با انتخاب حسن روحانی و به دنبال توافقات هسته ای انجام شده، این بار نه تنها صحبت از حضور دوباره پژو و رنو، بلکه صحبت از بازگشت غول های آمریکایی به ایران است.

گروه اقتصادی: چندین سال پیش، وقتی تحریم های ضد ایرانی سخت تر شد، بسیاری از خودروسازان خارجی از ایران رفتند. پورش، مازراتی، مرسدس بنز، پژو و رنوی فرانسه خودروسازانی بودند که تحت فشار لابی های صهیونیستی و البته تحریم های آمریکا مجبور شدند بازار پرسود ایران را ببوسند و بگذارند کنار.

به گزارش افکارنیوز ، اکنون این خودروسازان بعد از توافق ژنو، امید خود را برای حضور دوباره در ایران بازیافته اند. آنها این بار می خواهند با دست پر به ایران بازگردند. با انتخاب حسن روحانی و به دنبال توافقات هسته ای انجام شده، این بار نه تنها صحبت از حضور دوباره پژو و رنو، بلکه صحبت از بازگشت غول های آمریکایی به ایران است.

برای اولین بار روزنامه فیگارو چاپ فرانسه، در گزارشی مدعی شد که آمریکایی ها سر فرانسوی ها کلاه گذاشته اند. چرا که آنها اول خودروسازان فرانسوی را از بازار ایران دور کردند و حالا که میدان خالی شده است، می خواهند به ایران بروند. شبکه خبری فرانس ۲۴ نیز وقتی متوجه فعالیت های جنرال موتورز شد، در گزارشی به دولتمردان خود هشدار داد. این گزارش نیز در هشداری به دولتمردان و خودروسازان فرانسوی گفت حالا که آنها بازار ایران را رها کرده اند، آمریکایی ها برای فتح این بازار خیز برداشته اند. در این گزارش حتی به این نکته اشاره شد که آمریکایی ها یک دستگاه کامارو را به صورت نمادین به ایران وارد کرده و تبلیغات خود را شروع کرده اند.


در ژوئن سال جاری میلادی یک شرکت ثبت شده در ارس تبلیغاتی را در رسانه های ایران شروع کرد که در آن از آغاز فروش خودروهای امریکایی در ایران بدون هیچ گونه محدودیتی خبر داده شده بود. صاحبان این شرکت مدعی هستند که کارشان قانونی بوده و دارای مشتریان بالقوه یی نیز هستند.

یک واردکننده خودروهای امریکایی به رویترز می گوید: ما اینجا خودروهای شگفت انگیزی را می بینیم. اینجا بازار خوبی برای خودروها وجود دارد.

منطقه آزاد تجاری ارس ۸ سال پیش به ثبت رسید و در شمال غربی ایران واقع است و از سال گذشته واردات خودرو به این منطقه آغاز شد. در شرایطی که واردات خودرو به ایران با محدودیت های زیادی مواجه است اما خودروها می توانند با پرداخت کمترین تعرفه و عوارض وارد منطقه آزاد تجاری ارس شوند. فعالان اقتصادی که با رویترز تماس گرفته اند، می گویند که بیش از ۱۵۰۰ دستگاه خودرو از نیمه نخست سال ۲۰۱۲ تاکنون در منطقه ارس فروخته شده است.

بیش از نیمی از این خودروها نیز برندهای امریکایی شامل شورولت، جی ام سی، کادیلاک، فورد و دوج بوده اند. ویدیوها و تصاویر متعددی نیز روی فضای مجازی گذاشته شده که درباره قیمت خودروهای امریکایی در منطقه ارس و ویژگی ها و چگونگی خرید آنها توضیح داده شده است. طبق قوانین مناطق آزاد تجاری فقط افراد وابسته به ساکنان یا فعالان اقتصادی به ثبت رسیده در منطقه می توانند اقدام به خرید خودرو کنند. مالکان این خودروها نیز می توانند در داخل منطقه خودشان و حتی تبریز اقدام به رانندگی با این خودروها کنند. مالکان این خودروها همچنین مجوز موقتی را تحت عنوان پلاک موقت یا گذر موقت دریافت می کنند تا بتوانند در سایر نقاط ایران نیز با این خودروها تردد کنند.


قرار بود نمایندگی جنرال موتورز آمریکا پس از ۳۵ سال در ایران بازگشایی شود. حتی یک نمونه خودرو کامارو ساخت این شرکت مستقیماً از میامی آمریکا به فرودگاه بین المللی امام خمینی وارد شد که این خودرو هم اکنون پلاک منطقه آزاد ارس را دارد و در آنجا تردد می کند.

گفته می شود پس از توافق ژنو، بحث نمایندگی این شرکت خودروساز آمریکایی در ایران از لحاظ حقوقی تمام شده و به قطعیت رسیده است. نماینده ائل خودرو که حامی تیم ملی ایران نیز است می گوید: «ما منتظر چراغ سبز سیاسی بودیم که خوشبختانه با توافقنامه ژنو چنین اتفاقی افتاد و حضور جنرال موتورز در ایران هموارتر شد. »

قبل از توافق ژنو و تحریم کل صنعت خودروسازی ایران، برای شرکت های خودروساز آمریکایی توجیهی برای فعالیت همه جانبه در ایران وجود نداشت. اما اکنون اوضاع به صورت دیگری پیش می رود و به گفته منابع آگاه حضور جنرال موتورزی ها در ایران قطعی شده است. به نظر می رسد با اجرایی شدن توافقنامه ژنو شاهد حضور جنرال موتورز خواهیم بود و جنرال موتورزی ها برای به دست آوردن بازار ایران باید جشن بگیرند.


آنطور که نمایندگی رسمی جنرال موتورز در ایران گفته است، فاز اول همکاری با بزرگ ترین شرکت خودروساز آمریکا فقط در سطح واردات خودرو و خدمات پس از فروش است و برنامه ای برای تولید مشترک وجود ندارد. این در حالیست که شش ماه پیش هیچ نشانه یی از باز شدن بازار ایران دیده نمی شد اما منابع آگاه اعلام می کنند که ایران در حال تشویق شرکت های این کشور برای پیدا کردن راه هایی برای ورود خودرو و کامیون های امریکایی به این کشور هستند. ایران نه تنها به دنبال واردات خودرو از امریکا است بلکه حتی روزی می رسد که خط مونتاژ خودروهای امریکایی نیز راه اندازی می شود.

لازم به ذکر است که ائل خودرو، نمایندگی جنرال موتورز را در ایران به عهده دارد. اولین وارد کننده خودروهای آمریکایی به ایران اکنون قراردادی را با فدراسیون فوتبال به امضا رسانده است. این قرارداد ۱۵ میلیارد تومان ارزش دارد و طبق گفته های منابع رسمی، این مبلغ توسط جنرال موتورز تامین شده است.

همچنین گفته می شود نمایندگی جنرال موتورز در ایران قصد دارد تا با همکاری جنرال موتورز برای اردیبهشت ماه سال آینده تورنمنتی چهار جانبه در آمریکا برگزار کند که تیم های ایران و آمریکا دو تیمی هستند که حضورشان در این تورنمنت قطعی شده است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات