یکی از صندوق های بازنشستگی پیشرو دنیا، PGGM هلند، بانک های اسرائیلی را به دلیل ادامه فعالیت های شهرک سازی غیرقانونی این رژیم در اراضی اشغالی فلسطینی ها، تحریم کرده است.

به گزارش افکارنیوز ، این صندوق بزرگ بازنشستگی تصمیم گرفت تا تمامی دارایی ها خود را از ۵ بانک بزرگ اسرائیلی خارج کند. این صندوق اعلام کرد که این تصمیم به دلیل ساخت و ساز شهرک های غیرقانونی تل آویو در اراضی اشغالی کرانه باختری که از نظر قوانین بین المللی مشکلاتی را ایجاد می کند، اتخاذ شد.

این شرکت روز چهارشنبه (۱۸ دی) در بیانیه ای اعلام کرد «وجوه مشتریان خود را در شرکت هایی که در تولید و یا تجارت تسلیحات جنجال برانگیز مشارکت دارند، سرمایه گذاری نخواهد کرد. این شرکت همچنین در شرکت هایی که حقوق بشر را نقض می کنند و یا تمایلی به گفت وگو برای بهبود اوضاع ندارند، سرمایه گذاری نخواهد کرد. »

مقام های اسرائیلی از این موضوع نگرانند که دیگر شرکت ها در اروپا از تصمیم این شرکت تبعیت کنند.

شرکت های هلندی در هفته های اخیر تحریم گسترده شرکت های اسرائیلی را به دلیل فعالیت های غیرقانونی شهرک سازی رژیم اسرائیل آغاز کرده اند. فعالیت های شهرک سازی اسرائیل مانعی جدی را در روند تلاش های به اصطلاح صلح خاورمیانه موجب شده است.

رژیم اسرائیل همچنین با مبارزه ای جهانی روبروست که نهادهای دانشگاهی این رژیم را به دلیل فعالیت های شهرک سازی غیر قانونی آن مورد تحریم قرار داده است.

بیش از نیم میلیون اسرائیلی در بیش از ۱۲۰ شهرکی زندگی می کنند که رژیم اسرائیل از سال ۱۹۶۷ میلادی در سرزمین های اشغالی کرانه باختری و شرق بیت المقدس ساخته است.

سازمان ملل متحد و بیشتر کشورها شهرک های اسرائیلی را غیرقانونی قلمداد می کنند زیرا این اراضی که این شهرک ها در آن ها ساخته شده در جنگ ۱۹۶۷ اشغال شده اند و به همین دلیل مشمول کنوانسیون ژنو که ساخت و ساز در مناطق اشغالی را ممنوع اعلام کرده، می شوند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات