تعیین حداقل حجم سفارش خرید، لبخند بورس به آینده، تنوع تأمین مالی، حل شدن مشکل صدور حواله خرید میعانات گازی و نظر رئیس سازمان بورس درباره رکورد شکنی های اخیر از مهم ترین اخبار بازار سرمایه در آخرین هفته از فصل پاییز بود.

به گزارش افکارنیوز ، رشد بازار سهم طبق پیش بینی تمام تحلیل گران بازار و بازدهی بیش از ۱۳۰ درصدی طی یک سال، درخواست معامله گران برخط برای کاهش اختلال سیستم های نرم افزاری آنلاین، عرضه اولیه سهام پس از چند ماه در فرابورس ایران، تعیین حداقل حجم سفارش خرید بر خط توسط مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس، عضویت بورس کالای ایران در فدراسیون بورس های بورس های اروپایی و آسیایی و راه اندازی معاملات مستقیم برق در آینده ای نزدیک از مهم ترین از جمله مهم ترین اخبار بازار سرمایه طی هفته گذشته بود.

تداوم رشد بازار سهام و سهامداران خوشحال

شاخص کل بورس تهران هفته گذشته با ثبت رکورد بیش ترین بازدهی، با افزایش قابل توجهی بر فراز بلندترین قله تاریخ معاملات بازار سهام ایستاد و ۸۸ هزار واحدی شد؛ همچنین ارزش بازار نیز در رکوردی تازه از مرز ۴۳۱ هزار میلیارد تومان فراتر رفت.

حداقل حجم سفارش خرید معاملات برخط اعلام شد

مدیر نظارت بر کارگزاران بورس دستورالعمل حداقل حجم هر سفارش خرید ارسالی از طریق سامانه معاملات برخط را ابلاغ کرد؛ بر همین اساس، از یکم دی ماه حداقل حجم هر سفارش خرید ارسالی از طریق سامانه معاملات برخط یک میلیون ریال تعیین شده است.

توصیه کارشناسان بازار سهام به سرمایه گذاران/عدم توجه به صف های فروش و لزوم سرمایه گذاری بلند مدت

یک کارشناس بازار سرمایه، با تاکید بر اینکه نباید به صف های فروش در بازار توجه کرد، گفت: بسیاری از صنایع باید در شرایط فعلی مورد تحلیل قرار گرفته و به صورت بنیادی توسط سهامداران خریداری شوند، در این صورت سهامداران حتی با کاهش قیمت سهم در کوتاه مدت، در بلند مدت ضرر نکرده و حتی به سود خوبی هم دست می یابند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: اکنون بخش عمده ای از بازار، توسط حقیقی ها هدایت می شود که باید در این باره تأکید کنم این افراد از اطلاعات زیادی برخوردار نبوده و به اتفاقات عکس العمل فوری از خود نشان می دهند.

وی با بیان اینکه با اصلاح قیمت ایجاد شده در روزهای اخیر، بسیاری از صنایع با توجه به شرایط بنیادی که دارند، فرصت خرید در آنها ایجاد شده است، تصریح کرد: بسیاری از صنایع در ۹ ماهه ابتدای سال جاری صادراتشان رشد کرده و عملکرد نسبتاً خوبی با توجه به شرایط تحریم رقم زدند.

این مدیرعامل کارگزاری با تأکید بر اینکه رشد و یا افت شاخص بازار سهام مداوم نخواهد بود، گفت: بورس ایران با توجه به شرایط ایجاد شده بازاری پرپتانسیل و خوب است و سهامداران باید با ریسک مدیریت شده و بدون توجه به شایعات، پرتفویی متشکل از صنایع مختلف و ETF ها تشکیل دهند.

نظر رئیس سازمان بورس درباره رکوردشکنی بازار در جشنواره قهرمانان صنعت

علی صالح آبادی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه توسعه و پیشرفت صنایع دلیل رکورد شکنی های بورس است، گفت: ارزش بازار سرمایه که در ابتدای سال ۲۲۰ هزار میلیارد تومان بود، اکنون از ۵۳۰ هزار میلیارد تومان فراتر رفته است.

صالح آبادی افزود: تعداد دفعات معاملات نیز هم اکنون به ۱۲ میلیون دفعه رسیده است، در حالی که در دوره مشابه سال گذشته تعداد دفعات معاملات ۳ میلیون دفعه بوده است.

وی افزود: این افزایش ها نشانگر این واقعیت است که توسعه، پیشرفت و حرکت در بازار سرمایه در سایه زحمات صنعتگران و تلاشگران این حوزه بوده است.

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار، خاطرنشان کرد: البته ما نیز بسترها را فراهم کرده ایم، تا مردم با سرمایه گذاری در بازار صنعت از نتیجه زحمات صنعتگران استفاده کنند.

مشکل صدور حواله خرید میعانات گازی حل شد/ معاملات مستقیم برق کلید می خورد

در هفته ای که گذشت، مدیر عامل بورس انرژی ایران با اعلام این که مشکل صدور حواله خرید و تحویل میعانات گازی برای مشتریان این محصولات توسط شرکت ملی نفت حل شد، گفت: به زودی معاملات مستقیم برق در بورس انرژی ایران، کلید می خورد.

حسینی تأکید کرد: هم اکنون با توجه به توافقات اولیه و برگزاری جلسات تخصصی، به زودی معاملات مستقیم برق از طریق بورس انرژی ایران انجام خواهد شد.

درخواست معامله گران برخط برای کاهش اختلال در نرم افزارهای معاملاتی

در هفته ای که گذشت، بسیاری از سهامداران در تماسی با خبرگزاری فارس، از اختلال نرم افزارهای معاملاتی خبر داده و خواستار کاهش این نوع از اختلالات با توجه به روند رو به رشد بازار سهام شدند.

هیات واگذاری در خصوص قیمت پایه ۱۲ شرکت تصمیم گیری کرد

بنابراین گزارش، تصمیم گیری هیئت عالی واگذاری درباره قیمت پایه ۱۲ شرکت و انحلال یک شرکت دیگر از مهم ترین اخبار هفته گذشته در خبرگزاری فارس بود.

عرضه اولیه سهام پس از چند هفته در فرابورس


در هفته ای که گذشت، هر سهم خدمات دریایی و بندری سینا ۱۵ هزار ریال کشف قیمت و سهمیه آنلاین ها ۳۰۰ سهم تعیین شد.

بنابراین گزارش، با وجود حضور حداکثری سهام داران آنلاین (۷۰ درصد) در بازار، هنوز تخصیص عرضه های اولیه به آنلاین ها تا عدالت معاملاتی همچنان فاصله دارد.

در این عرضه اولیه، ۹ میلیون و ۴۰۴ هزار سهم شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا به عنوان پنجاه و هشتمین شرکت در بازار فرابورس، ثبت شد.

شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا که با نماد «حسینا» به جمع نرخ های فرابورس اضافه شده است در گروه حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات و زیرگروه حمل و نقل دریایی قرار دارد و سرمایه آن ۹۴ میلیارد و ۴۰ میلیون ریال است.

 ۵ درصد نیروگاه سیکل ترکیبی قم، ۷۱۴ مگاواتی در تملک این شرکت است.

صندوق های پروژه در مسیر فرابورس ایران

در هفته ای که گذشت، مدیرعامل فرابورس ایران از راه اندازی صندوق های پروژه در آینده ای نزدیک خبر داد.

امیر هامونی که در همایش فرصت های سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار پس از گشایش تحریم های خارجی مبتنی بر استراتژی مدیران صنایع و شرکت های پیش رو سخن می گفت، با تاکید بر اهمیت تامین مالی نسبت به تخصیص بهینه منابع یادآور شد: از ابتدای تأسیس فرابورس تا کنون ۱۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان تأمین مالی صورت گرفته که با احتساب تأمین مالی خرید تسهیلات مسکن، این مبلغ به رقمی بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان بالغ شده است.

به گفته هامونی تأمین مالی برای پروژه ها به دلیل محدودیت قانون تجارت با موانع و مشکلاتی همراه است و از آنجایی که تصمیم هیأت مدیره شرکت ها برای افزایش سرمایه تا رسیدن به گواهی ثبت به طور معمول ۲۰۰ تا ۳۰۰ روز معاملاتی طول می کشید، معمولا شرکت ها و هلدینگ ها را از افزایش سرمایه دور می کرد.

هامونی با این مقدمه در بخش اصلی سخنان خود به بیان راهکارهای جدید تأمین مالی از طریق فرابورس پرداخت و ضمن معرفی صندوق های پروژه، از رفع این محدودیت ها با استفاده از ظرفیت قانون توسعه ابزارهای مالی خبر داد و افزود: با راه اندازی صندوق های پروژه (ETPF) در فرابورس به منظور تسهیل و تسریع تأمین مالی، شرکت ها به راحتی و در یک بازه ۲۰ تا ۳۰ روزه امکان افزایش سرمایه دارند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات