گزارش افکار نیوز از آینده نزدیک:

گستردگی و امکان برنامه نویسی برای سیستم عامل اندروئید موجب شده نسل جدید و متنوعی از نرم افزارهای ارتباطی و چند رسانه ای ساخته شود که با کمترین قیمت امکان انتقال تصویر، صوت و متن را مهیا می کند.

گروه اقتصادی - روزگاری تنها سازندگان و بینان گذاران اپل بودند که در عرصه تکنولوژی یکه تازی می کردند اما دیری نپایید که سامسونگ با پایه گذاری سیستم عامل آندروید برای تلفن همراه، تبدیل به رقیبی جدی برای اپلی ها شد. با فراگیر شدن این دو سیستم عامل و رقابت تنگاتنگ بین این دو غول نرم افزاری تلفن همراه، نرم افزارهای متنوع و بسیار کاربردی خلق شد تا کاربران زیادی سرگرم شوند.

به گزارش افکارنیوز ، البته بحث در این میان تنها سرگرم شدن نبود، بلکه مهمتر از آن پای دهکده جهانی و تسریع ارتباطات درمیان بود. اگر روزی تنها با دسترسی به اینترنت دیال آپ و کامپیوتر شخصی می شد ایمیل ها را چک یا ارسال کرد، اکنون با داشتن یک خط موبایل می توان در هر زمان و هرکجا این کار را انجام داد. یا اگر روزگاری ارسال پیام، تنها از طریق سیستم پیامک امکان پذیر بود، امروزه به لطف وجود نرم افزارهایی مختلف سازگار با تلفنهای همراه و تبلتها، بسیار سریعتر و راحت تر می توان این کار را انجام داد. امکان چت به صورت صوتی، تصویری و متنی ازامکانات ویچت و نرم افزارهای مشابه آن است.

بنابراین درحالیکه هر فرد  باید برای ارسال هرپیامک بین ۱۰ تا ۱۶تومان یا هر دقیقه مکالمه ۳۰ تا ۵۰تومان هزینه پرداخت کند، این روزها می تواند از طریق نرم افزارهای رایگان موجود علاوه بر کاهش چشمگیر در هزینه ها،   سریعت و راحت  با مخاطب خود ارتباط برقرار کند. موضوعی که به هیچ وجه به نفع اپراتور های تلفن همراه نیست. به این ترتیب با ادامه این روند سیستم پیامک تقریبا در شبکه تلفن همراه کنار گذاشته خواهد شد و نرم افزارهای ارتباطات جایگزین آن می شوند.

در خصوص تماس صوتی هم وضع به همین منوال است. با همین اینترنت لاک پشتی، برخی نرم افزارها این امکان را مهیا کرده اند که تماس صوتی به ارزان ترین شکل ممکن برقرار شود.

گستردگی و امکان برنامه نویسی برای سیستم عامل اندروئید موجب شده نسل جدید و متنوعی از نرم افزارهای ارتباطی و چند رسانه ای ساخته شود که با کمترین قیمت امکان انتقال تصویر، صوت و متن را مهیا می کند.
این روند در آینده قطعا به کاهش استفاده از خدمات اپراتورهای تلفن همراه می انجامد.

مقاومت اپراتورها فایده ندارد
کاهش استفاده از خدمات تماس صوتی و پیامکی یعنی ضرر برای اپراتورها. وقتی با یک خط اینترنت با کمترین هزینه ممکن و گاهی بدون هزینه می توان ارتباط صوتی، تصویری و پیامکی خوبی داشت دیگر مشترکان چرا باید سرویسهای موجود با  هزینه های گران قیمت استفاده کنند؟ !

در این شرایط مقاومت اپراتورهای تلفن همراه کارساز نیست. چرا که در گذشته یکی از اپراتورها چندین تجربه ناموفق را امتحان کرده بود. ایجاد امکان تماس تصویری و ارسال پیامک از طریق تلفن ثابت از نمونه هایی است که با ورود اینترنت و پیشرفت گوشی های موبایل شکست خوردند.

نمونه دیگر این موضوع در زمینه تلفن های اینترنتی بین المللی رخ داد. زمانی که با گسترش شرکت های تماس بین المللی هزینه تماس های بین المللی بسیار کاهش یافت و این مخابراتی ها بودند که متضرر شدند. به دنبال گسترش استفاده از تماس های بین المللی اینترنتی، دیگر کمتر کسی برای تماس های خارج از کشور از سیستم مخابرات استفاده می کرد.

مخابرات هم که شاهد کاهش روز به روز درآمدهای خود از محل تماس های خارجی بود، به دنبال ساماندهی این شرکت ها برآمد. ارائه خدمات تلفن اینترنتی از ابتدای سال ۸۸ و از سوی شرکت دولتی ارتباطات زیرساخت با هدف ساماندهی به بازار ترافیک مکالمات بین الملل خارج به داخل و بالعکس به سه پیمانکار داخلی سپرده شد که این موضوع نارضایتی حدود ۱۲۰ شرکت کوچک فعال در این حوزه را به همراه داشت. درواقع مخابرات با بیرون کردن ۱۲۰شرکت از این طرح، تنها ۳شرکت را مجری این تماس ها قرار داد.

در این شرایط به نظر می رسد درصورتی که اپراتورهای تلفن همراه در ارائه خدمات خود بازنگری نکنند با شکست مواجه خواهند شد. در آینده نزدیک مشترکان تلفن همراه فقط یک خدمات از اپراتورها خواهند خواست و آنها هم صرفا ارائه اینترنت پرسرعت!
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات