وزیر ارتباطات اعلام کرد

به گزارش افکارنیوز ، واعظی - وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات - در حاشیه نشست خبرگان فن آوری اطلاعات کشور که با موضوع بررسی و تبادل نظر پیرامون مدل مفهومی شبکه ملی اطلاعات و نقشه جامع دولت الکترونیک درباره جایگاه ایران در منطقه برگزار شد اظهار کرد: ما داریم تلاش می کنیم که این عقب افتادگی را جبران کنیم و من امیدوارم تا پایان برنامه پنجم به اهداف خود برسیم.

او تاکید کرد: براساس آمارها در حال حاضر ما در منطقه در رتبه پانزدهم هستیم و امیدوارم با حمایت مجلس و دولت تا آخر برنامه پنجم توسعه مقام دوم در منطقه را کسب کنیم.

وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات در ادامه تاکید کرد: شبکه ملی اطلاعات تا سال ۹۴ راه اندازی می شود. اگر شما فن آوری امروز را با فن آوری شش ماه یا یک سال قبل مقایسه کنید شاهد تحولات عظیم به وجود آمده خواهید بود و من به شما قول می دهم تا یک سال آینده با ایجاد تحولات زیاد و کار در زمینه امنیت فضای مجازی به جایگاه خوبی برسیم.

واعظی در ادامه درباره قبض های تلفن ثابت و همراه و مبالغی که گفته می شد بیشتر گرفته شده اند و تاکید مخابرات برروی برگرداندن این پول ها تصریح کرد: درباره تعرفه شرکت مخابرات و تعهداتی که به مردم داده شده که تعرفه ها بالا نرود و هم تلفن ثابت و هم همراه به ما قول داده اند که مبالغ اضافه شده را به مردم برگردانند.

وی افزود: این حق مردم است که باید به مردم بازگردانده شود و اگر برنگردد ما ابزارهایی داریم که حق مردم داده شود.

وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات در ادامه درباره نقش مخابرات دراین زمینه گفت: ما باید از نظر فنی مسوولان شرکت مخابرات را درک کنیم، دوره در نظر گرفته شده در این زمینه یک دوره دو ماهه است که از زمانی که به ما قول داده اند تا الان هنوز دو ماه نشده و در مورد ودیعه ها یک اختلاف نظر در شرکت مخابرات وجود دارد که ما امیدواریم مشکلات حل شود و ما به مردم اطلاع دهیم.

واعظی درباره شبکه ملی اطلاعات و شایعاتی مبنی بر این که اگر شبکه ملی اطلاعات راه اندازی شود دسترسی کاربران محدود می شود، تاکید کرد: این شایعات درست نیست ما دو اینترنت در کشور نخواهیم داشت و با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات آنچه که در داخل کشور میزبانی اش وجود دارد تامین می شود.

وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات افزود: همه نیازمندی های ما در خارج نیست و ما در آینده با داشتن دولت الکترونیک می توانیم همه کارها را از طریق فضای مجازی انجام دهیم. ممکن است در آینده ۵۰ یا ۶۰ درصد فعالیت شما در اینترنت مربوط به داخل کشور باشد.

واعظی تاکید کرد: ما دو اینترنت واگذار نمی کنیم و آن هایی که در داخل از شبکه ملی استفاده می کنند سرعت بسیار بالایی خواهند داشت.

وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات در ادامه درباره مخالفت های صورت گرفته درباره شبکه ملی اطلاعات اظهار کرد: آن هایی که مخالفت می کنند فکر می کنند که با بوجود آمدن شبکه ملی اطلاعات شبکه اینترنت بین الملل قطع می شود. در حالی که ما زیرساختی فراهم می کنیم فقط مربوط به شبکه ملی اطلاعات نیست و زیرساختی است که برای توسعه کشور به کار می رود.

وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات درباره نقش ICT و تاثیر آن در توسعه کشور تصریح کرد: ما ICT را پیشران توسعه کشور می دانیم به همین دلیل پروژه های مختلفی را طراحی و مقدمات کار را فراهم کردیم و به محض این که بودجه تصویب شود ما پروژه های در دست را عملیاتی می کنیم.

واعظی افزود: من امیدوارم در اواخر سال آینده ما شبکه پهنای باند بین الملل مان از ۷۰ به ۷۰۰ برسانیم؛ یعنی ۱۰ برابر بیشتر از حال حاضر. همچنین شبکه داخلی و پهنای باند داخلی ما ۵۳۰ گیگابایت بر ثانیه بوده که باید به حدود ۲۰۰۰ گیگابایت بر ثانیه برسد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که چرا دولت با بودجه ۴۰۰۰ میلیارد تومانی وزارتخانه مخالفت کرد؟ پاسخ داد: ما باید دولت را درک کنیم و آنچه که به بخش خصوصی قول دادیم عملی شود چون اعتقاد داریم زمینه زیرساخت باید برای سرمایه گذاری بیشتر بخش خصوصی فراهم شود.

وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه آیا طرحی برای افزایش پهنای باند وجود دارد؟ پاسخ داد: ما اول باید با شرکت مخابرات جلسه مشترک داشته باشیم و بگوییم که ۲۰ تا ۳۰ درصد از پهنای باند بین الملل را به شما ارزان می دهیم به این شرط که بقیه هم کمک کنند تا اینترنتی که در اختیار مردم قرار می گیرد ارزان باشد.

واعظی درباره کاهش فیلترینگ اظهار کرد: اصلا فیلترینگ در اختیار ما نیست؛ ما به دنبال این هستیم که سیستمی وجود نداشته باشد که هر چیزی که دم دست است را فیلتر کنند بلکه ما به دنبال این هستیم محتوای نامناسب فیلتر شود.

او درباره امید به آینده کشور اظهار کرد: دولت یازدهم امید دارد که کشور از همه ابعاد اعم از اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی پیشرفت کند و در زمینه اقتصادی و نگاه به توسعه آینده کشور وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات نقش مهمی را ایفا می کند.

وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات درباره خواسته مردم از این وزارتخانه تاکید کرد: چیزی که در ظاهر ما با آن روبرو هستیم این است که مردم از ما خدمات و سرویس می خواهند اما ما باید به نقشی که ICT در زیرساخت کشور در آینده می تواند ایفا کند توجه ویژه داشته باشیم.

واعظی افزود: در روستاها همه اینترنت می خواهند. در گذشته روستاییان با یک خط تلفن که همگی بتوانند از آن استفاده کنند راضی می شدند اما در حال حاضر اینترنت پرسرعت می خواهند.

وی افزود: در حال حاضر یک وظیفه مهم داریم که مردم را راضی نگه داریم ولی وظیفه مهمتر ما این است که زیرساختی را به وجود آوریم که به توسعه اقتصادی برسیم که در شان ملت ایران باشد.

وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات ادامه داد: قطعا در ارتباط با این هدف مهم راهکاری در برنامه پنجم توسعه وجود دارد و ما مکلف به انجام آن هستیم. الان دو سال و هشت ماه از برنامه گذشته و ۱۴ تا ۱۵ درصد برنامه پیش رفته و ۸۰ درصد آن باقی مانده که ما انجامش می دهیم.

واعظی در ادامه تصریح کرد: ما بنا نداریم همه کارهای باقیمانده را با امضای قرارداد با شرکت های دیگر تمام کنیم بلکه وضعیت زیرساخت های توسعه ای کشور را باید بهبود بخشیم. ما در این زمینه باید علاوه بر اهداف کوتاه مدت، اهداف بلند مدت هم باید داشته باشیم و نباید به گونه ای سیاست گذاری و انتخاب تکنولوژی کنیم که مجبور شویم دو سال دیگر آن ها را تغییر دهیم.

وی با بیان این که ما حتما باید در آینده متکی به خودمان باشیم و این خط و سیاست دولت است اظهار کرد: قطعا در وزارت ارتباطات قصد تصدی گری نداریم و بنا داریم زیرساخت ها را به وجود بیاوریم و بقیه کارها را به بخش خصوصی بسپاریم.

واعظی افزود: دولت و بخش خصوصی مکمل هم هستند و زمانی تولید اتفاق می افتد که تحقیق را مورد توجه و حمایت قرار دهیم. ما زمانی می توانیم روی پای خود بایستیم و بگوییم خودکفا شده ایم که متخصصان ما مستقل شوند.

وی اظهار کرد: بهترین فارغ التحصیلان ما در داخل و خارج از کشور کسانی هستند که در پژوهشگاه های مختلف به عنوان افراد برجسته شناخته شده اند.

وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات در ادامه عامل پیشرفت در این زمینه را در گام اول یک اجماع فکری دانست و اضافه کرد: ما باید دیدگاه هایمان را به هم نزدیک کنیم و این مساله با بحث و تبادل نظر صورت می گیرد.

واعظی افزود: ما می توانیم در اجرا مستقل و هماهنگ باشیم و شورای عالی فضای مجازی می تواند درباره دیدگاه ها و نظرات مطرح شده در این جا جایگاه پیدا کند و ما باید از نظر حقوقی و مقرراتی کارها را انجام دهیم.

وی در ادامه درباره جذب سرمایه های داخلی تاکید کرد: ما حتما باید به گونه ای عمل کنیم که سرمایه گذاران داخلی را به سمت بخش ICT سوق دهیم. انتظاراتی که ازاین مجموعه وجود دارد این است که ماحصل کار ما باید به بهبود وضعیت زندگی مردم و ارتقای کارآمدی، افزایش بهره وری و ایجاد فرصت های شغلی ختم شود.

وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات در ادامه درباره توسعه اشتغال و نقش این وزارتخانه در آن تاکید کرد: در رشته ما فارغ التحصیلان زیادی وجود دارد که می توانیم با ایجاد فرصت های شغلی مناسب برنامه اشتغال کشور را پیش ببریم.

وی افزود: برنامه دولت این است که قبل از این که شبکه ملی اطلاعات کامل شود با سرعت بیشتری روی به دولت الکترونیک کار کند. ما در ارتباط با پشتیبانی و تسلیحاتی که می توانیم در این بخش ها بوجود آوریم همفکری می کنیم. اگر وحدت و صمیمیت در این جمع حفظ شد می توانیم در جلسات مختلف از همه ایده ها استفاده کنیم.

وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم بتوانیم عقب افتادگی در بخش ICT را با سرعت بیشتری جبران کنیم.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات