با تکمیل و راه اندازی یک پروژه جدید در پالایشگاه ایلام، یکی از بزرگترین گازسوزی های صنعت نفت و گاز در غرب کشور متوقف و از سوختن روزانه ۲۶۰ هزار مترمکعب گاز اسیدی جلوگیری شد.

به گزارش افکارنیوز ، گزارش های منتشر شده توسط بانک جهانی حاکی از آن است که صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ایران از حیث گازسوزی در جایگاه سومین کشور اتلاف کننده بزرگ گاز در تاسیسات نفتی را در اختیار دارد.

از این رو ایران در کنار کشورهایی همچون عراق، الجزایر، آنگولا، قزاقستان، لیبی، عربستان سعودی و ونزوئلا بیشتر سهم در اتلاف گاز از طریق مشعل تاسیسات نفت، گاز و پتروشیمی را به خود اختصاص داده است.

در این بین وزارت نفت اخیرا با انتشار گزارشی از اتلاف و گازسوزی روزانه ٣, ٥ میلیون متر مکعب گاز در مشعل های عسلویه خبر داده و اعلام کرده است: ایران به طور متوسط در سال حجم زیادی گازهای همراه میدان های نفتی و گازی خود را می سوزاند که این مقدار گاز معادل با مصرف روزانه کشور ترکیه است.

از سوی دیگر پیش بینی می شود با بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی حجم اتلاف و گازسوزی ایران هم در مشعل تاسیسات فراساحلی و پالایشگاهی پارس جنوبی افزایش یابد.

با این وجود با تکمیل و راه اندازی یک پروژه جدید در پالایشگاه ایلام یکی از بزرگترین گازسوزی های صنعت نفت و گاز در غرب کشور متوقف و از سوختن روزانه ۲۶۰ هزار مترمکعب گاز اسیدی جلوگیری شد.

منوچهر طاهری مدیرعامل پالایشگاه گاز ایلام در تشریح جزئیات اجرای این طرح جدید گازی، گفت: مجتمع شماره ۲ بازیافت گوگرد پالایشگاه گاز ایلام در مدار بهره برداری قرار گرفت.

این مقام مسئول در شرکت گاز با اعلام اینکه این واحد که از زمان راه اندازی پالایشگاه تا بهار سال ۱۳۸۹ در چندین مرحله راه اندازی‏ ولی به علت ایجاد مشکلات عملیاتی و نقص در قسمت های مختلف آن از سرویس خارج شده بود، تصریح کرد: با این وجود این مجتمع جدید جمع آوری گاز بار دیگر راه اندازی شده است.

طاهری با یادآوری اینکه با بهره برداری از این طرح جدید گازی از اتلاف روزانه ۲۶۰ هزارمتر مکعب گاز اسیدی که به مشعل ارسال و سوزانده می شد، متوقف می شود، بیان کرد: علاوه بر این در کنار توقف گازسوزی، حدود ۱۲۵ تن به ظرفیت تولید گوگرد کشور هم افزوده می شود.

مدیرعامل پالایشگاه گاز ایلام از راه اندازی دومین واحد تولید گوگرد این پالایشگاه تا پایان سالجاری خبر داد و خاطرنشان کرد: گوگرد تولیدی به واحد دانه بندی تولید گوگرد منتقل و سپس در بازارهای داخلی و خارجی عرضه می شود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات