روزنامه هندی بیزینس لاین: با وجود توافق هسته ای

درحالی که امضای توافق هسته ای ژنو، هند را نگران کاهش واردات برنج ایران از این کشور کرده است برخی منابع هندی با اشاره به سهم ۸۰ درصدی این کشور در تامین برنج مورد نیاز ایران می گویند این وابستگی نمی تواند به سرعت از بین برود.

به گزارش افکارنیوز ، بلافاصله بعد از توافق هسته ای ایران و قدرت های جهانی در ۲۴ نوامبر، نگرانی زیادی در بین محافل اقتصادی هند مطرح شد مبنی بر اینکه صادرات برنج باسماتی هند به ایران پس از این توافق کاهش خواهد یافت.

از زمان وضع تحریم ها در سال ۲۰۱۱ تاکنون ایران میزان خرید حبوبات و برنج از هند را افزایش داده است. اکنون با توجه به چشم انداز کاهش تحریم ها، صادرکنندگان برنج هندی نگرانند تهران به اندازه زمان تشدید تحریم ها از این کشور برنج وارد نکند.

مدت کوتاهی پس از امضای این تفاهم، چشم انداز صادرات برنج باسماتی هند به ایران کاهش یافت. بسیاری معتقدند ایران ممکن است از این پس به جای هند از پاکستان و تایلند برنج وارد کند. اما برخی فعالان بازار معتقدند صادرات برنج باسماتی به ایران نه تنها کاهش نمی یابد، بلکه احتمالا صادرات این نوع برنج به ایران در سال مالی ۱۴-۲۰۱۳ تقویت خواهد شد.

هند از امتیازی برخوردار است که کشورهایی مانند پاکستان و تایلند از آن برخوردار نیستند و آن سپرده گذاری حدود ۸ میلیارد دلار پول نفت ایران در بانک یو سی اوی هند به روپیه است که می توان از آن برای تسهیل صادرات کالا به ایران استفاده کرد. تحریم های آمریکا در زمینه صادرات نفت ایران دست نخورده باقی مانده است و در بخش نقل و انتقالات بانکی نیز کاهش تحریمی رخ نداده است. برداشته شدن تمامی محدودیت ها بستگی به امضای یک توافق جامع دارد.

صادرات کل برنج باسماتی هند ۳ تا ۳.۵ میلیون تن در سال است. نیاز ایران به واردات این نوع برنج ۱.۷۲ میلیون تن در سال است. با توجه به پیشنهاد قیمت بهتر، میزان صادرات برنج باسماتی هند به ایران در طی ۴ سال گذشته، از ۰.۵ میلیون تن به ۱.۱ میلیون تن رسیده است.

سهم هند از واردات برنج ایران در سال ۱۴-۲۰۱۳ ممکن است به حدود ۸۰ درصد یعنی حدود ۱.۴ تا ۱.۵ میلیون تن برسد. کارشناسان می گویند این وابستگی قابل توجه به واردات برنج هندی نمی تواند به سرعت از بین برود. در مقابل، میزان صادرات برنج باسماتی پاکستان به ایران تنها ۴۳ هزار تن بوده است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات