خودرو «پراید» که به تدریج تولید آن در ایران کاهش می یابد مدتها است که در عراق به سرگرمی تبدیل شده و به قول عراقی ها، برای آن «داستان» می سازند.

به گزارش افکار به نقل از ایرنا، شکل، نحوه و لحن سخن گفتن درباره این خودرو ایرانی در میان عراقی ها بگونه ای به نظر می آید که این خودرو در دیدگاه عراقی ها بین بد و خیلی خوب مانده است.

در شبکه های اجتماعی، از فیس بوک و یوتیوب گرفته تا شبکه های تلویزیونی درباره این خودرو ایرانی حکایت ها شنیده می شود، از نمایش طنز تلویزیونی تا پخش تصاویر تصادفات مرگباری که همراه با موسیقی حزن آور گذاشته شده است.

از جمله نکات جالبی که نام این خودرو را در عراق پرآوازه ساخته، جمله ها و عباراتی است که راننده تاکسی ها پشت شیشه های خودروها درج کرده اند.

سایبا (سایپا) ، افسردگی و ملالت را به چالش می کشد، کوچولو منو ول کن (خطاب به خودروهای عقبی) ، هرکس از من سبقت بگیرد، ناجوانمرد است، نترس، بزرگ شدی، هامر می شی (خودرو آمریکایی) و این سایبا نیست، دختر عشیره است، از جمله عباراتی طنز نوشته شده در شیشه عقب پرایدها در عراق است که تماما تاکسی شده اند.

در فضای مجازی هم عکس ها و تصاویر و حتی فیلم های غیر حرفه ای زیادی از پراید دیده می شود. یکی از این تصاویر، پرایدی را پس از برخورد با یک تیر برق نشان می دهد که به دو نیم شده و دو نیمه به فاصله بسیار زیادی از هم دیده می شوند. سپس بر روی تصویری گفته می شود ˈآینده سایباˈ، گویا سرعت خودرو هنگام برخورد با تیر برق حداقل ۱۷۰ کیلومتر بوده است.

تصاویر دیگری هم در فضای مجازی از این خودرو دیده می شود، مثلا تصاویری از داخل پراید که کیلومتر شمار را روی عدد ۱۷۰ نشان می دهد، یا پرایدی که با ایجاد تغییرات به خودرو مسابقه (رالی) تبدیل شده و اتفاقا یکی از پربیننده ترین تصاویر یوتیوب در عراق بود.

نام این خودرو ایرانی که طی سال های اخیر دستکم ۳۰ هزار دستگاه از آن تنها در بغداد فروش رفته و هر روز دستگاه های جدیدی از آن را می توان در پایتخت عراق دید که به ناوگان تاکسیرانی بغداد و سایر شهرها اضافه می شود، امروز از هر خودرو خارجی دیگری در عراق شناخته شده تر است و به رغم همه طنزها و جوک هایی که ساخته شده، به خودرو محبوب برای گروهی از عراقی ها تبدیل شده است.

آخرین موردی که دوباره پراید را سرزبان ها انداخت، هنگام باران های شدید پاییزی بود که این خودرو به ˈخودرو آبی – خاکیˈ هم شهرت یافت و اتفاقا شبکه تلویزیونی ˈهنا بغدادˈ هم با همین وصف، در نمایشی طنز به آن پرداخت.

اهالی بغداد آن روزها می دیدند که برخی خودروهای گران قیمت در آب گرفتگی های پایتخت خاموش شده بود، ولی پراید آب را می شکافت و به راه خود ادامه می داد و همه چشم ها را گرد کرده بود.

حالا این پراید که در عراق به سایبا معروف است، با «ابوسایق» (راننده) هایش که به تند راندن شهرت دارند، هر روز یک سوژه دارد.

این خودرو، ارزان، کم دردسر و کم خرج، بهترین زمینه اشتغال برای جوانانی شده است که تصمیم گرفته اند، آینده شان را با مسافرکشی بسازند و برای خرید آن حدود هفت هزار دلار بیشتر نیاز ندارند.

راننده های این خودروها نیز حکایتی دارند؛ وقتی بفهمند ایرانی هستی، سر سخن را با پراید می گشایند که: تولید خود ایران است و صادراتی است، نه مونتاژ عراق! آنها تولید ایران را نسخه اصلی می دانند و با کیفیت تر! و سپس صحبت از بقیه مزایای این خودرو می شود تا برسد به اینکه ایران کشوری امن است و شهرهایی زیبا دارد و اینطور که از این صحبت ها بر می آید هرکدامشان یا قبلا به ایران سفر کرده اند، یا قصد دارند بزودی سفر کنند.

البته، سمند هم دیگر خودرو ایرانی است که در خیابان های بغداد و سایر شهرهای عراق، به صورت انبوه به چشم می آید و آنها که سوارش هستند، از آن راضی؛ البته خیلی از عراقی ها آن را از سایر خودروهای خارجی تشخیص نمی دهند.

با این همه، سمند که علاوه بر بکارگیری در ناوگان تاکسیرانی، به صورت شخصی هم فروش زیادی داشته، آنقدرها که پراید در عراق شهرت یافته، سوژه نیست.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات