با گذشت نزدیک به دو ماه از لغو تحریم صادرات محصولات پتروشیمی و فرآورده های پلیمری ایران به اتحادیه اروپا، هرچند هند و چین به بزرگترین خریدار پتروشیمی ایران تبدیل شدند اما شرکت ملی صنایع پتروشیمی پیش بینی کرد با از سرگیری صادرات پتروشیمی، قیمت متانول در قاره سبز ارزان شود.

به گزارش افکارنیوز ، با گذشت نزدیک به دو ماه از توافق هسته ای ژنو و لغو تحریم صادرات محصولات پتروشیمی و فرآورده های پلیمری ایران به کشورهای عضو اتحادیه اروپا، تاکنون ایران به طور رسمی هیچگونه محموله پتروشیمی را به بازارهای اروپایی صادر نکرده است.

تا پیش از اعمال تحریم های بین المللی به طور متوسط سالانه ایران ۲ تا ۲.۵ میلیون تن محوصلات پتروشیمی و فرآورده های پلیمری به کشورهای مختلف عضو اتحادیه اروپا صادر می کرد که هم اکنون این محصولات پتروشیمیایی به بازارهای آسیایی تحویل داده می شود.

احمد مهدوی دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی اخیرا با بیان اینکه حتی با لغو کامل تحریم ها هم اکنون ایران ظرفیت مازادی برای صادرات پتروشیمی به اروپا ندارد، گفته است: حتی یک تن محصول بدون مشتری در انبار مجتمع های پتروشیمی کشور وجود ندارد.

در این بین برای نخستین بار در طول دو سال گذشته تاکنون بازارهای صادراتی پتروشیمی ایران متنوع شد به طوری که محصولات پتروشیمیایی ایران به کشورهای آفریقایی، آمریکای جنوبی و حوزه دریای کارائیب صادر شده است.

در همین حال شرکت ملی صنایع پتروشیمی امروز با انتشار گزارشی درباره آخرین وضعیت صادرات متانول ایران به کشورهای اروپایی اعلام کرد: پیش بینی ها حاکی از آن است که پس از توافق ایران و ۵+۱ و رفع تحریم ورود محصولات پتروشیمی به اروپا، قیمت متانول در بازار این قاره کاهش یابد.

از این رو پس از اعمال تحریم آمریکا و اتحادیه اروپا در خصوص واردات محصولات پتروشیمی ایران، کشورهای اروپایی متانول ایران را از دست دادند و چین و هند بازارهای عمده صادرات متانول ایران شدند.

تا پیش از تحریم ایران، این کشور سالانه ۵۰۰ هزار تن متانول به اروپا صادر می کرد که جایگزینی آن با واردات متانول از سایر مناطق جهان، موجب افزایش هزینه مصرف کنندگان اروپایی شد.

تحریم های ایران منجر به ایجاد تفاوت فاحش قیمت های متانول در بازارهای متانول آسیا و سایر بازارها شده است. ایران از دیرباز تولید کننده انعطاف پذیر متانول در خاورمیانه بوده و در نتیجه در قیمت های جهانی تاثیرگذار است.

اختلاف قیمت ها در بازارهای متانول در سال ۲۰۱۳ به حداکثر رسید و بر خلاف انتظارها مدت ها به طول انجامید. کمبود متانول در اروپا و آمریکا در حالی روی داد که آسیا با عرضه بیش از تقاضا روبرو بود. شکاف قیمت ها تا جایی پیش رفت که صادرات متانول با کشتی از چین به آمریکا مقرون به صرفه شد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات