مدیرعامل شرکت بازرگانی گاز از چین به عنوان مهمترین مشتری گوگرد ایران نام برد و اعلام کرد: حجم درآمدهای سالانه کشور از محل صادرات گوگرد و گازمایع به حدود یک میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش افکارنیوز ، محمدعلی براتی درباره آخرین وضعیت صادرات گوگرد ایران، گفت: در حال حاضر پس از تامین نیازهای صنایع داخلی تمامی گوگرد بنتونیت و کلوخه پالایشگاه های گاز پارس جنوبی و شهید هسامی نژاد به بازارهای جهانی صادر می شود.

مدیرعامل شرکت بازرگانی گاز ایران با اعلام اینکه هم اکنون حجم صادرات سالانه گوگرد ایران به حدود ۶۵۰ هزار تن رسیده است، تصریح کرد: با توجه به راه اندازی پالایشگاه های جدید پارس جنوبی، برای صادرات سالانه حدود یک میلیون تن گوگرد برنامه ریزی و هدف گذاری کرده ایم.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی چین بزرگترین خریدار گوگرد صادراتی ایران است، اظهار داشت: پس از چین کشورهای هند و برخی از کشورهای آسیای جنوب شرقی جز مشتریان گوگرد ایران هستند.

وی با بیان اینکه سال گذشته حجم درآمدهای کشور از محل صادرات گوگرد و گازمایع به حدود یک میلیارد دلار رسیده بود، بیان کرد: در شرایط فعلی در کنار صادرات گوگرد به کشورهای هدف، شناسایی بازارهای جدید برای صادرات گوگرد در دستور کار قرار گرفته است.

جداسازی گوگرد از ترکیب فرآورده های نفتی و گاز یکی از سیاست های وزارت نفت بوده و بر این اساس ظرفیت تولید این محصول گازی در پالایشگاه ها در حال افزایش است.

بر این اساس با بهره برداری از طرح توسعه، بهینه سازی و نوسازی پالایشگاه های موجود نفت ظرفیت تولید گوگرد با افزایشی حدود ۴ برابری به افزایش می یابد.

از سوی دیگر با افزایش تولید بنزین و گازوئیل با استاندارد یورو ۴ و ۵ اتحادیه اروپا، گوگرد این فرآورده های نفتی جداسازی و به جای سوختن به عنوان یک محصول به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می شود.

مطابق با برنامه زمان بندی پیش بینی می شود ظرفیت تولید گوگرد در پالایشگاه های نفت کشور به بیش از یکهزار و ۲۰۰ تن در روز افزایش یابد به طوریکه با اجرای طرح های بهینه سازی و بنزین سازی در پالایشگاه های لاوان، آبادان و امام خمینی (ره) شازند تا پایان امسال، میزان بازیافت گوگرد از فرآورده های نفتی به ۱۲۰۰ تن می رسد.

این در حالی است که تا پیش از از اجرای طرح های بهینه سازی و بنزین سازی در پالایشگاه های نفت میزان تولید گوگرد حدود ۲۸۰ تن در روز بوده است.

در همین حال با بهره برداری رسمی از طرح بهبود کیفیت فرآورده ها در پالایشگاه نفت تهران میزان گوگرد تولیدی در پالایشگاه های نفت کشور به ۵۰۰ تن رسیده است از این میزان ۱۳۰ تن در پالایشگاه بندرعباس، ۳۲ تن در تبریز، ۸۶ تن در اصفهان و ۱۰ تن نیز در پالایشگاه شیراز تولید می شود.

در شرایط فعلی۶۰ تن گوگرد در پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند و ۴۰ تن در پالایشگاه آبادان تولید می شود که با بهره برداری از طرح های بهبود کیفیت در این پالایشگاه ها این رقم به ترتیب به ۷۱۱ و ۸۰ تن افزایش می یابد.

طرح توسعه و بهینه سازی پالایشگاه لاوان از دیگر طرحهایی است که با اجرای آن تا پایان امسال ۳۰ تن گوگرد از فرآورده های نفتی استحصال خواهد شد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات