مقایسه قیمت اقلام اصلی در سفره شب یلدا با نرخ های سال گذشته نشان می دهد که پرمصرف ترین کالای بلندترین شب سال با کاهش قابل توجه قیمت نسبت به سال گذشته مواجه شده است.

به گزارش افکارنیوز ، طبق گزارش رسمی بانک مرکزی از نرخ اقلام خوراکی، بهای هر کیلو هندوانه در هفته منتهی به اول دی ماه سال گذشته، ۲هزارو۴۸۸تومان بوده است. در همین زمان میادین میوه و تره بار یک کیلو هندوانه را با قیمت هزارو۳۰۰تومان عرضه می کردند. این در حالی است که آمار بانک مرکزی از قیمت این کالا در هفته گذشته نشان می دهد که هر کیلو هندوانه به قیمت ۸۹۰تومان فروخته شده است و میادین میوه و تره بار هم این کالا را کیلویی ۵۰۰تومان عرضه می کنند.

هرچند هندوانه با کاهش چشمگیر قیمت نسبت به سال گذشته مواجه شده است اما انار به عنوان میوه مهم دیگر در سفره یلدا با افزایش ۱۸درصدی قیمت مواجه شده است که البته میزان رشد قیمت این کالا بسیار پایین تر از میانگین نرخ تورم بوده است.

طبق گزارش بانک مرکزی هرکیلو انار در هفته منتهی به شب یلدای سال گذشته با قیمت ۳هزارو۳۰۰تومان فروخته شده است اما هفته گذشته قیمت این کالا در سطح شهر به ۳هزارو۸۰۰تومان رسید. سایر انواع میوه نیز نسبت به سال گذشته با افزایش قیمت مواجه شده اند.

در این میان سیب با افزایش ۷۰درصدی و انگور با رشد ۵۷درصدی قیمت، رکورددار است. در این شرایط رئیس اتحادیه فروشندگان میدان های میوه وتره بار از عرضه انواع میوه در روزهای منتهی به ۳۰ آذر برای پوشش تقاضای شب یلدا، خبر داده است. بر این اساس بررسی های میدانی نیز نشان می دهد که بازار کالاهای پرتقاضا در شب یلدا مانند سال های گذشته با هیجان کاذب همراه نبوده است و نرخ ها مانند سایر ایام عادی سال قیمت گذاری شده اند.

ثبات قیمت آجیل

انواع آجیل که در سفره شب یلدا نقش کلیدی را ایفا می کند هر چند نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش نسبی قیمت تا حدود ۲۰درصد مواجه شده اما این کالاها در هفته جاری نسبت به چند ماه گذشته افزایش قیمتی را تجربه نکرده است تا از هیجان معمول در ایام منتهی به شب یلدا خبری نباشد. به گفته رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار، امسال تقاضای چندانی برای خرید آجیل وجود ندارد و همین موضوع کاهش نسبی قیمت را به همراه داشته است. در حال حاضر نرخ آجیل شب یلدا از کیلویی ۳۰هزار تومان تا حدود ۶۰هزار تومان قیمت گذاری می شود. هر کیلو پسته، بسته به مرغوبیت از کیلویی ۴۵هزار تومان تا ۵۵هزار تومان فروخته می شود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات