بعد از سال ها بی توجهی به مزارع سبزی جنوب تهران که با آب آلوده آبیاری می شود، شیوع بیماری وبا مسئولان را مجبور کرد برای سالم سازی آب فکری کنند. هم اکنون ۲۱۴ هکتار از زمین های جنوب استان تهران با آب آلوده آبیاری می شود.

به گزارش افکارنیوز ، طی مصوبه ای با مشارکت ۱۵ دستگاه دولتی از آبیاری مزارع، سبزی و صیفی با آب آلوده جلوگیری می شود.

این اقدام بعد از بروز بیماری وبا در کشور انجام می شود که سال گذشته قربانیان آن از ۴۵ نفر فراتر رفت. بیماری وبا چند سالی است که جان هموطنان را در گوشه و کنار کشور می گیرد.

متخصصان بهداشتی به آبیاری مزارع صیفی با آب آلوده و بکارگیری کارگران افغانی که معمولاً موارد بهداشتی را رعایت نمی کنند، بارها به عنوان عوامل ایجاد کننده بیماری تاکید کرده اند.

* آبیاری ۲۱۴ هکتار سبزی کاری جوب تهران با آب های آلوده

محمد موسوی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران می گوید: ۲۱۴ هکتار از سبزی کاری های جنوب تهران که بیشتر در منطقه شهرری قرار دارد با آب های نامتعارف آبیاری می شود.

در سالهای گذشته بارها موضوع آلوده بودن سبزی کاری های جنوب تهران توسط متخصصان بهداشتی هشدار داده شد اما تاکنون اقدام عملی برای مقابله با آن و یا ارائه راهکار به کشاورزان انجام نشد.

در طرح طرح ساماندهی تأمین آب سالم برای کشاورزان قرار است مزرعه کشاورزانی که به رغم داشتن حقآبه و آب سالم، با آب ناسالم آبیاری می کنند با بولدوزر و لودر نابود شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران می گوید: ۲۰ حلقه چاه نیمه عمیق برای تأمین آب کشاورزان منطقه حفر می شود تا آب سالم در اختیار آنها قرار گیرد.

اگرچه اجرای طرح سالم سازی آب کشاورزان را باید به فال نیک گرفت اما ایرادهایی در طرح وجود دارد، بسیاری از کشاورزان مجبور به استفاده از آب نامتعارف هستند زیرا بخش های صنعتی در بالادست ها، آب را آلوده می کنند و دولت قبل از اقدام برای نابودی مزارع کشاورزان باید نگذارد صنایع بالادست پس آب صنعتی را به این آب ها بریزند.

در این مصوبه سازمان محیط زیست مسئول برچیدن آلودگی کارخانه های صنعتی شده است، اما فعلا زور این مصوبه به بخش کشاورزی رسیده و قلع و قمع کردن مزارع را گنجانده است اما اهرم فشار محکمی برای این کارخانه ها وجود ندارد.

از سوی دیگر اعتباری برای پرداخت خسارت به کشاورزانی که مزارعشان در این طرح از بین می رود منظور کنند که در غیر اینصورت نه تنها آلودگی آبها برطرف نمی شود بلکه به از بین رفتن تولید نیز منجر خواهد شد.

این طرح قرار است در کل کشور اجرا شود، اما فعلا در جنوب استان تهران ۱۵ دستگاه دولتی شامل شرکت آب منطقه ای تهران، اداره کل محیط زیست استان تهران، شبکه بهداشت و درمان، سازمان جهاد کشاورزی استان تهران، شهرداری ها، شرکت آب و فاضلاب روستایی، شرکت آب و فاضلاب شهری، استانداری تهران، فرمانداران شهرستان های ری، تهران و بهارستان اجرا می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران می گوید: یک درصد از ۱.۳ میلیون تن سبزی و صیفی که در جنوب استان تهران تولید می شود با آب نامتعارف آبیاری می شوند.

و یک آمار دیگر هم می د هد، ۶۷.۹ هکتار از مزارع سبزی و صیفی تهران حقابه آب دارند اما با آب غیر متعارف که شما بخوا نید آلوده آبیاری می کنند و ۴۴ هکتار حقابه یا آب سالم ندارند.

خدا می داند که طی این سالها چه میزان از محصولات تولیدی این مزارع مردم را بیمار کرده و به آن دنیا فرستاده است، اما چرا آن زمان که متخصصان و کارشناسان به عواقب این آبهای آلوده هشدار می دادند کسی توجهی نکرد؟
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات