افزایش محدوده منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس، طرح جامع منطقه آزاد تجاری- صنعتی ارس (جلفا) ، طرح جامع منطقه آزاد توسعه سازمان منطقه آزاد تجاری-صنعتی قشم، افزایش محدوده منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید و الحاق جزیره هنگام به محدوده منطقه ویژه اقتصادی قشم از تازه ترین مصوبات شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری دولت یازدهم است.

به گزارش افکارنیوز ، در جلسه اخیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری که به ریاست معاون اول رئیس جمهور و با حضور ۷ وزیر، رئیس کل بانک مرکزی، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و مشاور رییس جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی حضور داشتند، افزایش محدوده منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس، طرح جامع منطقه آزاد تجاری- صنعتی ارس (جلفا) ، طرح جامع منطقه آزاد توسعه سازمان منطقه آزاد تجاری-صنعتی قشم، افزایش محدوده منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید و الحاق جزیره هنگام به محدوده منطقه ویژه اقتصادی قشم به تصویب رسید.

همچنین اکبر ترکان، مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری- صنعتی نیز از سوی معاون اول رئیس جمهور ماموریت یافت تا با تشکیل جلسات مستمر با نمایندگان دستگاه های ذیربط، درباره ضوابط تأسیس مناطق آزاد و موضوع منطقه اروند به جمع بندی برسند و نتایج را برای تصمیم گیری اعلام کنند.

اسحاق جهانگیری در این جلسه با اشاره به طرح های پیشنهادی در زمینه اصلاح محدوده منطقه آزاد تجاری- صنعتی اروند گفت: برای اصلاح این منطقه و ایجاد منطقه آزاد، نیازمند بررسی های همه جانبه هستیم و باید در صورت تصمیم برای انجام این کار، الگویی مناسب و متفاوت از مناطق آزاد موجود در کشور تعریف کنیم.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه" باید مسائل گمرکی و تردد مناسب ساکنین این منطقه در نظر گرفته شود" ، افزود: ورود و خروج مردم به مناطق آزاد یکی از موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد تا محدودیت و مانع برای ساکنان این منطقه ایجاد نشود.

جهانگیری همچنین با اشاره به سفر اخیر نوری مالکی - نخست وزیر عراق - به ایران و مذاکرات صورت گرفته درباره اروندرود، خاطرنشان کرد: توافقاتی برای لایروبی اروندرود شکل گرفته و قرار است کارگروهی متشکل از مسئولان دو کشور ایران و عراق این موضوع را تا اجرای کامل پیگیری کنند.

وی با تاکید بر اینکه" رسیدگی به مشکلات خرمشهر و آبادان سیاست جدی دولت است" ، افزود: دولت مصمم است با راهکارهای مناسب این مشکلات را در حداقل زمان ممکن مرتفع کند.
در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از الزامات، تعهدات و مستندات مورد نیاز برای بررسی ایجاد یک منطقه آزاد تجاری - صنعتی و تشکیل یک منطقه ویژه اقتصادی، تعدادی از صورتجلسه های کارگروه تخصصی شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، وزرای نفت، صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، کشور، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، امور اقتصادی و دارایی حضور داشتند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات