همزمان با شمارش معکوس برای بهره برداری از تاسیسات جدید تقویت فشار گاز" فامنین" در شمالغرب کشور، ظرفیت انتقال گاز به ترکیه و سایر کشورهای اروپایی خریدار گاز ایران معادل تولید گاز ۲ فاز پارس جنوبی افزایش می یابد.

به گزارش افکارنیوز ، یکی از سیاست های کلان ایران، انتقال گازهای ترش پارس جنوبی به کشورهای عضو اتحادیه اروپا است و از این رو در دو سال قبل ایران و ترکیه به منظور ترانزیت گاز به توافق نهایی دست یافته اند.

تانر ییلدیز وزیر انرژی ترکیه هفته جاری با بیان اینکه ایران در نظر دارد خط لوله بزرگی را برای صادرات گاز به اروپا احداث کند، اعلام کرد: ۵ کشور اروپایی برای خرید گاز ایران برنامه ریزی کرده اند.

در این بین در کنار ساخت و توسعه فازهای پارس جنوبی و افزایش ظرفیت تولید گاز، سرمایه گذاری هایی هم به منظور افزایش توان و ظرفیت انتقال گاز در سطح شبکه خطوط لوله سراسری در دستور کار قرار گرفته است.

در شرایط فعلی ظرفیت انتقال و صادرات گاز طبیعی ایران به ترکیه به مرز ۵۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته که پیش بینی می شود با بهره برداری از یک تاسیسات جدید تقویت فشار، ظرفیت انتقال گاز در شبکه خطوط لوله شمالغرب و در نهایت صادرات گاز به کشورهای همسایه افزایش یابد.

حمید فیاض با اشاره به آغاز شمارش معکوس برای راه اندازی و بهره برداری از تاسیسات تقویت فشار گاز فامنین و بیجار در شمالغرب کشور، گفت: این تاسیسات جدید گازی در مسیر خط لوله سوم آذربایجان طراحی و احداث شده است.

مدیر منطقه ۷ شرکت انتقال گاز ایران با تاکید بر اینکه در صورت بهره برداری از تاسیسات تقویت فشار فامنین توان انتقال گاز کشور ۵۵ میلیون مترمکعب گاز در روز افزایش می یابد، اظهار داشت: بهره برداری از این پروژه پایداری شبکه انتقال گاز در استان های شمالغرب کشور را افزایش می دهد.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه پیش بینی می شود تا چند ماه آینده تاسیسات تقویت فشار گاز فامنین رسما به بهره بردایر برسد، تبیین کرد: علاوه بر این تاسیسات تقویت فشار گاز بیجار هم به زودی راه اندازی خواهد شد.

وی همچنین از راه اندازی واحد سوم تاسیسات تقویت فشار گاز اراک به عنوان واحد جایگزین خبر داد و افزود: با استفاده از مشارکت متخصصان داخلی، کارت الکترونیکی مربوط به سیستم ارتعاشات توربین سوم تاسیسات تقویت فشار گاز اراک تعویض و مجددا راه اندازی شد، افزود: با بهره برداری از این توربین روزانه ۳۳ میلیون متر مکعب گاز به ظرفیت انتقال گاز کشور افزوده شده است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات