دفاع معاون نظارت راهبردی رئیس جمهور از بودجه ۹۳، اولویت بندی طرح های عمرانی تا گزارش مرکز پژوهش ها در خصوص افزایش اتکای بودجه به نفت و همچنین تحقق ۹۰ درصدی درآمد مالیات از مهم ترین اخبار در این هفته بود.

به گزارش افکارنیوز ، اقتصاد کلان در هفته ای که گذشت به نقد و بررسی پرداخت که در این بین اخبار چالشی و مهمی از هدفمندی یارانه ها به گوش رسید.

بر این اساس، در هفته گذشته یکی از مباحث مهم حول حضور وزیر نفت در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بود که زنگنه درخصوص میزان فروش و صادرات نفت خام و نیز تولید روزانه نظراتی به اعضای کمیسیون ارائه کرده بود.

ثروتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این باره می گوید: قیمت نفت اوپک بین ۹۴ تا ۱۰۵ دلار بوده و وزیر معتقد است قیمت ۱۰۰ دلار پیش بینی شده در لایحه بودجه آینده عدد قابل قبولی است.

وی همچنین به دیگر مباحث اقتصادی پرداخت و گفته است: در کمیسیون برنامه و بودجه راجع به عملکرد صندوق توسعه ملی نیز بحث شد و طبق گفته مسئولان اکنون این صندوق ۱۹میلیارد دلار موجودی دارد که چهارده و نیم میلیارد دلار به نام طرح ها مسدود شده است.

همچنین از مجلس خبر رسید که دولت به دنبال حذف دهک های پردرآمد در لایحه هدفمندی یارانه ها است که به یکی از مهمترین اخبار رسانه ها و مطبوعات تبدیل شد.

علی محمد احمدی دیگر عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این باره اظهار داشت: لایحه هدفمندی یارانه ها براساس گفته مسئولان دولت تا قبل از شروع جلسات تلفیق آماده خواهد شد تا مجلس بتواند همزمان موضوع بودجه و هدفمندی را در لایحه لحاظ کند.

وی عنوان کرد: تلاش های جدی برای حذف یک دهک از یارانه بگیران وجود دارد که به احتمال زیاد در لایحه هدفمندی یارانه ها نهایی می شود.

همچنین موضوع هدفمندی یارانه ها چنان به موضوع یک مجلس، دولت و افکار عمومی تبدیل شده است که ثروتی نیز از ۴ سناریو دولت برای اجرای قانون هدفمندی یارانه ها خبر می دهد.

وی تاکید کرده است دولت این لایحه را باید هرچه سریع تر به مجلس ارائه کند تا در بودجه سال آینده برای اجرا پیوست شود.

همچنین در هفته ای که گذشت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با حضور در برنامه تلویزیونی پایش به دفاع از عملکرد دولت در تدوین لایحه بودجه ۹۳ پرداخت.

وی که از موضوع اولویت بندی طرح های عمرانی سخن گفته و عنوان کرد: تمرکز دولت روی تکمیل طرح هایی است که ۸۰ تا ۱۰۰ درصد پیشرفت داشته است و تا پایان سال آینده ۲۴۶ طرح در تمام استان ها به اتمام خواهد رسید.

اما در همین باره ناصر سودانی نیز با انتقاد از بی توجهی مسئولان دولت به بودجه عمرانی استان خوزستان که پیش از این به صورت دسته جمعی استعفا کرده بودند تصریح کرد: با وجود اینکه ۱۰ درصد از کل بودجه عمرانی و بیشترین سهم بودجه استانی به اهواز تخصیص یافته اما همچنان این استان مورد توجه قرار نمی گیرد.

در حالی بودجه دولت یازدهم برای سال ۹۳ مورد نقد و بررسی قرار می گیرد که تاکنون جلسات کمیسیون تلفیق مجلس شروع نشده و از هفته آینده بررسی ها آغاز خواهد شد.

بر این اساس سعید لیلاز به عنوان کارشناس اقتصادی در تحلیل خود از اولین بودجه دولت یازدهم اظهار می کند این بودجه یکی از بهترین لوایح بودجه در طول این سال ها است که مشکلات را با یکدیگر پیش بینی کرده و به دنبال حل آن است.

اما وی تاکید می کند: باید اتکای بودجه ۹۳ به تولید و اقتصاد داخل باشد و نیز ظرفیت بودجه عمرانی بیش از ۴۰ هزار میلیارد است و اظهارات کارشناسان در خصوص عدم ظرفیت فنی و مالی پروژه ها صحت ندارد.

نقد و بررسی لایحه بودجه در حالی رقم می خورد که مرکز پژوهش های مجلس نیز برای اینکه بتواند گزارشی قابل اتکا به افکار عمومی ارائه کند و نیز آن را در اختیار نمایندگان قرار دهد به بررسی محورهای مختلف این لایحه پرداخته و آورده است علی رغم آنچه که گفته می شود اتکاء بودجه به درآمدهای نفتی افزایش یافته که برخلاف سیاست های کلی نظام بوده و در حقیقت ۷۷ هزار میلیارد تومان از بودجه توسط نفت تامین خواهد شد.

همچنین در این گزارش به راهبردهای اصلی دولت در تنظیم منابع و مصارف لایحه بودجه اشاره می کند و معتقد است در سال ۹۱ حدود ۴۲۶ هزار میلیارد ریال از منابع بودجه از فروش منابع نفتی تامین شده که در لایحه ۹۳ به ۷۷۸ هزار میلیارد ریال رسیده است.

همچنین در این گزارش مرکز پژوهش ها عنوان کرده است سهم صندوق توسعه ملی از درآمد نفت و گاز و میعانات گازی در بودجه ۹۳ معادل ۳۱ درصد است.

بر این اساس طبق پیش بینی های مجلس عملکرد اعتبار هزینه ای سال جاری به ۱۲۵۰ میلیارد ریال برسد.

همچنین در اواسط هفته گذشته همایش سیاست های مالی و مالیاتی در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران برگزار شد که عسکری رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در حاشیه این همایش از وصول ۹۰ درصدی درآمدهای مالیاتی سال جاری خبر داد و در پاسخ به اظهارات کارشناسان مبنی بر عدم تحقق درآمدهای مالیاتی پیش بینی شده در بودجه ۹۳ گفت: قطعا از نگاه ما این رقم قابل تحقق است زیرا ظرفیت جذب بیش از این مالیات در کشور وجود دارد که البته نیازمند شفاف شدن اطلاعات مالیاتی و افزایش پایه مالیات ها است.

همچنین وزیر اقتصاد در پیامی به این همایش عنوان کرد: اقتصاد ایران گرفتار بیماری هلندی است و در حال حاضر با مشکلاتی روبه رو بوده و برای اصلاح آن باید هزینه های جاری دولت از طریق مالیات در سال های آینده تامین شود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات