شرکت های ساختمانی بورس تنها ۷ تا ۱۰ درصد از بازارسرمایه را دراختیار دارند که افزایش وام مسکن می تواند کمی فعالیت شرکت های ساختمانی را از اداری سازی یا انفرادی سازی به سوی ساخت مسکن های حمایتی سوق دهد.

به گزارش افکارنیوز ، محمدرضا مدیری، یکی ازکارشناسان باتجربه مسکن در بورس درباره افزایش وام مسکن و تاثیر آن بر شرکت های ساختمانی بورسی گفت درحال حاضر شرکت های ساختمانی در بورس سهم بسیار کمی را از این بازار که امروز ارزش آن چند برابر شده است دراختیار دارند که دو دلیل بیشتر ندارد اول اینکه قیمت ها بیش از ارزش واقعی است و دوم اینکه حدود ۴۵ درصد از دارایی های کشور شامل زمین و ساختمان می شود به همین دلیل شرکت های ساختمانی در بزرگ شدن کسب و کار موفق نبوده اند. وی اضافه کرد: مسکن حمایتی و افزایش وام مسکن به ۵۰ میلیون تومان می توان نقش مهمی را در تکان خوردن بازارمسکن وخروج ازاین رکود ایفا کند و موجب می شود شرکت های ساختمانی بورسی به جای گرایش به ساخت مسکن های اداری و انفرادی سازی به سوی ساخت خانه هایی با قیمت های قابل خرید گام بردارند.

مدیری درباره طرح وزیر مسکن و شهرسازی گفت: درشهرهای بزرگ و تهران هم اکنون ۴۰۰ هزارواحد مسکونی خالی و ۶۰۰ هزارواحد مسکن دارای پروانه وجود دارد که بدین ترتیب پیش بینی می شود در سال آینده درحدود یک میلیون واحد مسکونی قابل عرضه در کشور داشته باشیم که با این طرح وزیر مسکن و شهرسازی مسکن حمایتی از اجتماعی جدا می شود. وی گفت: طبقه متوسط جامعه هدف طرح مذکور محسوب می شود و حدس کارشناسان مسکن این است که با این تسهیلات بتوان یک خانه حدود ۱۰۰ متری را با قیمتی معادل ۳۰۰ میلیون تومان در شهرها خریداری کرد و به این معنا نیست که این وام شامل افرادی می شود که قصد خرید آپارتمانی در خیابان فرشته دارند و باید برای هرمترمربع خانه ۲۵ میلیون تومان پول بپردازند.

این کارشناس مسکن اظهارداشت: آنچه دولت پیگیر است افزایش قدرت خرید و امکان خرید برای کسانی است که خانه ندارند و قدرت خرید آن را نیز ندارند وتفکر حاکم وزیر جدیدمسکن این است که افراد با استفاده از پس انداز گذشته و آینده بتوانند برای خود خانه یی تهیه کنند. به گفته او، بدین ترتیب افراد می توانند با پس انداز خود تسهیلات دریافت کنند و با توجه به وضعیت تورمی کشور از آنجا که این وام ها اقساط بالایی هم دارد درنتیجه اختلاف سود این وام را نیز دولت برعهده خواهد گرفت. وی با بیان اینکه نمی توان با این طرح یکباره شاهد رشد شرکت های ساختمانی و خروج آنها از رکود بود، تصریح کرد: با این طرح نمی توان به سرعت شاهد تحریک این بخش و خروجش از رکود بود زیرا این کار زمانبر بوده و تقاضا به تدریج وارد بازار می شود.

وی افزود: اما از این پس می توانیم شاهد این باشیم که شرکت های سازنده در تلاش باشند تا محصولی را تولید کنند که به این نوع از تقاضاها پاسخ دهند و پیش بینی می شود همزمان با تقاضاتولید این نوع از خانه ها نیز شکل بگیرد. مدیری پیش بینی کرد که از این پس شاهد چرخش نقدینگی و خروج نقدینگی به مسکن آزاد باشیم که این امر خود موجب واقعی شدن قیمت مسکن می شود. وی درباره اثرات چنین طرح های حمایتی گفت: چنین حمایت هایی به شرکت ها سیگنال هایی می دهد که در پروژه های مبهم مثل اداری گرایش چندانی نداشته باشند و به سمت سرمایه گذاری در ساخت مسکن های حمایتی وارد شوند یا به عبارتی درجاهایی سرمایه گذاری کنند که بتوانند بفروشند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات