پایین بودن قیمت تضمینی پنبه و عدم رغبت کارخانه داران استان خراسان شمالی به خرید این محصول بیشتر از نرخ تضمینی، مشکلاتی را برای پنبه کاران ایجاد کرده که اختلاف نظر مدیران متولی این امر در این بخش مشکلات را دوچندان کرده است.

به گزارش افکارنیوز ، رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی مهمترین مشکل پنبه کاران استان را پایین بودن قیمت تضمینی ۲۲ هزار ریالی تعیین شده برای طلای سفید اعلام کرد.

ابوالفضل یاوری گفت: امسال هشت هزار و ۵۰۰ هکتار از کشتزارهای این استان زیر کشت محصول پنبه قرار گرفته که میانگین برداشت محصول از هر هکتار حدود ۲.۷ تن است.

وی اظهار کرد: انتظار می رود به طور میانگین امسال از مزارع طلای سفید خراسان شمالی ۲۳ هزار تن پنبه برداشت شود که کمتر از نیاز مصرفی کارخانه های استان است.

وی افزود: در استان خراسان شمالی هشت واحد فرآوری پنبه فعالیت دارد که ظرفیت این واحدها در مجموع حدود ۲۵ هزار تن است.

یاوری گفت: کشاورزان پنبه کار مشکلی برای فروش محصولات خود ندارند، اما قیمت تضمینی محصول به نسبت قیمت تمام شده مقداری پایین است که امیدواریم با رویکرد دولت یازدهم این مشکل نیز رفع شود.

این در حالی است که معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی، روز گذشته در مصاحبه با یکی از نشریات محلی عنوان کرده بود که ۲۳ هزار تن پنبه روی دست کشاورزان این استان مانده است.

خداداد عابدی در این مصاحبه اعلام کرده بود: با ورود محصول جدید پنبه به بازار، این محصول به دلیل نبود مشتری با افت قیمتی مواجه شده است.

وی اضافه کرده بود: باید برای رفع مشکل نبود مشتری برای محصولات پنبه کاران استان، تدبیری از سوی مسوولان اتخاذ شود.

معاون سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی قیمت تضمینی ۲۲ هزار ریالی تعیین شده برای هر کیلوگرم پنبه را پایین خوانده و خواهان خرید توافقی این محصول از کشاورزان شده بود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات