افزایش حق مسکن کارگران به ۲۰۰ هزار ریال، شارژ اعتبار سبد کالایی در حساب خانوارها، افزایش قبض آب و برق در سال آینده کمتر از هزار تومان برای ۵۰ درصد مشترکان، اقتصاد ایران در سال جاری و آینده از نگاه برنده جایزه نوبل اقتصاد و ایران با تولید ۸۵۰ هزار خودرو در رده ۱۶ جهانی قرار گرفت از مهمترین اخبار اقتصادی امروز است.

به گزارش افکارنیوز ، امروز موضوعات مهمی همچون رسیدن حق مسکن کارگران به ۲۰۰ هزار ریال، افزایش تعرفه آب و برق در سال آینده، قرار گرفتن ایران با تولید ۸۵۰ هزار خودرو در رده ۱۶ جهانی و اقتصاد ایران در سال جاری و آینده از نگاه برنده جایزه نوبل اقتصاد در صدر اخبار اقتصادی قرار داشت.

*افزایش حق مسکن کارگران به ۲۰۰ هزار ریال

با تصویب هیأت دولت، حق مسکن کارگران دو برابر شد و به رقم ۲۰۰ هزار ریال در ماه رسید.

بر اساس اعلام محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت، در جلسه صبح امروز، هیأت دولت با پیشنهاد شورای عالی کار مبنی بر درخواست افزایش حق مسکن کارگران به ۲ برابر، موافقت کرد.

*اعتبار سبد کالایی در حساب خانوارها شارژ می شود

یک مقام مسئول در وزارت صنعت گفت: اعتبار سبد کالایی در شماره حساب سرپرستان خانوار بر اساس سامانه هدفمندی یارانه ها شارژ می شود و این اعتبار قابلیت نقدشوندگی ندارد.

وی اعلام کرد: عرضه سبد کالایی از طریق سامانه الکترونیک هدفمندی یارانه ها خواهد بود.

وی در واکنش به این سوال که آیا بصورت کالایی یا بصورت کارت الکترونیک خواهد بود، گفت: این دو سبد کالایی بصورت کارت الکترونیک خواهد بود.

*قبض آب و برق در سال آینده کمتر از هزار تومان افزایش می یابد

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر نیرو با بیان اینکه افزایش قیمت آب و برق بر روی قبوض در سال آینده برای ۵۰ درصد مصرف کنندگان کمتر از هزار تومان است، گفت: کمیته تجدیدنظر برای کاهش هزینه انشعاب برق در وزارت نیرو تشکیل شد.

علیرضا دائمی افزود: : در سال آینده مطمئنا افزایش آب و برق برای ۵۰ درصد مصرف کنندگان کمتر از هزار تومان خواهد شد.

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر نیرو در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه وزیر نیرو در صحن مجلس به نمایندگان مجلس قول داد تا در خصوص افزایش انشعاب برق تجدید نظر صورت گیرد و برای آن کمیته ای تشکیل شود، گفت: وزیر نیرو پس از صحبت های خود در صحن علنی مجلس کمیته ای را برای تجدید نظر در خصوص هزینه انشعاب برق تشکیل داده است.

*ماجرای ماست های ظاهرا سفت و پرچرب در ویترین مغازه ها

اخیرا شایع شد که برای یک نوع ماست که به نظر می رسد چربی زیادی دارد و به قولی کش می آید، نشاسته اضافه می کنند.

موضوع دیگر این است که خریداران این نوع ماست هم بسیار زیاد است و مشتریان خوبی هم دارد.

پس اگر این ماست ها به روش معمولی پرچرب نشان داده شوند، مردم از نظر سلامتی و همچنین مالی ضرر می کنند.

رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی گفت: معمولا برای تغلیظ (سفتی) فرآورده های لبنی ۱.۵ تا ۲ درصد وزن کالا، شیرخشک یا قوام دهنده به آن اضافه می شود، اما در برخی برند ها برای اینکه محصول لبنی از نظر ظاهری، کیفیت خوبی داشته باشد، شیرخشک بیشتری مخلوط می کنند و قوام دهنده ای هم به آن اضافه می کنند.

*پیگیر حقوقی قرارداد پژو نیستیم


معاون امور صنایع و اقتصادی وزیر صنعت با تشریح دلایل حمایت ویژه این وزارتخانه از صنعت خودروسازی، از عدم پیگیری حقوقی قرارداد پژو توسط وزارت صنعت و پیشنهاد اعمال تعرفه پلکانی برای واردات خودرو خبر داد.

محسن صالحی نیا در مورد اینکه رئیس کمیسیون صنایع مجلس از پیگیری حقوقی مربوط به زیان وارد شده از طرف پژو به ایران توسط وزارت صنعت خبر داده بود، آیا در این مورد اقدام خاصی انجام داده اید؟ گفت: موضوع پیگیری حقوقی از پژو یک بحث درون بنگاهی است و ایران خودرو از طریق

معاونت حقوقی خود می تواند پیگیر این مسئله باشد تا حقوقی از ایران ضایع نشود.

*نرخ ۱۳ سنتی خوراک گاز پتروشیمی ها اجرا شد

حمید رضا عراقی معاون وزیر نفت از اجرای مصوبه ستاد تدابیر ویژه درباره نرخ خوراک ۱۳ سنتی پتروشیمی ها خبر داد و گفت: از آن زمان تاکنون بدهی پتروشیمی ها با نرخ ۱۳ سنت ارز مبادله ای محاسبه شده و باید با این نرخ بدهی خود را تسویه کنند.

*دلیل سقوط اونس جهانی طلا

محمد کشتی آرای رئیس اتحادیه کشور طلا و جواهر با اشاره به کاهش ۲۵ درصدی قیمت اونس در یک سال اخیر، گفت: تزریق چندین میلیارد دلار به بازار مالی آمریکا و افزایش ارزش دلار، آغاز روند خروج اقتصاد دنیا از رکود و کاهش شدید تقاضای جهانی طلا سه عامل کاهش قیمت ها است.

وی افزود: معمولا در روزهای پایانی سال میلادی به دلیل تسویه حساب شرکت های مالی و رد و بدل شدن طلا به صورت فیزیکی، تقاضای طلا افزایش و به تبع آن قیمت طلا رشد می کند اما عوامل مختلفی مانند آغاز روند خروج از رکود اقتصادی و تزریق پول به بازار های مالی آمریکا موجب تقویت دلار و کاهش ارزش اونس جهانی شد.

*اکثر بانک های بورسی قرمز شدند

نمادهای حاضر در گروه بانک های بورسی با توجه به افزایش قیمت هفته های اخیر منفی شده و پتروشیمی ها نیز با پیشنهاد افزایش ۵ برابری نرخ خوراک و ریسک های ناشی از آن با عرضه های سنگینی مواجه شده اند.

امروز بانک تجارت، بانک ملت، بانک صادرات، بانک پاسارگاد، بانک دی، بانک تجارت، بانک پارسیان، بانک انصار، بانک اقتصاد نوین و بانک سینا ضمن کاهش قیمت در برخی از این نمادها صف فروش شکل گرفته است.

*دولت برای خروج از تورم رکودی مالیات را افزایش ندهد

عزت الله یوسفیان ملا عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: کشورهای دیگر در شرایط رکود اقتصادی همراه با تورم، در جهت کاهش مالیات اقدام می کنند، در حالی که ما مدام در حال انجام کارهایی مانند افزایش مالیات هستیم که به بدتر شدن رکود تورمی دامن می زند.

وی در مورد اینکه با پیش بینی ۱۰ هزار میلیارد تومانی درآمد بیش از برآورد در لایحه بودجه ۹۳ آیا درآمدهای مالیاتی در سال آینده محقق شدنی است، گفت: به اعتقاد ما (نمایندگان مجلس) اگر سازمان مالیاتی را از جهت نیرو و امکانات تقویت کنند، این درآمد مالیاتی پیش بینی شده محقق می شود.

*موافقت کمیسیون برنامه با سپرده گذاری ارزی صندوق توسعه در بانک ها

علی محمد احمدی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از موافقت اعضا کمیسیون با سپرده گذاری ارزی صندوق توسعه ملی در بانک های دولتی در بودجه ۹۳ خبر داد.

وی با اشاره به اینکه جلسه کمیسیون تلفیق بودجه ۹۳ احتمالا از شنبه یا یکشنبه هفته آینده برگزار می شود، اظهار داشت: معمولا در جلسه اول راجع به آئین نامه داخلی تبادل نظر می شود که با اتفاق نظر نمایندگان قرار شد، آئین نامه سال پیش کمیسیون برای امسال نیز در نظر گرفته شود.

*اقتصاد ایران در سال جاری و آینده از نگاه برنده جایزه نوبل اقتصاد

برنده جایزه نوبل اقتصاد در سال ۱۹۹۲، با ۵ توصیه برای اقتصاد ایران به بررسی وضعیت اقتصاد کشورمان و جهان در سال های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ پرداخت.

گری بکر گفت: به احتمال زیاد اقتصاد جهانی، به خصوص اقتصاد آمریکا در سال ۲۰۱۴ بهتر عمل خواهد کرد. ایران نیز از این بهبود عملکرد سود خواهد برد، ولی آینده این کشور بستگی زیادی به اصلاح اقتصادی دارد.

*اونس جهانی طلا با قیمت ۱۲۰۵.۳۰ دلار به پایان سال رسید

قیمت طلا که به دنبال اعلام بانک مرکزی آمریکا برای کاهش برنامه محرکی پولی خود و کاهش خرید اوراق قرضه از سوی این بانک به شدت سقوط کرد، در ساعات پایانی کار بازارهای جهانی در سال ۲۰۱۳ با ۱۲۰۵.۳۰ دلار در هر اونس سال را به پایان برد.

*ایران با تولید ۸۵۰ هزار خودرو در رده ۱۶ جهانی قرار گرفت

یک سایت خودرویی اعلام کرد: ایران با تولید ۸۵۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۲۰۱۲ در رده شانزدهمین کشور خودروساز جهان قرار گرفت.

ایران با تولید ۸۵۰ هزار خودرو در سال ۲۰۱۲ در رده شانزدهمین کشور از نظر تعداد تولید خودرو در جهان قرار گرفت. چین بزرگترین تولید کننده خودرو رد سال ۲۰۱۲ در جهان است.

با اعمال تحریم های جهانی علیه ایران و قطع همکاری خودروسازان خارجی و عدم امکان تهیه مواد اولیه و قطعات مورد نیاز برای تولید خودرو در کشور، تولید خودرو در ایران که زمانی در حدود ۱.۲ میلیون دستگاه در سال بود، در سال ۲۰۱۲ با کاهشی ۴۰ درصدی به ۰.۸۵ میلیون دستگاه رسید.

*تحریم ایران به کام دهلی نو شد

بیزینس لاین در گزارشی نوشت: تحریم های ایران برای دهلی نو مفید بوده، چرا که این کشور سال گذشته ۸ میلیارد دلار نفت از ایران وارد کرده، بدون اینکه حتی یک دلار از هند خارج شود.

پس از ایجاد مکانیزم پرداخت روپیه برای مبادلات تجاری با ایران در سال گذشته و نیاز این کشور برای خرید کالا از هند برای استفاده از روپیه ناشی از فروش نفت خود به دهلی نو، صادرات هند به ایران به شدت افزایش یافت.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات