اقتصاد ایران با وجود آسیب دیدن از تحریم های اقتصادی غرب، لنگان لنگان به پیش می رود. خیابان ها مملو از اتومبیل است، دستگاه های خودپرداز پول نقد به مردم می دهند و تجار راه هایی مبتکرانه برای دور زدن تحریم ها می یابند.

به گزارش افکارنیوز ، اقتصاد ایران با وجود آسیب دیدن از تحریم های اقتصادی غرب، لنگان لنگان به پیش می رود. خیابان ها مملو از اتومبیل است، دستگاه های خودپرداز پول نقد به مردم می دهند، بانک ها کارت های اعتباری صادر می کنند و تجار راه هایی مبتکرانه برای دور زدن تحریم ها می یابند.

هرچند میزان صادرات نفت به صورت رسمی کاهش یافته است، اما چند ایرانی به من می گویند، هزاران بشکه نفت به صورت مخفیانه از طریق عراق به بازارهای جهانی صدر می شوند. یک تاجر ایرانی می گوید، اگر شما ۱۲ تا ۱۵ درصد مبلغ اضافه بپردازید، می توانید هر چیزی را تهیه کنید.
اگر ایران نتواند به توافقی در زمینه پرونده هسته ای با غرب برای کاهش تحریم نفتی و بانکی دست یابد، هزینه تحریم ها برای اقتصاد ایران بیشتر خواهد شد.

سعید لیلاز، تحلیلگر و مفسر اقتصادی که به صنعت خودروسازی کشور مشاوره می دهد گفت: «وضعیت از نظر اقتصادی خیلی بد است. این بر هیچ کسی پوشیده نیست. » وی افزود، تولید خودرو در دو سال اخیر به شدت افت کرده است. تولید خودرو در ایران از سال ۱۹۸۹ که وی شروع به کار کرد، از ۶۰۰۰ هزار دستگاه در سال به ۱.۵ میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۱ رسیده بود.

محمد خوش چهره، استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفت، خروجی کلی اقتصاد ایران در سال گذشته ۶ درصد کاهش داشته است. این رقم به عدد ۵.۶ درصدی اعلام شده در روز پنجشنبه از سوی موسسه مالیه بین المللی در واشنگتن نزدیک است.

هزینه اجاره آپارتمان برای یک خانواده چهار نفره در مرکز تهران حداقل ۵۰۰ دلار در ماه است. هزینه تامین مواد غذایی خانواده نیز ۷۰۰ دلار است. بنابراین با ۱۲۰۰ دلار در ماه، که بیشتر از درامد اکثر مشاغل در ایران است، تنها می توان هزینه مسکن و خوراک خانواده را تامین کرد. معمولا زن و شوهر هر دو باید کار کنند تا بتوانند از عهده مخارج خانواده بر بیایند.

خوش چهره در این باره گفت: «من تاثیر تحریم ها را منکر نیستم، اما وزن سوء مدیریت بیشتر است. »
به گفته سعید لیلاز، دولت حسن روحانی، نمرات خوبی در زمینه مدیریت اقتصادی و گشایش در روابط با غرب گرفته است. از زمان انتخاب وی در ماه ژوئن، تورم کاهش یافته، سرمایه گذاری خارجی بیشتر شده و ارزش پول ملی نیز تقویت شده است.

دست کم گرفتن ظرفیت اقتصاد ایران یک اشتباه است. ایران کشوری است که از ۸ سال جنگ خونین با عراق سر برآورده و ایرانی ها می دانند چگونه سختی ها را تحمل کنند. تیم اقتصادی روحانی بودجه سال آینده کشور را با فرض پابرجا ماندن تحریم ها تقدیم مجلس کرده است. این بدان معناست که آنها می توانند وضعیت فعلی را تحمل کنند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات