پول نیوز، مازیار دانیالی - یونیلور، هر یک از شرکت های دوقلو یونیلور پی ال سی (واقع در لندن) و یونیلور ان وی (واقع در روتردام) ، هلدینگی متشکل از بیش از ۵۰۰ شرکت در سراسر جهان است که در زمینه تولید و فروش محصولات مختلف مانند صابون ها، مواد غذایی و سایر محصولات مصرفی خانگی فعال است. اگرچه این دو شرکت در ظاهر جدا هستند، اما هیئت مدیره با اعضای یکسان و سود سهام مساوی شده در واقع آنها را به یک شرکت واحد تبدیل می کند.

به گزارش افکارنیوز ، یونیلور مدرن از سه شرکت که در قرن نوزدهم تاسیس شدند، شکل گرفته است. خانواده یورگنز در هلند به مدت ۵۰ سال در کسب و کار محصولات لبنی فعال بوده و در سال ۱۸۵۴، دو برادر به نام های آنتون و یوهان شرکت Gebroeders Jurgens را تاسیس کردند. فعالیت های این شرکت بر صادرات کره، به ویژه به انگلیس، متمرکز بود. تقاضای قوی برای کره که روند رو به رشد قیمت خود را شاهد بود موجب شد تا گبروئدرز یورگنز در سال ۱۸۷۱ تولید مارگارین جدیدی را آغاز کند.
در همان دوران، خانواده ون دن برگ در تجارت کره مشغول به فعالیت بوده و در دهه ۱۸۷۰ نیز تولید مارگارین را آغاز کردند.

در سال ۱۸۸۵، " ویلیام هسکت لور" به همراه برادر خود" جیمز دارسی لور" شرکت لور برادرز را به منظور تولید و فروش صابون تاسیس کردند. وی نخستین فردی بود که قالب صابون بسته بندی شده که از پیه، سبزیجات و روغن پنبه دانه تولید شده بود را عرضه کرد.

این سه شرکت با نرخی قابل توجه روند رشد فعالیت های خود را شاهد بودند. برادران لور فعالیت های خود را در اروپا و فراتر از مرزهای این قاره گسترش داده و یورگنز و ون دن برگ بیش از پیش دامنه نفوذ خود را در انگلیس و دیگر نقاط جهان افزایش دادند. در زمان جنگ جهانی اول، انگلیسی ها نیز به تولید مارگارین پرداخته و هلندی ها نیز تولید صابون را انجام می دادند که برای هر دو محصول از روغن ها و چربی های مشابه استفاده می شد.

در سال ۱۹۲۷، دو شرکت هلندی در هم ادغام شدند تا شرکت مارگارین یونی ان وی در هلند و مارگارین یونیون لیمیتد در انگلیس شکل بگیرد که از طریق مدیران مشترک و سود و ارزش سرمایه مساوی شده با یکدیگر پیوند داشتند. در سال ۱۹۲۸، تولیدکنندگان بزرگ دیگر اروپایی که در زمینه صابون، روغن و مارگارین فعال بودند در این شرکت ادغام شدند. سرانجام در سال ۱۹۲۹، لور برادرز و شرکت های مرتبط با آن نیز به این گروه پیوسته و شرکت جدید یونیلور نام گرفت.

در سال های پس از جنگ جهانی دوم، یونیلور تولید مواد شوینده و دیگر محصولات سنتتیک را آغاز کرد. در دهه ۱۹۸۰، این شرکت یک برنامه بلندپروازانه تنوع بخشی به محصولات خود را با خرید شرکت چسبرو-پوند (در سال ۱۹۸۶) و دیگر تولیدکنندگان محصولات بهداشت فردی را آغاز کرد. در سال ۱۹۸۹، یونیلور با خرید شرکت های کالوین کلاین، فابرگ و الیزابت آردن به یکی از تولیدکنندگان بزرگ عطر و لوازم آرایشی مبدل شد. یونیلور کازمتیک اینترنشنال، گروه لوازم آرایشی این شرکت، در سال ۲۰۰۵ به فروش رسید. در سال ۱۹۹۷، یونیلور کسب و کار مواد شیمیایی تخصصی خود را برای افزایش تمرکز بر خطوط تولید محصولات مصرفی و خانگی به فروش رسانده بود.

بخش اعظم فروش یونیلور به محصولات خانگی - صابون ها، مواد شوینده، مارگارین، چربی های پخت و پز، سس های سالاد، بستنی، لوازم آرایشی و بهداشتی (خمیردندان، اسپری مو، دئودورانت) ، مواد غذایی بسته بندی شده و فرآوری شده و نوشیدنی ها اختصاص دارد. خرید شرکت بست فودز در سال ۲۰۰۰ طی قراردادی به ارزش ۲۰ میلیارد دلار، یونیلور را به یکی از بزرگترین شرکت های مواد غذایی جهان مبدل کرد. بیشترین آمار فروش یونیلور در درجه نخست به اروپا و پس از آن به آمریکای شمالی اختصاص دارد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات