظرفیت افزایش قیمت برای لبینات خیلی وقت است تمام شده و تنها با افزایش بهره وری تولید، کاهش هزینه ها و در نهایت پرداخت یارانه به تولید باید به جنگ به صرفه کردن تولید برای دامدار و کارخانه ها برود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات