تنها ۱۰درصد از شرکت کنندگان برنامه مناظره از حضور دوباره پژو استقبال کردند…

گروه اقتصادی: سوال نظرسنجی برنامه مناظره روز جمعه، مربوط به رضایت مردم از حضور خودروسازان فرانسوی در ایران بود.

به گزارش افکارنیوز ، در این سوال آمده بود: به نظر شما خودروسازان کشور در همکاری های بین المللی پس از تحریم، کدام راه را انتخاب کنند؟ ۱- تمدید همکاری با خودروسازان فرانسوی، ۲- همکاری با دیگر خودروسازان معتبر بین المللی. در پاسخ به این سوال، ۹۰ درصد (بیش از ۱۷۰ هزار نفر) شرکت کنندگان این نظر سنجی خواستار قطع همکاری ایران با خودروسازان فرانسوی شدند و تنها ۱۰درصد از شرکت کنندگان موافق حضور فرانسوی ها در ایران بودند.

این نظرسنجی تاییدی بود بود بر خبر افکار نیوز که با عنوان تا کی مردم باید" پژو" و" رنو" سوار شوند؟ ! منتشر شده بود.

مردم ایران نه از فرانسوی ها  خاطره خوبی ندارند و نه طراحی شرکتهای دسته چندم آن را در مقایسه با خودروهای آمریکایی، آلمانی، ژاپنی و کره ای می پسندند. در دهه ۸۰، قرار بود با مونتاژ پلت فرم های پژو و رنوی فرانسوی، زمینه برای توسعه صنعت خودروسازی فراهم شود، اما این اتفاق نیفتاد و با تشدید تحریم ها مشخص شد خودروسازان داخلی توان تولید پژو ۲۰۶ را هم ندارند. بازار خودروی ایران برای این دو خودروساز فرانسوی تنها بازار سودآوری بود که می توانستند محصولات از رده خارج خود را به واسطه انحصار صنعت خودرو در ایران به مصرف کنندگان ایرانی قالب کنند.

مدلهای تولیدی پژو در ایران همگی وقتی که از رده خارج می شدند سر از ایران در می اوردند و به اسم مدل جدید به ایرانی ها فروخته می شد. در دهه ۸۰، صنعت خودروی ایران به خاطر تجربه بد پژو ۲۰۵ اقدام به مونتاژ پژو ۲۰۶ (که در آنوقت خودرو روز اروپا بود) کرد. بالاخره ایرانی ها توانستند برای اولین بار خودروی روز را سوار شوند البته با قیمت های چندین برابر! ! !

سال ۹۱ بود که پژو با تشدید تحریم های بین المللی علیه فعالیت های هسته ای ایران و هم زمان شدن این موضوع با مسئله همکاری مشترک جنرال موتورز و پژو، بازار خودرو ایران را رها کرد و در نهایت در اواخر تابستان سال گذشته، همکاری پژو و ایران خودرو به حالت تعلیق درآمد. پژو ۴۰۴،۵۰۴ و ۲۰۵ نمونه های اولیه ای بودند که پژو در ایران تولید کرد. پژو ۴۰۵،۲۰۶ و پرشیا مدل های جدیدتر پژو هستند که در ایران تولید می شوند.

رنو از زمانی که حضورش در ایران قطعی شد، خاطره خوشی ندارد. مردم ایران نیز همینطور. البته حضور رنویی ها سود سرشاری را نصیب آنها و خودروسازان ایرانی کرد که شاید خوابش را هم نمی دیدند. در سال ۱۳۸۲ رنویی ها طی قراردادی تحت عنوان پلت فرم مشترک X۹۰، رسما میهمان جاده مخصوص شدند. قرار بود در پی این قرارداد، ابتدا خودرویی ارزان (با قیمتی کمتر از هفت هزار یورو، آن هم یوروی ۷۰۰ تومانی آن زمان) در ایران ساخته شود و به تدریج خودروهایی دیگر نیز روی پلت فرم در نظر گرفته شده (X۹۰) ، طراحی و به تولید برسند.


بنابراین می توان گفت همکاری خودروسازان ایرانی و فرانسوی هیچگاه به نفع مردم ایران تمام نشده است. پژو که محصولات قدیمی و کم هزینه خود را در ایران تولید می کند و رنوی فرانسه نیز محصولی را که قرار بود با قیمت کمتر از ۱۰میلیون در بازار عرضه کند، موفق به عمل به تعهداتش نشد. بنابراین جای تعجب نیست که مردم ایران از خودروسازان فرانسوی دل خوشی نداشته باشند و منتظر ورود آمریکایی ها و ژاپنی ها به ایران باشند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات