طبق نتایج حاصل از سنجش رضایت مشتریان از فروش خودروهای سواری در ۶ ماه اول امسال، خودروسازان تقریباً نصف امتیاز کل را از سوی مشتریان دریافت کردند که دلیل پایین بودن این امتیاز، تأخیر در تحویل خودرو بوده است.

به گزارش افکارنیوز ، در تحقیق سنجش رضایت مشتریان با ۸۳هزار و ۴۰۹نفر از خریداران خودروهای سواری که از ۱۰ شرکت عرضه کننده خودرو که بیش از ۶۰ مدل خودروهای سواری را به مشتریان عرضه کرده اند، مصاحبه شده است.

بر این اساس، در شش ماهه اول ۹۲ نسبت به دوره گذشته آن، رضایت مندی مشتریان از فرایند فروش خودروهای سواری با افتی ۷.۳ درصدی روبرو بوده که بیشترین علت این افت، ناشی از پایین آمدن رضایت مشتریان از خصوصیت «تحویل خودرو طبق زمان مقرر در قرارداد خرید» است.

طبق اعلام شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران فروش خودرو، تحویل به مشتریان در شش ماهه اول ۹۲ در مقایسه با شش ماهه دوم ۹۱ بیش از ۱۹درصد افت داشته که ببشترین افت فروش به گروه بهمن با بیش از ۸۰ درصد افت تعلق داشته است.

در مقابل، شرکت کرمان موتور بیشترین میزان رشد یعنی افزایش ۴۷ درصدی فروش خودرو را در این بازه زمانی داشته است.

اندازه گیری رضایت مشتریان از فروش به صورت شش ماهه از تمام عرضه کنندگان خودرو در ایران صورت می گیرد که این کار با استفاده از ابزار تحقیق با ۱۸ خصوصیت و شاخص های چهارگانه شامل اطلاع رسانی و پاسخگویی، توجه به خواست مشتری، هزینه و زمان صرف شده و تحویل خودرو از دیدگاه مشتریان صورت می گیرد.

رضایت مندی مشتریان از فروش خودروهای سواری بر مبنای امتیاز ۱۰۰۰ صورت گرفته است.

در جدول ارزیابی فروش خودرو، به ترتیب شرکت های آسان موتور با ۷۱۴ امتیاز، گروه بهمن با ۶۹۲ امتیاز، اطلس خودرو با ۶۲۲ امتیاز، خودروسازی مدیران با ۶۲۲ امتیاز، گروه خودروسازی سایپا (سایپا/پارس خودرو) با ۵۹۳ امتیاز، ایران خودرو با ۵۷۷ امتیاز، کرمان موتور با ۵۵۱ امتیاز، آرین موتور پویا با ۵۳۷ امتیاز، و خودروسازان راین با ۵۱۴ امتیاز قرار گرفته اند.

در نهایت، میانگین رضایت مشتریان از فروش خودروهای سواری ۵۹۰ امتیاز از ۱۰۰۰ بوده است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات