هرچند معاون اول رئیس جمهور و وزیر صنعت در روزهای پیش تلاش کرده بودند، پاسخی به پرسش های افکار عمومی در مورد یک واردکننده بزرگ کالاهای اساسی که متهم به دریافت رانت است، بدهند، گویا سخنان مصباحی مقدم باب جدیدی را در این مسأله باز کرده است.

به گزارش افکارنیوز ، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه اخبار مربوط به فساد و رانت در واردات مواد اولیه، ادعاهای جدیدی در این باره مطرح کرد.

نزدیک دو سال است که واردات کنجاله و مسائل مرتبط با آن، نه تنها در حوزه اقتصاد و قیمت محصولات دامی پر سر و صدا بوده، بلکه به حوزه سیاست و مبارزه با فساد اقتصادی نیز کشیده شده است.
محمود احمدی نژاد تقریبا یک سال مانده به پایان دوره ریاست جمهوری خود در یک برنامه تلویزیونی (سه شنبه چهاردهم شهریور ۱۳۹۱) به این موضوع پرداخت و گفت: «سال گذشته فشارهای زیادی به دولت وارد آوردند که کشاورزی کشور از بین رفت و واردات کشاورزی زیاد شده تا از ورود خوراک دام ممانعت شد. توجه داشته باشید که ما ۴۰ سال است که خوراک دام وارد می کنیم و اگر چه طراز صادرات کشاورزی ما مثبت است، بالاخره همه نیاز ها در داخل تولید نمی شوند. سر و صداهایی به پا کردند و پنج، شش ماه واردات این دست کالا ها با وقفه مواجه شد و حتی بعضی واردکنندگان اصلی به خاطر فشارهایی که به آن ها وارد شد، از ادامه کار منصرف شدند؛ احضاریه هایی صادر و فشارهای زیادی وارد شد که همه این ها مؤثر هستند. جو اقتصادی پارسال جو مطلوب و صحیحی نبود؛ آن هم به بهانه تخلفی که در یک جا انجام شده است. خوب وقتی تخلفی می شود به آن رسیدگی می شود که البته هنوز ما متوجه نشده ایم که نتیجه رسیدگی چه شد، البته واقعیت برای ما روشن است ولی بالاخره باید قضایا روشن شود. اینکه دولت را مدام متهم کرده و علیه او جوسازی کنند درست نیست و جوسازی که به بهانه آن علیه فعالان اقتصادی شد، صد برابر آن حادثه بود.

وی سپس در مورد بازار و واردات خوراک دام اظهار داشت: برای نمونه، در واردات خوراک دام چهار نفر بودند که از چهل سال پیش در این عرصه فعال و راه و چاه کار را بلد بودند ولی وقتی این ها مورد هجمه قرار گرفتند، افراد جدیدی سراغ این کار رفتند که به همه جزئیات کار آشنا نبودند. دشمن کاری کرد در این عرصه ها هم بهم ریختگی هایی شد که دولت در حال مدیریت آن است.

هرچند این پرده ای مهم در علنی شدن وضعیت بازار کنجاله در ایران بود، این موضوع به دولت جدید هم کشیده شد.

در اخبار مربوط به اعطای رانت به یک تاجر در ابتدای دولت جدید، توکلی نماینده تهران مدعی شد یک تاجر که به تنهایی حدود ۶۰ درصد بازار خوراک دام و طیور وارداتی و در پرونده خویش سابقه بدهکار عمده بانکی بودن را نیز دارد، ده ها میلیارد تومان از اعطای رانت سود برده است.

این فرد همان کسی است که طبق خبری دیگر به تفاهم نامه ای دست یافته که ۶۵۰ میلیون یورو واردات در قالبی پرسود دست یافته است.

آخرین خبر از ادعاهای مطرح در باره این موضوع، سخنان رئیس کمیسیون برنامه مجلس است که در برنامه ای تلویزیونی اعلام کرد: «الان در واردات کنجاله سویا، من ناگزیرم که بگویم موردی را داریم که انحصارگر است و بسیار هم گردن کلفت و قدر است. هر کس که غیر از او بخواهد وارد این کار بشود و اقدام به واردات کنجاله بکند، سرکوب می شود. چرا؟ چون سیستم اداری ما با او هماهنگ است. اجازه نمی دهند هیچ وارداتی به جز از طریق او اتفاق بیفتد. تسهیلات بانکی را به او می دهند به دیگران نمی دهند. گمرکات را نسبت به او فعال می کنند، نسبت به دیگران فعال نمی کنند. حتی کسانی که به نام دیگری وارد کرده اند، می گویند برو به نام فلانی اعلام و ثبت کن. این آدم هم بدهکار بزرگ سیستم بانکی است و چند بار در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی که در مورد لیست کسانی که معوقات بانکی دارند و آزاد می گردند بحث و گفت وگو شده، یکی از مصادیقش هم همین آقاست» .

هرچند معاون اول رئیس جمهور و وزیر صنعت در روزهای پیش تلاش کرده بودند پاسخی به پرسش های افکار عمومی در مورد این واردکننده بدهند، گویا سخنان مصباحی مقدم باب جدیدی را در این مسأله باز کرده است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات