پیشنهادها برای گشایش قفل های کهنه مسکن مهر در سه گام اجرایی با رعایت ترتیب زمانی، در نظر گرفته شده است.

به گزارش افکارنیوز ، در گام اول برای رفع آسیب اجتماعی ناشی از سکونت ۱۰۰ درصدی طبقه کم درآمد در محله های مسکن مهر، قرار است خریدوفروش این واحدها تحت شرایطی آزاد شود. در گام دوم، امکان واگذاری امتیاز واحدهای مسکونی مهر نیمه کاره (با حداقل ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی ساخت) پیشنهاد شده، تا پیش خریدار دومی بتواند با خرید امتیاز از پیش خریدار اولی، متعهد به پرداخت مابه التفاوت قیمت شود. در گام سوم نیز، قرار است مالکیت صاحبان مسکن مهر، با انتقال مالکیت زمین ۹۹ ساله از دولت، کامل شود.

اجازه ۳ حرکت وزارتی برای گشایش قفل مسکن مهر به زودی صادر می شود

دسته کلید برای مسکن مهر

راهکار دولت برای تکمیل نیمه کاره ها از طریقی غیراز خط اعتباری

جزئیات پیشنهادی درباره نحوه خریدوفروش مسکن مهر؛ امکان درج اسم خریدار در سامانه؟

گام های دوم و سوم در راه است: از امکان فروش واحد های در حال ساخت تا واگذاری قسطی مالکیت زمین۹۹ ساله

 ۳ قفل کهنه مسکن مهر به ترتیب شامل «ممنوعیت فروش واحدها» ، «نبود خط اعتباری برای تکمیل نیمه تمام ها» و «مالکیت نصفه صاحبان این واحدها از بابت اجاره زمین» ، به زودی باز می شود.

مدیران بخش مسکن و معاونان وزیر راه وشهرسازی در امور مسکن مهر مجموعه حرکات زمانبندی شده ای را برای خارج کردن این طرح از وضع ۳ قفله، پیش بینی کرده اند که جزئیات آن برای تایید نهایی وزیر و سپس هماهنگی با هیات دولت، هفته گذشته در اختیار آخوندی قرار گرفت.

آنچه در قالب این مجموعه پیش بینی شده، حاکی است: در صورت تصویب پیشنهادها، علاوه بر اینکه خرید و فروش واحدهای مسکونی مهر برای آن دسته از واحدهایی که به بهره برداری رسیده و قابل سکونت شده اند، آزاد می شود که در گام بعد، مالکان واحدهای در حال احداث نیز اجازه پیدا می کنند تحت شرایطی که مانع سفته بازی شود، امتیاز خودشان را به متقاضی جدید واگذار کنند تا از این طریق چنانچه پیش خریداران به دلایلی همچون انصراف از ادامه حضور در مسکن مهر یا ناتوانی مالی در پرداخت آورد ه نقدی، قصد خروج از این طرح را داشته باشند بتوانند به خانواری که راغب به دریافت مسکن مهر ولو با قیمت بیشتر است، امتیاز خود را منتقل کنند. همچنین در گام سوم نیز پیشنهاد واگذاری قطعی مالکیت زمین های ۹۹ ساله به صاحبان مسکن مهر مطرح است.

۳ برنامه ای که مسوولان مسکن مهر در دولت یازدهم برای ارتقای جایگاه این طرح در نظر گرفته اند، در صورت موافقت وزیر و هیات دولت با اجرای آنها باعث خواهد شد محدودیت های اجتماعی شکل گرفته در این طرح و همچنین بن بست اقتصادی موجود در طرح که مانع تکمیل حداقل ۲۰ درصد از کل واحدهای مسکونی مهر و ۲۵ درصد از ساختمان های نیمه تمام شده است، برطرف شود.

 حدود ۲ میلیون خانوار صاحب مسکن مهر در کشور شامل ۹۰۰ هزار خانوار ساکن در این واحدها و یک میلیون پیش خریدار، در حال حاضر با سه نوع مشکل اجتماعی- اقتصادی روبه رو هستند.

گام اول: بازار ثانویه مسکن مهر

ساکنان فعلی این واحدها – طیف اول- از یکسو درگیر آسیب های اجتماعی ناشی از عدم اجازه سکونت پردرآمدها و طبقات مرفه هستند طوری که عدم ترکیب طبقات مختلف اجتماعی و درآمدی در محله های مسکن مهر باعث بروز چالش هایی شده است. از سوی دیگر ممنوعیت فروش این واحدها و مالکیت صاحبانش بر فقط اعیان مسکن مهر باعث یکبارمصرف شدن این نوع آپارتمان ها و افت شدید ارزش اقتصادی این املاک شده است.

صدور مجوز خرید و فروش چالش طیف اول را رفع می کند. اجازه خرید مسکن مهر به کسانی که شرایط ۴گانه مسکن مهر را دارا نیستند؛ یعنی دارای سابقه مالکیت هستند یا جزو میان درآمدها به حساب می آیند باعث خواهد شد ترکیب متنوعی از افراد با درجه های مختلف توسعه یافتگی و اجتماعی در محله های مسکن مهر ساکن شوند.

آزادسازی خرید و فروش مسکن مهر همان طرح تشکیل بازار ثانویه مسکن مهر است. برای این آزادسازی پیشنهاد شده، صاحب واحد حداقل ۱۰ درصد از وام بانکی را تسویه کند و اجاره نامه زمین ۹۹ ساله را به خریدار جدید منتقل کند. احتمالا مشخصات خریدار نیز همچون مشخصات صاحب اولی، در سامانه مسکن مهر ثبت خواهد شد تا در غیاب سندمحضری و رسمی برای این واحدها، امکان احراز مالکیت وجود داشته باشد.

گام دوم: میان بر پولی برای تکمیل نیمه کاره ها

پیش خریدارانی که هنوز مسکن مهر آنها تکمیل نشده - طیف دوم - با چالش اقتصادی بزرگ تری در مقایسه با چالش اجتماعی طیف اول روبه رو هستند. پیش خریداران مسکن مهر برای تکمیل واحدها باید مبالغ اضافه تر از زمان انعقاد قرارداد پیش فروش را به پیمانکاران پرداخت کنند اما گروهی از این طیف حاضر نیست ریالی بیشتر از آورده نقدی ابتدایی خود را بپردازد و گروهی دیگر تصمیم به انصراف از طرح را دارد. ضمن اینکه خط اعتباری مسکن مهر نیزبه پایان رسیده و امکان کمک به تکمیل نیمه کاره ها از طریق افزایش وام نیز وجود ندارد.

در این میان اگر چه بازار سیاه خرید و فروش امتیاز پیش خریداران در بنگاه های املاک جنب کارگاه های مسکن مهر شکل گرفته اما آنچه در گام دوم طرح گشایش قفل های سه گانه مسکن مهر – بعد از گام اول که آزادسازی خرید و فروش واحدهای قابل سکونت مسکن مهر را هدف قرار می دهد- پیش بینی شده است بنا دارد خرید و فروش امتیازها را قانونمند و کانالیزه کند. بر این اساس قرار است فقط پیش خریدارانی که واحدهای مسکونی مهر آنها به حداقل ۷۰درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است، اجازه یابند امتیاز و واحد خود را به متقاضی جدید بفروشند مشروط برآنکه پیش خریدار جدید متعهد شود مبلغ لازم برای تکمیل واحد را تا آخر پرداخت کند و تا زمان تکمیل نهایی از فروش مجدد امتیاز منع شود.

گام آخر: زمین

برای گام سوم نیز پیشنهاد شده، مالکیت زمین های ۹۹ ساله به صورت اقساط چندساله کوتاه مدت به صاحبان مسکن مهر واگذار شود تا مالکیت بر عرصه واعیان کامل شود. هنوز هیچ کدام از این سه گام و پیشنهادها تایید و تصویب نهایی نشده است و احتمالا ظرف این هفته، بعد از چکش کاری توسط وزیر راه وشهرسازی و موافقت هیات دولت، نحوه و زمان اجرای تدریجی آنها اعلام می شود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات