چندی است اختصاص یارانه برای تثبیت قیمت شیر خام در دستور کار مسئولان قرار گرفته و در جلسه اخیر هیات دولت نیز یارانه ۳۰۰ میلیارد تومان برای اجرای این طرح تصویب شد اما همچنان دامداران و صنایع لبنی از آینده تولید خود حتی برای کوتاه مدت، بی اطلاعند.

به گزارش افکارنیوز ، پس از تغییر نرخ ارز مرجع به مبادلاتی و تامین نشدن ارز مورد نیاز برای واردات علوفه وارداتی که هزینه های تولید دامداران را افزایش داد، آن ها خواستار افزایش قیمت محصولاتشان بودند اما با توجه به اظهارنظرهای متعدد مسئولان و کارشناسان، افزایش قیمت شیر به دلیل احتمال کاهش بیش از حد مصرف آن، از دستور کار خارج و مقرر شد برای تثبیت نرخ این محصول یارانه در نظر گرفته شود.

از ماه گذشته تاکنون جلسات متعددی در ستاد تنظیم بازار برگزار و نهایتا مقرر شد با اختصاص یارانه، قیمت خرید هر کیلوگرم شیرخام از دامداران از کیلویی ۱۱۰۰ به ۱۳۵۰ تومان افزایش یابد اما با توجه به یارانه ای که دولت در نظر گرفته کارخانه داران مابه التفاوت آن را از جیب دولت به دامداران پرداخت کنند و قیمت فرآورده های خود را افزایش ندهند.

اما پس از گذشت یک هفته از تصویب یارانه ۳۰۰ میلیارد تومانی برای تثبیت نرخ شیر خام، هنوز جزئیات این طرح و چگونگی اختصاص این یارانه از سوی مسئولان مشخص نشده و دامداران و صنایع حتی از آینده کوتاه مدت بازار تولید خود را نمی دانند.

سیروس روستا - رییس اتحادیه مرکزی دامداران - در این باره گفت: حدود یک هفته از تصویب یارانه برای تثبیت نرخ شیر خام گذشته اما هنوز هیچ جزئیاتی از این طرح اجرا و ابلاغ نشده است.

وی افزود: بزرگترین مشکل دامداران که حدود پنج از ماه مطالبات باقی مانده شان می گذرد، کمبود نقدینگی است چرا که آن ها نمی توانند با این مشکل به تولید ادامه دهند. از سوی دیگر با توجه به اینکه قانون انتزاع وظایف بازرگانی بخش کشاورزی از وزارت تجارت در حال تدوین است، دامداران متولی واحدی ندارند و نمی دانند باید با کدام دستگاه یا وزارتخانه مذاکره یا مکاتبه کنند.

به گفته رییس اتحادیه دامداران با توجه به اینکه هنوز هیچ جزئیاتی از اجرای این طرح و چگونگی اختصاص یارانه شیر ابلاغ نشده همه ذی نفعان از دامداران، کارخانه داران و تشکل های موازی با این اتحادیه ها تفسیر متفاوتی از اجرای این طرح ارائه می دهند که باعث سردرگرمی بیشتر تولید این محصولات استراتژیک شده است.

وی تاکید کرد: دامداران خواستار ابلاغ هر چه سریع تر جزئیات این طرح و اجرای آن هستند تا بتوانند به تولید ادامه دهند.

رییس اتحادیه مرکزی دامداران اظهارکرد: دولت باید مکانیزمی برای اختصاص این یارانه در نظر بگیرد تا مشکلاتی که در گذشته به وجود آمد تکرار نشود چراکه پیش از این نیز اختصاص یارانه شیر به دامداران از همین طریق صورت می گرفت و کارخانه ها بعضا تا چند ماه بهای شیر خام دامداری ها را به بهانه های مختلف نمی دادند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات