رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت از آغاز ابطال کارت بنزین برخی از خودروها و موتورسیکلت ها خبر داد و اعلام کرد: در طرحی دو مرحله ای کارت بنزین وسایل نقلیه فرسوده و موتوری های فاقد پلاک ملی قطع و مالکان این دسته خودروها دنبال خرید سوخت آزاد باشند.

به گزارش افکارنیوز ، سید مجتبی شفیعی در تشریح جزئیات ابطال کارت هوشمند سوخت خودروهای فرسوده، گفت: به منظور اجرای مصوبات قبلی دولت، تا چند روز آینده، کارت سوخت وسایل نقلیه فرسوده در شهر تهران ابطال خواهد شد.

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت با بیان اینکه بر اساس برنامه ریزی های انجام گرفته این طرح ابتدا در شهر تهران اجرا خواهد شد و پس از آن در سایر کلان شهر های کشور نیز اجرایی می شود، تصریح کرد: فرصت یکماهه برای تغییر پلاک موتور سیکلت های فاقد پلاک ملی در نظر گرفته شده و با پایان این مهلت کارت سوخت موتور سکلیت های فاقد پلاک ملی باطل می شود.

این مقام مسئول با اشاره به اجرای مرحله دوم این طرح در آینده نزدیک اظهار داشت: با توجه به آلودگی هوای شهرها و به مخاطره افتادن جان شهروندان، در مرحله دوم این طرح، موتور سیکلت های فرسوده با سن ۱۰ سال و خودرو های فرسوده با سن ۲۰ سال کارت سوختشان ابطال می شود.

وی با یادآوری اینکه به طور متوسط ۷۰ درصد آلودگی کلانشهر ها را وسایل نقلیه ایجاد می کنند که سهم عمده ای از آن را خودروهای فرسوده هستند، تبیین کرد: یک خودروی فرسوده می تواند تا ۲۰ برابر یک خودروی استاندارد آلودگی ایجاد کرده و معمولا حدود ۳ برابر خودروی استاندارد سوخت مصرف می کند.

شفیعی با اعلام اینکه اجرای این طرح می تواند حدود ۱۲ درصد مصرف بنزین را در تهران کاهش دهد، بیان کرد: همچنین میزان مصرف سوخت موتورسیکلت های فرسوده در کشور حدود ۴.۶ میلیون لیتر است که در صورت ابطال کارت ها، مالکان این دسته خودروها باید دنبال خرید بنزین آزاد باشند.

 مصطفی کشکولی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفنی هم پیشتر از آغاز دور جدید ابطال کارت های اجاره ای گازوئیل از تیر ماه سالجاری خبر داد و اعلام کرده بود: برای صاحبان کارت های اجاره ای به هیچ وجه المثنی صادر نمی شود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات