رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی معتقد است که متهم کردن مجلس به مقابله با دولت شانتاژ سیاسی است و مدعیان می خواهند از نظر سیاسی برای یک مجلس متفاوت زمینه سازی کنند.

به گزارش افکارنیوز ، مصباحی مقدم علاوه بر ریاست کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، سخنگویی جامعه روحانیت مبارز را به عهده دارد و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) است.

مشروح گفت وگو با حجت الاسلام مصباحی مقدم را با هم از نظر می گذرانیم:

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به سؤالی در مورد رابطه مشکلات اقتصادی داخلی با فشارهای خارجی و تحریم ها و اینکه دولت ها بیشتر فشارهای خارجی را مؤثر می دانند، گفت: بنده این سؤال را در زمان دولت قبل نیز توضیح دادم که اقتصاد ایران ۸۵ درصد متکی به منابع و امکانات داخلی و ۱۵ درصد به بخش خارجی اقتصاد است و اگر فرض را بر این بگیریم که کل تجارت خارجی ما حدود ۱۴۰،۱۵۰ میلیارد دلار اعم از فروش نفت، واردات کالا و صادرات کالاهای غیرنفتی باشد، این میزان به نسبت درآمد ملی ما حدود ۱۵ درصد است.

**ظرفیت های اقتصادی استفاده نشده در داخل ایران بسیار زیاد است**

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: بنابراین نباید وزن این بخش از اقتصاد را آن چنان دید که کل اقتصاد کشور وابسته به مناسبات خارجی ما است، چرا که ۸۵ درصد اقتصاد ما داخلی است و آنچه از مشکلات در اقتصاد کشور مانند تورم، رکود، بیکاری و کاهش رشد سرمایه گذاری و امثال آنها چه مثبت و چه منفی به مدیریت اقتصاد کشور و مدیریت کشور برمی گردد و اگر مدیریت کشور اهتمام لازم را داشته باشد، ظرفیت های داخلی ایران اولاً نسبت به ۸۵ درصد خیلی بزرگ است، ثانیاً همین ۸۵ درصد نیز قابلیت ارتقا و رشد را نیز دارد یعنی ظرفیت های اقتصادی استفاده نشده در داخل ایران بسیار زیاد است.

وی با اشاره به واردات حدود ۷۰ الی ۸۰ درصد خوراک دام و طیور از خارج کشور، خاطرنشان کرد: این واردات در حالی است که ما در داخل کشور امکان تولید خوراک دام و طیور را داریم که اگر چنین اقدامی انجام دهیم، قیمت آن ارزان تر و نیروی انسانی ما نیز به کار گرفته می شود و دچار مشکلات ناشی از تحریم نیز نمی شویم و به ارز نیز نیاز ندارد. در آن صورت می بینید که چقدر موضوع متفاوت می شود.

**می توانیم بخش مهمی از تحریم ها را خنثی کنیم و حالت ضدتحریمی پیدا کنیم**

مصباحی مقدم، تصریح کرد: این نسبت را می توان به همه حوزه های اقتصادی اعم از کشاورزی، صنعت و معدن، خدمات، هتل داری و… نیز تعمیم داد و می بینیم که اگر به صورت درست از ظرفیت های داخلی کشور استفاده شود، می توانیم بخش مهمی از تحریم ها را خنثی کنیم و حالت ضدتحریمی پیدا کنیم.

وی افزود: شاید بتوان گفت همین امکانات و منابع داخلی می تواند پاسخگوی خوبی به ملت ما باشد و ما را در استفاده از ارز تا حدود زیادی مستغنی کند، چرا که ارز به منظور خرید خارجی و واردات مورد نیاز است و اگر از این امکانات و منابع داخلی استفاده کنیم، می توانیم خود را مستغنی کنیم. لذا می خواهم بگویم اقتصاد ما از این جهت نباید مشکلات خود را ناشی از فشارهای خارجی بداند.

** مذاکرات نباید برای ما شوق انگیز باشد و به آن دل بست**

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تأکید کرد: علاوه بر این موارد، این گفت وگوها و مذاکراتی که صورت می گیرد خوب است و باید حمایت شود، اما هرگز نباید برای ما شوق انگیز باشد چون در تجربه اول نیز طرف خارجی نشان داد که بنا ندارد با آغوش باز با مذاکرات روبه رو شود، بلکه با چهره گرفته و با خست و احتیاط گام برمی دارد. البته منظور بنده لبخندهای ظاهری نیست. پس به صورت کلی کسی نباید از این مذاکرات و لبخندهای ظاهری ذوق زده شود و" اگر حل شود، خیلی سریع و با در باز حل نمی شود" لذا از این جهت نباید به این مذاکرات دل بست و فرض را بر این گذاشت که این مذاکرات بخش مهمی از مشکلات ما را برطرف می کند.

** متهم کردن مجلس به مقابله با دولت شانتاژ سیاسی است**

حجت الاسلام مصباحی مقدم در ادامه و در پاسخ به سؤالی مبنی بر" با توجه به متهم شدن مجلس از سوی برخی رسانه ها، به کارشکنی و مقابله با دولت و تهدید برخی مشاورین رئیس جمهور، ارزیابی شما از رابطه مجلس و دولت چیست؟ " گفت: تصور می کنم این گونه مواضع یک نوع شانتاژ سیاسی است. این گونه مواضع شبیه اظهارات یکی از سیاسیون که حرف هایش را در رسانه ها بسیار شنیده ایم، است که در مورد مجلس به گونه ای وهن آمیز صحبت می کرد و می گفت: این مجلس منتخب اکثریت مردم نیست.

وی افزود: قبل از اینکه دولت احمدی نژاد کار خود را در دوره نهم شروع کند، خبرنگاران با من مصاحبه کردند و گفتند: " مجلس اصول گرا است و دولت هم دارد اصول گرا می شود، پس چه شود! " تصورشان این بود که دولت و مجلس با هم ساخت و پاخت می کنند و خیلی از مسائل را علیه منافع ملت رقم می زنند. همان جا واکنش نشان دادم و گفتم: اقتضای اصول گرایی این نیست و شما خواهید دید که پیشگام ترین منتقدان نسبت به این دولت خود اصول گرایان خواهند بود و سعی خواهند کرد آن جایی که مصالح و منافع ملی اقتضا می کند، در مقابل دولت آزاد و راحت حرفشان را بزنند؛ پنهان نمی کنند بلکه آشکارا و صریح موضع خواهند گرفت و دیدیم که این اتفاق هم افتاد.

**مجلس ششمی ها به دولت خاتمی اعتراض می کردند که چرا ساختارشکنی نمی کنید**

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، خاطرنشان کرد: اتفاقاً چنین رویکرد محافظه کارانه ای را در دولت اصلاحات و رسانه های آن دوره دیدیم؛ این رسانه ها واقعاً ضعف هایی که در دولت وجود داشت را برملا و برجسته نمی کردند و مجلس در مقابل دولت در مورد آن ضعف ها هم موضع نمی گرفت. گاهی هم اگر موضع می گرفت، موضعش این بود: چرا تندروی بیشتری نمی کنید، چرا ساختارشکنی نمی کنید.

**دولت اصولگرا نیست، اصلاح طلب هم نیست/مجلس تعامل بسیار بالایی با دولت دارد**

مصباحی مقدم ادامه داد: اکنون مجلس بسیار درست موضع گیری می کند. البته نمی خواهم بگویم که هیچ نقص و خطایی نیست، اما اگر نگاه قالب و اکثر مواضع را در نظر بگیریم، خواهیم دید که اصولی است. دولت اصولگرا نیست، ولی اصلاح طلب هم نیست و مجلس تعامل بسیار بالایی با دولت دارد. به عنوان مثال وقتی از کل وزرای پیشنهادی تنها ۳ وزیر رای اعتماد نمی گیرند، نشانه تعامل بسیار بالا است. حتی در رای اعتماد به وزراء، تعداد آرا ء به هر وزیر بسیار معنا داشت.

**رای اعتماد به وزرا فراکسیونی نبود و هر نماینده مستقل اعلام نظر کرد**

وی افزود: با اینکه ما در مجلس گروه پایداری و یا فراکسیون اصولگرایی را در مقابل فراکسیون رهروان داریم و عدد اعضای این فراکسیون هم قابل توجه است، اما رای اعتماد بر مبنای این موضع فراکسیونی شکل نگرفت. بلکه آراء نشان می دهد که هر نماینده ای به صورت مستقل اظهارنظر کرده و موضع می گیرد و خوب هم موضع می گیرد. به عنوان مثال در اصلاح قانون بودجه سال جاری مجلس به خوبی به میدان آمد و همراهی کرد و نتیجه آن هم این شد که تغییرات مورد نظر دولت در بودجه کل کشور اعمال شد.

نماینده مردم تهران در مجلس بر همین اساس تصریح کرد: این تعامل در مسائل دیگر هم وجود دارد؛ نشست مشترک دولت و مجلس تشکیل شد و این نشست یک همگرایی بالا را بین مجلس و دولت نشان داد. اکنون نیز از مواضع رئیس جمهور و مذاکرات ایران با ۱+۵ در مجلس استقبال می شود و نمایندگان در این مسئله موضع مثبت می گیرند. البته اگر مناقشاتی هم در یک جاهایی دارند، به معنای رویکرد کلی و مخالفت با این جریان و حرکت نیست.

مصباحی مقدم اضافه کرد: همه این موارد نشان می دهد که مجلس یک مجلس تعاملی است. اگر بنا باشد که نسبت به برخی از مسائل حساسیت نشان دهند و آنها را زیر ذره بین گذاشته و درشت کنند و بگویند مجلس کارشکنی می کند، در واقع یک خلاف واقع را تبلیغ می کنند و می خواهند اذهان مخاطبان خود را نسبت به این مجلس پریشان کرده و نظر آنها را از این مجلس برگردانند و از نظر سیاسی برای یک مجلس متفاوت زمینه سازی کنند، البته مخاطبان این رسانه ها گول نخواهند خورد.

**رفتار مجلس با دولت یازدهم را با رفتار آن با ۲ سال آخر دولت احمدی نژاد مقایسه کنند**

" بالاخره مجلس دو سال و نیم دیگر با این دولت همراه است و مواضع بعدی مجلس در این مدت نشان خواهد داد که بنای حمایت از دولت را دارد، نه کارشکنی. اگر همین مدت را با یکی، دو سال آخر دولت احمدی نژاد مقایسه کنند، مشخص می شود که این مجلس واقعاً اصولگرایانه عمل می کند و رعایت تعامل مثبت بین دولت و مجلس را دارد.



وی در پاسخ به سوال دیگری درباره برنامه های جامعه روحانیت برای مجلس دهم، گفت: اگر از الان هرگونه ورودی برای مجلس دهم داشته باشیم، زودهنگام است. پس نمی شود چنین انتظاری را داشت اما نسبت به همدلی و همگرایی اصولگرایان چرا؛ این یک دغدغه جدی است که جامعه روحانیت دارد.

**برخی شخصیت های اصولگرا در انتخابات ریاست جمهوری به عهد خود وفا نکردند**

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز، افزود: متاسفانه واگرایی مجموعه های اصولگرا موجب شد که در انتخابات ریاست جمهوری ما به یک فرد واحد نرسیم و شخصیت های اصولگرا که به میدان آمده بودند، تا آخر انتخابات ماندگار شدند و حتی به عهد خود وفا نکردند و نتیجه هم این شد که بخش عظیمی از مردم که جزو طیف اصولگرایی بودند و به این طیف علاقه مند هستند، نسبت به شخصیت هایی که به میدان آمده بودند و به هم نزدیک نشدند و به فرد واحد نرسیدند، یک نوع واگرایی پیدا کردند.

**اصولگرایان همگرایی داشته باشند، سهم آرای اصلاح طلبان به شدت پایین است**

مصباحی مقدم برهمین اساس گفت: تصور می کنم یک تحلیل درست اقتضاء می کند که مجموعه های اصولگرایی از اکنون به هم بپیوندند و به هم نزدیک شوند. چراکه اشتراکات بسیار زیادی وجود دارد. خیال می کنیم که شاخص های اصولگرایی که در منشور اصولگرایی مطرح شد، مبنای خوبی برای همکاری مشترک است. مبانی که به صورت مبانی اصولی اصولگرایان در آن منشور مطرح شد، مبانی مستحکمی است و می تواند موجب شود که این مجموعه ها در همین چارچوب به هم نزدیک شوند.

وی همچنین تاکید کرد: دیگر نباید تصور کنند که دوران، دوران رقابت درون جناحی است. بلکه دوران رقابت بین جناح اصولگرا و اصلاح طلب است و اگر درست عمل کنیم، خواهیم دید که سهم اصلاح طلبان از آرای مردم بشدت پائین است و البته این در صورتی است که اصولگرایان با وحدت و همگرایی عمل کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس در پاسخ به این سوال که آیا برنامه هایی برای ایجاد همدلی بین اصولگرایان شروع کرده اید، گفت: یک گفت وگوهایی وجود دارد.

** زمان تصویب تشکیل سازمان مدیریت و بهره وری نوبخت مرتب در جلسات کمیسیون حضور داشت**

مصباحی مقدم در بخش دیگری از این گفت وگو در خصوص مصوبه اخیر مجلس مبنی تشکیل سازمان مدیریت و بهره وری از ادغام ۲ معاونت ریاست جمهوری، گفت: در تصویب این طرح در کمیسیون، آقای نوبخت به صورت مرتب در کمیسیون حضور داشت و واقعا همدلی و همراهی نشان می داد که از ایشان تشکر می کنیم. اما اینکه نماینده دولت در جلسه علنی مجلس اعلام کرد که دولت موافق این طرح نیست، به این دلیل بود که این کار را ورود در حیطه مسئولیت رئیس جمهور می دانست که البته به این مساله پاسخ داده شد و در آخر باید منتظر نظر شورای نگهبان بود. اما آنچه برعهده رئیس جمهور گذاشته شده اداره این مجموعه است و نه ایجاد ساختار و ما قصد ایجاد کردن ساختار را داشتیم، چرا که ایجاد ساختار جزء اختیارات مجلس است.

وی با ابراز امیدواری نسبت به احیای سازمان برنامه و بودجه، اظهار داشت: تقریبا تمام کارشناسان اقتصادی کشور نسبت به تشکیل سازمان مدیریت و بهره وری نظر مثبت دارند و نبود چنین جایگاهی را به معنای نبود یک مغز متفکر سازمان دهنده برای اقتصاد کشور تلقی می کنند. البته بخش نیروی انسانی نیز تابع این مساله است و باید به آن اهتمام ویژه ای شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، خاطرنشان کرد: بنده معتقدم باید این سازمان ۲ معاونت اعم از معاونت برنامه ریزی و معاونت نیروی انسانی و یا حتی ۳ معاونت برنامه ریزی، نیروی انسانی و بهره وری داشته باشد. ما از بهره وری به شدت غفلت کردیم و به آن توجه نکرده ایم و انتظار ما این بوده که ۲.۵ درصد رشد ۸ درصدی از طریق بالا رفتن بهره وری به دست بیاید.

مصباحی مقدم افزود: این سازمان می تواند با ۲ یا ۳ معاونت شکل بگیرد و طبعاً باید از معاونین قوی برخوردار باشد و فقط یک نفر چنین مجموعه ای را سرپرستی کند و اگر حرف از رئیس سازمان مدیریت می زنیم وی فقط باید نقش هماهنگ کننده داشته باشد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد محتمل بودن کسری بودجه در لایحه بودجه سال آینده، گفت: اجازه بدهید رسیدگی دقیق تری در مورد بودجه پیشنهاد شده داشته باشیم تا ببینیم کسری بودجه وجود دارد و یا خیر.

**کسری بودجه در سال ۹۳ هنوز مشخص نیست**

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: وقتی دولت لایحه بودجه را ارائه کرده، ظاهر مساله این است که کسری بودجه نداریم، چرا که همه اعداد و ارقام هزینه ای از محل اعداد و ارقام درآمدی پیش بینی شده و این مورد نیازمند یک رسیدگی جدی در کمیسیون بودجه و سپس در کمیسیون تلفیق است تا در نهایت ببینیم که چه اتفاقی می افتد.

مصباحی مقدم اضافه کرد: البته گاهی بعضی از اقتصاددانان حرف از کسری بودجه می زنند، اما منظور آنها تراز عملیاتی است، یعنی صادرات غیرنفتی ما به اندازه واردات ما باشد که در آن صورت تراز عملیاتی بین صادرات و واردات متعادل می شود که البته به این نقطه در حال نزدیک شدن هستیم.

وی با اشاره به آمار سال ۹۱، گفت: در آمار و اطلاعات سال ۹۱ که آنها را در اختیار داریم، ۵۳ میلیارد دلار واردات و ۴۳ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم و این یعنی کسری تراز در حد ۱۰ میلیارد دلار و ۲۵ درصد است و می توان این مورد را به راحتی دنبال کرد تا صادرات افزایش پیدا کند و واردات مدیریت شود و کاهش یابد به طوری که شاهد تراز متعادل صادرات و واردات باشیم و انشاءالله این مورد نیز محقق شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه معتقدان به کسری بودجه به قیمت ۱۰۰ دلاری در نظر گرفته شده برای هر بشکه نفت در لایحه بودجه استدلال می کنند، اظهار داشت: خود بنده نیز همین دیدگاه را دارم و البته آن چیزی که ما می گوییم قید احتیاط است، یعنی در نظر گرفتن قیمت هر بشکه نفت به قیمت ۱۰۰ دلار خلاف احتیاط است و ریسک دارد. البته طی سال ۹۱ و تاکنون ۹۲ قیمت نفت به صورت میانگین ۱۰۳ دلار بوده و این احتمال قوی است که در سال ۹۳ نیز نفت بالای ۱۰۰ دلار محقق شود. اما پیش بینی می کنیم و این احتمال را می دهیم که اگر گفت وگوها بین ایران و غرب به نتیجه مثبتی برسد، یک آرامش روانی در بازار نفت در سطوح بین المللی حاکم می شود و در این صورت ممکن است اثر معکوس بر قیمت نفت داشته باشد و قیمت نفت کاهش پیدا کند.

**در نظر گرفتن قیمت ۱۰۰ دلاری هر بشکه نفت خلاف احتیاط است/ احتمال کاهش قیمت نفت با به نتیجه رسیدن مذاکرات**

مصباحی مقدم ادامه داد: مذاکرات به نتیجه برسد، فروش نفت ایران افزایش پیدا می کند و عراق نیز در حال افزایش فروش نفت خود است و از طرف دیگر نیز می گویند که نرخ رشد در آمریکا بالاتر می رود و این مورد یک عامل مثبت افزایش قیمت نفت است، اما استخراج نفت و انرژی از شن نیز در آمریکا در حد ۶ میلیارد دلار در حال به نتیجه رسیدن است که اگر این مورد رشد پیدا کند و اوج بگیرد، ممکن است تقاضا در بازار نفت را در سطوح بین المللی کاهش دهد و در نظر گرفتن قیمت ۱۰۰ دلاری هر بشکه نفت خلاف احتیاط است.

وی خاطرنشان کرد: در مورد قیمت نفت دیدگاه هایی نیز در کمیسیون برنامه و بودجه وجود داشت مبنی بر اینکه قیمت هر بشکه نفت را همان ۹۵ دلار سال جاری مبنا قرار دهیم و یا حتی یک قیمت بینابین که به احتیاط نزدیکتر است، در نظر بگیریم.

** روند کاهش وابستگی بودجه به نفت را در لایحه بودجه ۹۳ نمی بینیم**

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه ما باید روند کاهش اتکای بودجه به نفت را دنبال کنیم، اظهار داشت: یک نکته قابل توجه است. در حال حاضر با افزایش قیمت نفت و با افزایش فروش که ۱۰۰ هزار بشکه فروش میعانات پیش بینی شده که افزایش پیدا کند، بدین معنی است که اتکای بودجه ما به نفت در حال افزایش است. یعنی اگر ما فرصت پیدا کنیم صادرات خودمان را بالا ببریم، باز هم اتکای خود را به نفت بیشتر می کنیم حال آنکه نباید این طور باشد و باید به سمتی برویم که تولید و صادرات ما افزایش پیدا کند، اما اتکای بودجه به نفت افزایش نیابد، بلکه حتی یک روند کاهشی طی کند به نحوی که تا پایان برنامه پنجم شاهد صفر شدن اتکای بخش هزینه ای بودجه به نفت باشیم که این مورد را در لایحه بودجه ۹۳ نیز نمی بینیم که رعایت شده باشد.

وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به تصمیم دولت برای تقدیم لایحه هدفمندی یارانه ها در سال آینده گفت: آقای دژپسند (معاون نوبخت) در جلسه ای که با اعضای کمیسیون داشت، گفته: تلاش خواهیم کرد تا لایحه هدفمندی یارانه ها در سال ۹۳ را به کمیسیون تلفیق برسانیم و ما نیز دولت را برای انجام این کار تأکید و تشویق کردیم.

**لایحه بودجه بدون لایحه هدفمندی برای فاز دوم" ناقص" است**

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه لایحه بودجه بدون لایحه هدفمندی برای فاز دوم" ناقص" است، خاطرنشان کرد: به آقای دژپسند گفتیم که اگر بنا باشد لایحه جداگانه ای برای فاز دوم هدفمندکردن یارانه ها به مجلس ارائه شود، بودجه به دو بودجه تبدیل می شود و از وحدت و یک پارچگی بودجه که اقتضای اصل ۵۳ قانون اساسی است، فاصله می گیریم. لذا باید دولت پیشنهادات خود را ارائه دهد تا در کمیسیون تلفیق آن را بررسی کنیم و انتظار داریم که دولت لایحه هدفمندی یارانه ها را قبل از اینکه بررسی لایحه بودجه سال ۹۳ در کمیسیون تلفیق آغاز شود، به مجلس ارائه کند و این یک خبر نیست، بلکه یک انتظار است.

مصباحی مقدم در خصوص اینکه آیا یارانه ای برای تولید و صنعت در سال ۹۳ نیز در نظر گرفته شده یا خیر، گفت: اگر امسال مطابق اقدامی که مجلس آغاز کرد، ولی ناکام ماند، بنا را بر این می گذاشتیم که بعضی دهک ها از دریافت یارانه حذف شوند، شاید یکی دو مشکل حل می شد و برای سال آینده زمینه را برای اقدام بعدی فراهم می کرد.

وی ادامه داد: یک مشکل این بود که ماهانه با کسری هزار میلیارد تومانی روبه رو هستیم و از این طریق می شد آن را جبران کرد. مشکل دیگر نیز این بود که از این منبع هیچ کمکی را نمی توانیم در اختیار صنعت و تولید قرار دهیم، اما اگر بعضی دهک ها حذف می شدند، منابعی را پیدا می کردیم تا به تولید نیز کمک کنیم.

**جلسه علنی طوری مدیریت شد که حذف دهک ها در صحن رأی نیاورد**

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه این کمیسیون حذف دهک ها را در اصلاحیه بودجه ۹۲ به تصویب رسانده بود، افزود: کمیسیون برنامه و بودجه حذف برخی دهک ها را در پیشنهادات الحاقیه خود در بودجه سال ۹۲ آورده بود اما جلسه علنی طوری مدیریت شد که این مورد رأی نیاورد.

مصباحی مقدم تصریح کرد: خبرها حاکی از آن است که دولت ماجرای شناسایی خانوارهای مرفه را ادامه می دهد و اگر این مسئله را جدی بگیرند و این کار انجام شود، بستر برای کاهش یارانه بگیران در سال ۹۳ فراهم می شود و می توانیم شاهد این اقدام باشیم و اگر این اتفاق بیفتد، خیلی خوب است.

**باید فاز دوم هدفمندی یارانه ها اجرا شود تا بتوان از تولید حمایت کرد**

وی در پاسخ به این سؤال که آیا دولت چنین بنایی را دارد تا دهک هایی را حذف کند، گفت: نمی خواهم بگویم به صورت قاطع و جدی چنین بنایی را دارد، اما نگاه این طور است و حرکتی که انجام می دهد این چنین است و نشان می دهد که دولت این موضوع را رها نکرده و این نکته مثبتی است و ما نیز دولت را تشویق می کنیم تا سراغ شناسایی خانوارهای مرفه برود که یا به صورت داوطلبانه و یا به صورت غیرداوطلبانه یارانه نگیرند. چرا که در شأن آنها هم نیست و در طرف مقابل باید فاز دوم هدفمندی یارانه ها به نظر ما اجرا شود تا امکان حمایت از تولید به صورت جدی ناشی از منابع درآمدی یارانه ها فراهم شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در پاسخ به این سؤال که آیا امکان دارد حذف دهک ها در لایحه هدفمندی یارانه ها توسط دولت ارائه شود، خاطرنشان کرد: همان طور که عرض کردم اگر دولت پیشنهاد خود را ارائه کند، چنین کاری را خواهیم کرد و حتی شاید اقدام دیگری انجام شود.

مصباحی مقدم دراین باره که با توجه به بنای مجلس برای آماده کردن بودجه تا ۲۲ بهمن، اگر دولت حذف دهک ها را در لایحه هدفمندی یارانه ها ارائه ندهد، کمیسیون چه اقدامی در این باره انجام می دهد، تأکید کرد: ما به دنبال این هستیم که این نقیصه را جبران کنیم و اگر با توافق دولت باشد، خیلی بهتر است.

**احتمال دارد مجلس حذف برخی دهک ها را در سال آینده تصویب کند**

وی در پاسخ به این سؤال که اگر دولت حذف دهک ها را ارائه نکند، مجلس اقدامی انجام خواهد داد، گفت: احتمال این مورد را شما بدهید.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوالی در مورد کاهش بیش از ۵۰ درصدی بودجه این دانشگاه در لایحه بودجه سال ۹۳ در حالی که بودجه بیشتر دانشگاه ها افزایش پیدا کرده است، گفت: البته این لایحه پیشنهادی دولت است و باید روی آن در مجلس کار کنیم. دانشگاه امام صادق (ع) در ردیف کمک ها، دریافت کمک دارد که نسبت به مصوب سال گذشته ۵۰ درصد کاهش داشته است در حالی که برخی از دانشگاه ها ۲۰۰ الی ۳۰۰ درصد افزایش بودجه داشته است.

مصباحی مقدم ادامه داد: جای سوال هم دارد که چه اتفاقی افتاده و در حالی که تعدادی از این دانشگاه ها شهریه نیز می گیرند، بودجه آنها ۲ الی ۳ برابر شده، اما دانشگاه امام صادق (ع) که شهریه نمی گیرد کاهش ۵۰ درصدی بودجه داشته است. اینکه چه نگاهی پشت این مساله بوده، ما نمی دانیم. اما بالاخره در حال حاضر بودجه دست مجلس است و ما امیدواریم منابعی را شناسایی و کمک کنیم.

** کمک به موسسات فرهنگی در لایحه بودجه ۹۳ حذف شده است**

وی با بیان اینکه بودجه بعضی از موسسات فرهنگی که کمک بگیر بودند که حذف شده و ندیده گرفته شدند، تصریح کرد: برخی از این موسسات نیروی انسانی صاحب نظر و اعضای هیئت علمی خود را براساس این کمک ها از لحاظ مالی تامین می کردند و اگر به آنها کمک نشود، وضعیت آنها به هم می ریزد و به شدت از هم می پاشند و باید ببینیم با کمک دوستان چه کار می توانیم انجام دهیم و آیا راه حلی پیدا می کنیم و یا نه.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: باید مبنا را بر این قرار دهیم که چون درآمد دولت نسبت به سال ۹۰ به شدت کاهش پیدا کرده، دیگر نمی خواهد این کمک ها را بدهد. البته کمک، کمک است و ممکن است کسی کمک بدهد و کسی دیگر ندهد.

**امیدواریم تفریغ بودجه ۹۱ قبل از ورود مجلس به بودجه ۹۳ نهایی شود**

مصباحی مقدم در خصوص زمان نهایی شدن گزارش تفریغ بودجه سال ۹۱، گفت: آماده کردن این گزارش در حال حاضر در دستور کار کمیسیون قرار دارد و این گزارش یک بار نیز در کمیسیون ارائه شده اما نهایی نشده است و انشاءالله آن را نهایی و سپس به مجلس ارائه می کنیم. امیدواریم قبل از ورود بودجه به مجلس، تفریغ بودجه سال ۹۱ را نهایی کرده باشیم.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات