رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت که برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها در سال آینده اثرات افزایش قیمت حامل های انرژی باید مورد بررسی قرار بگیرد، دهک های بالا به انصراف از دریافت یارانه تشویق شوند و میزان مصرف انرژی کاهش یابد.

به گزارش افکارنیوز ، ارسلان فتحی پور با بیان اینکه تاکنون سیاست مشخصی از سوی دولت برای هدفمندی یارانه ها اعمال و ابلاغ نشده، یادآور شد، این در حالی است که هدفمندی یارانه ها اهمیت تعیین کننده ای در جهت گیری های آینده اقتصادی دولت خواهد شد.

وی با بیان اینکه نرخ تورم، ایجاد اشتغال و رونق تولید به نحوی به سیاستگذاری دولت در قبال هدفمندی بستگی دارد، اضافه کرد: اگر دولت بدون افزایش قیمت حامل های انرژی بخواهد یارانه ها را افزایش دهد و یا حتی آنها را در همین مقدار موجود نگه دارد، این دولت هم خواه ناخواه به بلای خانمان سوز استقراض از بانک مرکزی، فروش دارایی دولت، کسری بودجه و یا جابه جایی منابع دچار خواهد شد و این اقتصاد ما را ویران تر از قبل خواهد کرد.

نماینده مردم کلیبر در مجلس با تاکید بر اینکه مشکل هدفمندی یارانه ها به صورت تک نسخه ای حل نخواهد شد، ادامه داد: اگر دولت بخواهد قیمت حامل های انرژی را افزایش دهد، باید قبل از آن فکر تاثیر این افزایش قیمت بر تورم و افزایش قیمت تمام شده کالاهای واحدهای تولیدی را کرده باشد.

فتحی پور ادامه داد: ما باید به شکل تلفیقی و ترکیبی نسبت به اجرای فاز دوم اقدام کنیم یعنی به صورت تدریجی و تعادلی قیمت حامل های انرژی را اصلاح کنیم، دهک های بالا را به انصراف از دریافت یارانه تشویق کنیم، ناوگان مصرف را اصلاح و میزان مصرف را کاهش دهیم، سهم تولید را پرداخت کنیم، خدمات اجتماعی را گسترش دهیم و دولت را وادار کنیم به روح هدفمندی یارانه ها عمل کند.

وی درباره ضرورت کاهش میزان مصرف انرژی تصریح کرد: در حال حاضر وضعیت محیط زیست کشور به حد بحران رسیده و همین امر باید در اجرای فاز دوم لحاظ شود.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: برای اجرای درست هدفمندی یارانه ها اختصاص هرگونه وجهی برای پرداخت یارانه جز از محل وجوه حاصل از اصلاح قیمت حامل های انرژی باید ممنوع شود تا دولت از جای دیگری برای این کار پول قرض نکند و از حساب دیگری برداشت نکند تا به مردم یارانه بدهد. اینها مقدماتی است که باید برای اجرای فاز دوم طی شود.

وی درباره نحوه افزایش قمیت حامل های انرژی در فاز دوم هدفمندی نیز گفت: ما نمی توانیم قیمت ها را یکباره به فوب خلیج فارس نزدیک کنم. این اتفاق نمی تواند بیفتد زیرا صراحت قانون پنجم این است که این کار تا پایان برنامه پنجم و به تدریج انجام شود هرچند دو سال است جلوی هرگونه افزایش گرفته شده است.

نماینده مردم کلیبر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر پرداخت سهم تولید از منابع درآمدی هدفمندی یارانه ها برای حمایت و ساختار تولید خاطرنشان کرد: ما همچنین باید سیاست های مکمل اقتصادی را جهت کنترل تورم اجرا کنیم و قدرت خرید خانوارها را در شرایط فعلی حفظ کنیم. در این شرایط همچنین باید یارانه غیرنقدی و کالایی و همچنین خدمات درمانی و سلامت به پنج دهک اول جامعه ارائه شود.

فتحی پور با تاکید بر لزوم تکمیل و به روز رسانی پایگاه های اطلاعاتی جهت شناسایی و حذف دهک های بالا از دریافت یارانه گفت: ما باید پرداخت هدفمندی را از دهک های آسیب پذیر شروع کنیم و به سمتی برویم که خود مردم و دهک های مرفه تشویق به انصراف از دریافت یارانه شوند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات