طرح ارایه شده از سوی دولت بابت «پرداخت ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن در سال ۹۵» باعث شده است تا متقاضیان در بازار مسکن، به طرح فوق انتقاد کنند.

به گزارش افکارنیوز ، اکثر خریداران در بازار مسکن معتقد هستند که این تسهیلات در نظر گرفته شده برای خرید مسکن از یکسو موجب افزایش قیمت های پیشنهادی فروش می شود و از سوی دیگر پرداخت این مبلغ برای سه سال آینده با توجه به افزایش سالانه قیمت مسکن، ارزش خود را از دست خواهد داد.

یکی از مستاجران در بازار مسکن درباره تسهیلات ۱۰۰میلیون تومانی خرید مسکن، اظهار کرد: بنده از طرف ۷۰ تا ۸۰ درصد از جوانان به مسوولان فعلی و قبلی کنترل بازار مسکن، اعلام می کنم با توجه به وضعیت قیمت ها امید به صاحبخانه شدن در این قشر کاملا از بین رفته است؛ چراکه ما متقاضیان از خرید منصرف شده ایم و از این به بعد لطفا فکری به حال کمک هزینه اجاره کنید!

علاوه براین، خریداری در بازار مسکن در این رابطه تاکید کرد: این طرح فقط به نفع دلالان مسکن خواهد بود و سودی عاید دریافت کنندگان وام نمی شود و از طرف دیگر با این وعده ها (پرداخت وام در سه سال آینده) بهتر است متقاضیان خرید را تحریک نکنید و همچنین دلالان را به احتکار مسکن تشویق نکنید.

همچنین عده ای از متقاضیان آینده بازار مسکن را این چنین پیش بینی کرده اند: با وجود تمام تلاش های سازماندهی شده برای القای کاهش قیمت مسکن، بازار مسکن در سال ۹۳ به دلایل زیر شاهد افزایش قیمت خواهد بود: افزایش تقاضا از طریق افزایش وام یا همان تسهیلات خرید، کاهش شدید عرضه به دلیل کاهش ساخت و ساز سال جاری و همچنین توقف مسکن مهر و در نهایت افزایش قیمت مصالح ساختمانی در صورت اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها در سال ۹۳.

از سوی دیگر، منتقدی در بازار مسکن خاطرنشان کرد: متاسفانه طرح های پیشنهادی وزیر جدید، تکرار طرح های دهه های گذشته است. آیا مسوولان هنوز تصور می کنند که شرایط دهه هفتاد کماکان پا برجا است که به دنبال سیاست پاک (پس انداز، انبوه سازی و کوچک سازی) هستند؟ غافل از اینکه در شرایط تورمی نه پس اندازی انجام می گیرد و نه در شرایط رکود حاکم بر بازار مسکن انبوه ساز تمایل به تولید مسکن دارد.

تنها راه، تکمیل بخش مسکن مهر و تامین مالی بخش مسکن از طریق بازار سرمایه است با این حساب، بهتر است مسوولان مسکن فرصت سوزی و بیش از این بخش مسکن را با مشکل مواجه نکنند. وی در ادامه تاکید کرد: افزایش وام مسکن حتی در حد انتظار متقاضیان مشکل ساز خواهد شد و از طرف دیگر بانک مسکن هم وظیفه اصلی خود را از دست داده و مانند شرکت های وصول مطالبات شده است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات