معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره آخرین وضعیت ثبت سفارش کالاهای اولویت ۱۰ گفت: دو سناریو در دولت در این زمینه مطرح است. یکی افزایش تعرفه واردات این کالاها و دیگری افزایش نرخ ارز موردنیاز برای واردات آنها.

به گزارش افکارنیوز ، محسن صالحی نیا امروز چهارشنبه در نشستی افزود: به هر حال توقف ثبت سفارش کالاهای اولویت ۱۰ هم فرصت بوده و هم تهدید. درباره افزایش تعرفه واردات کالاهای اولویت ۱۰ نیز کمیسیون ماده یک باید تصمیم گیری کند.

وی با اشاره به اینکه از مانده حساب سالهای ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ مبلغی در حدود ۶۱۰۰ میلیارد تومان به عنوان تسهیلات برای واحدهای تولیدی در نظر گرفته شده است، افزود: از این تسهیلات تاکنون ۲۶۰۰ میلیارد تومان به واحدهای تولیدی پرداخت شده و حدود ۸۸۰۰ میلیارد تومان نیز به بانکهای عامل برای دریافت تسهیلات معرفی شده اند. اگر باقیمانده تسهیلات تا پایان سال جذب نشود این منابع به صورت سپرده نزد بانکها باقی خواهند ماند تا در سال آینده به واحدهای تولیدی پرداخت شوند.

سهم تولید از فاز دوم هدفمندی یارانه ها

معاون امور اقتصادی و صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره سهم بخش تولید از درآمد حاصل از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها نیز گفت: جداول مربوط به سهم بخش تولید از درآمد اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها توسط دستگاههای مختلف آماده شده و هر زمان لایحه دولت در زمینه اجرای فاز دوم هدفمندی به مجلس ارائه شود این جداول نیز در کنار آن ارائه خواهند شد.

این مقام مسئول با اذعان به محقق نشدن سهم بخش صنعت و معدن از تسهیلات بانکی در سال جاری گفت: طبق آیین نامه سیاستهای کلان پولی و مالی سهم بخش صنعت و معدن از تسهیلات بانکی ۳۷ درصد تعیین شده بود که در هشت ماهه امسال سهم ۳۱ درصدی از تسهیلات محقق شد.

دلیل کاهش صادرات خودرو

صالحی نیا درباره دلایل کاهش ۹۰ درصدی صادرات خودرو در سال جاری نیز عنوان کرد: یکی از دلایل اصلی کاهش صادرات خودرو کاهش صادرات به بازار عراق بوده است. متاسفانه اظهارنظر برخی افراد نامربوط در داخل کشور درباره کیفیت خودروهای داخلی باعث شد تا حساسیتهایی در کشور عراق به وجود آید و در نهایت باعث ایجاد محدودیت برای ورود خودروهای ایرانی به این کشور شود. از سوی دیگر برخی محدودیتها نیز مربوط به داخل کشور عراق بوده که در کاهش صادرات خودروی ایران موثر بوده است.

ال سی ۳۰ درصدی اجرا نشد

صالحی نیا در پاسخ به ایسنا درباره اظهارنظر اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر اجرایی نشدن ۵۰ درصد از مصوبات دولت در حوزه رفع موانع تولید نیز گفت: از جمله موارد مطرح شده در این اظهارنظر مربوط به اجرا نشدن مصوبه ال سی ۳۰ درصدی بوده است. براساس آخرین اطلاعات ما اکثر بانکها مصوبه گشایش ال سی ۳۰ درصدی را اجرا نکرده اند. البته بانکها نیز محدودیتهای خود را دارند اما همه آنها موظف به اجرای مصوبه دولت هستند.

پیشنهاد جدید تعیین تعرفه واردات خودرو

صالحی نیا درباره آخرین وضعیت تعرفه واردات خودرو در سال آینده نیز گفت: هنوز هیچ تصمیمی درباره افزایش یا کاهش تعرفه واردات خودرو در سال آینده گرفته نشده است. در حال حاضر پیشنهاداتی به کمیسیون ماده یک ارائه شده که از آن جمله می توان به تعیین تعرفه واردات خودرو بر حسب حجم موتور خودروی وارداتی اشاره کرد. همچنین پیشنهاد کاهش تعرفه واردات خودروهای کم مصرف، هیبریدی و برقی نیز ارائه شده است و امیدواریم تا ۱۵ دی ماه درباره تعرفه واردات خودرو در سال آینده تصمیم گیری شود.

قیمت خودرو تا پایان امسال افزایش نمی یابد

وی با بیان این که هیچ یک از خودروسازان محصولات خود را خارج از فرمول شورای رقابت قیمت گذاری نمی کنند، گفت: با تمهیدات در نظر گرفته شده دست کم تا پایان سال جاری هیچ افزایش قیمتی در بازار خودرو نخواهیم داشت.

او با اشاره به تولید ۵۲۰ هزار دستگاه خودرو در ۹ ماهه ی امسال گفت: این میزان تولید نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۲۴.۵ درصد کاهش نشان می دهد. ضمن این که تولید ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو در کل سال جاری قطعی است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: برنامه ی تولید امسال صنعت خودروسازی رسیدن به رقم ۹۰۰ هزار دستگاه است که تلاش داریم به نزدیک این عدد برسیم. هم چنین در سه ماهه ی پایانی سال تولید ماهانه حداقل ۹۰ هزار دستگاه خودرو قطعی است.

وی با تایید تفاوت زیاد قیمت برخی خودروها در کارخانه و بازار آزاد گفت: تلاش داریم با افزایش تیراژ تولید این تفاوت قیمت را کاهش دهیم.

صالحی نیا در پاسخ به سوالی درباره ی اخبار منتشر شده مبنی بر لغو برخی تحریم های خودرو در آستانه سال جدید میلادی نیز گفت: بحث تحریم ها چه در حوزه صنعت و چه در حوزه غیرصنعت در مذاکرات ژنو بین ایران و کشور های ۵+۱ مطرح شد به ویژه ما موضوع واردات برخی از مواد اولیه ی مورد نیاز صنایع داخلی را که الزاما نیاز به واردات آنها داریم مطرح کردیم. ما پیشنهادات خود را از طرف ایران به تصمیم سازان ارائه کردیم و مباحث مربوط به لغو تحریم های صنعتی و غیرصنعتی در کارگروه فنی در حال بحث و بررسی است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در عین حال از ارائه ی جزییات بیشتر درباره ی احتمال لغو تحریم های صنعت خودرو در اوایل سال ۲۰۱۴ میلادی خودداری کرد.

این مقام مسوول درباره ی برخی اخبار منتشر شده مبنی بر عدم تمایل شرکت رنو برای بازگشت ایران نیز گفت: در کنفرانس اخیر خودرو در تهران نفر دوم شرکت رنو نیز حضور داشت. وزیر صنعت، معدن و تجارت در این کنفرانس از عمق بخشی محصولات ساخت رنو در ایران تاکید کرد و مقام ارشد رنو نیز از این اظهارات یادداشت برداری کرد. تلاش می کنیم روابط ایران و رنو ظرف ماه های آینده بیشتر شود اگر چه این موضوع بنگاهی بوده و بیشتر به عملکرد شرکت خودروساز داخلی با شریک فرانسوی اش مربوط می شود.

وی درباره ی ادعای خسارت ایران از پژو به دلیل عملکرد این شرکت نیز گفت: شرکت ایران خودرو از نظر حقوقی پیگیری را در مورد شرکت پژو در دست انجام دارد. این موضوع بنگاهی نیز بوده و وزارت صنعت به صورت مستقیم ورود پیدا نمی کند. شرکت ایران خودرو در حال حاضر این موضوع و مباحث مربوط به احتمال دریافت خسارت از پژو را دنبال می کند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات