در هفته ای که گذشت اخباری در مورد ارائه طرح استیضاح وزیر صنعت به هیأت رئیسه مجلس، تلاش پژو برای حضور دوباره در ایران، لزوم شکایت حقوقی از این شرکت و همچنین جولان حشرات در مواد غذایی بسته بندی شده در خبرگزاری فارس منتشر شد.

به گزارش افکارنیوز ، در هفته ای که گذشت اخباری در مورد تلاش شرکت پژو برای در اختیار گرفتن بازار خودروی ایران در خبرگزاری فارس منتشر شد.

در یکی از این اخبار، روح الله عباس پور سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس با تأکید بر لزوم استفاده از توان تولید داخل در صنعت خودرو سازی، گفت: برای دستیابی به اقتصاد مقاومتی باید به توان تولید داخل متکی باشیم.

وی با اشاره به بحث های مطرح شده مبنی بر حضور دوباره شرکت پژو در ایران، اظهار داشت: اگر قرار است این شرکت دوباره در بازار ایران حضور داشته باشد، باید دانش فنی تولید را به خودرو سازان ایرانی انتقال دهد و علاوه بر این، در صنعت خودرو سازی نیز مشارکت داشته باشد.

همچنین یک مقام آگاه با تشریح زیان های ناشی از حضور شرکت پژو در صنعت خودروی ایران، به فارس گفت: با وجود شرکتی مانند پژو در ایران، صنعت خودروی کشور به شرایط قبل از انقلاب و مونتاژکاری برگشته است.

این کارشناس صنعت خودرو افزود: در قرارداد با شرکت پژو، ایران خودرو حق ندارد خودروی جدیدی را بر روی پلت فرم پژو بدون اجازه آنها طراحی کند.

وی گفت: در تولید سمند از پلت فرم ۴۰۵ استفاده شد ولی تغییراتی در این خصوص صورت گرفت تا شرکت پژو نتواند اعتراضی داشته باشد.

* شروط شکایت از پژو

در پاسخ به انتقادات مطرح شده در مورد احتمال حضور دوباره پژو در ایران، یکه زارع مدیر عامل شرکت ایران خودرو برای شکایت از شرکت پژو بابت خسارتی که به ایران وارد کرده است، شرط گذاشت و در عین حال گفت: اصراری بر حضور پژو در ایران نداریم.

وی که این روزها ترجیح می دهد کمتر در معرض دید قرار گیرد و به همین دلیل نیز از سخنرانی در برخی مراسم ها و یا حضور در جمع خبرنگاران خودداری می کند، در گفت وگوی کوتاهی با فارس در پاسخ به این سوال که با توجه به زیان وارد شده به ایران از محل قطع ناگهانی همکاری پژو با ایران، آیا قصد ندارید از این شرکت شکایتی کنید؟ اظهار داشت: این موضوع بستگی به این دارد که مذاکرات ما با پژو به کجا برسد، باید دید این شرکت در آینده، گذشته اش را جبران می کند؟

در این مورد، محسن صالحی نیا، معاون امور صنایع و اقتصادی وزیر صنعت نیز از عدم پیگیری حقوقی قرارداد پژو توسط وزارت صنعت خبر داد.

این در حالی بود که رضا رحمانی، چند روز پیش  گفته بود: وزارت صنعت پیگیر مسائل حقوقی مربوط به زیان وارد شده از سوی پژو به ایران است.

وی همچنین از پیشنهاد تعیین تعرفه پلکانی برای واردات خودرو خبر داد و گفت: پیشنهادی در مورد تعیین تعرفه واردات خودروها در خصوص حجم موتور آنها مطرح شده است.

صالحی نیا ادامه داد: در این راستا تعرفه واردات خودروهای هیبریدی، پایین و خودروهای برقی بسیار پایین تر پیشنهاد شده است که باید در کمیسیون ماده یک در مورد آن بررسی و تصمیم گیری شود.

در هفته گذشته، خبری در سایت خبرگزاری فارس منتشر شد که بر اساس آن، اعلام شد که ایران با تولید ۸۵۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۲۰۱۲ در رده شانزدهمین کشور خودروساز جهان قرار گرفت.

* جولان حشرات در مواد غذایی بسته بندی شده

در هفته ای که گذشت، گزارشی در مورد جولان حشرات در مواد غذایی بسته بندی شده نیز در خبرگزاری فارس منتشر شد.

در این گزارش آمده بود: وجود سوسک در تن ماهی، کپک در دسر نسکافه ای یک برند معروف، نوشابه های نفتی، پفک با طعم مورچه و سنگ اندازی در کنسرو لوبیا برخی نمونه های عدم رعایت استاندارد و کنترل سازمان استاندارد بر کیفیت محصولات برخی واحدهای تولیدکننده مواد غذایی است.

* استیضاح نعمت زاده

در هفته گذشته طرح استیضاح وزیر صنعت تقدیم هیأت رئیسه مجلس شد.

این استیضاح دارای ۱۰ محور است که از آن جمله می توان به ناکارآمدی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزایش قیمت کالاهای اساسی، واردات بی رویه کالاهای لوکس و خودروهای گران قیمت، نابسامانی مدیریتی و عدم استفاده از نخبگان اشاره کرد.

همچنین رضا شیوا به عنوان رئیس جدید شورای رقابت، جایگزین جمشید پژویان شد.

رئیس جدید شورای رقابت در اولین اظهارنظر خود از بررسی پرونده خودروسازان در این شورا برای تصمیم گیری مناسب به نفع جامعه و مردم خبر داد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات