مشاور اقتصادی رئیس جمهور گفت: در حالی که کارگران فصلی ساختمانی هنوز سهام عدالت نگرفته اند، استادان دانشگاه سهام عدالت گرفته اند.

به گزارش افکارنیوز ، مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس جمهور امروز در سومین همایش ملی مدیریت هزینه، صنعت، بورس، بانک و بیمه، مدیریت شهری و پروژه های عمرانی در دانشگاه امیرکبیر گفت: سهام عدالت در دولت قبلی پرداخت شد که ۶۲ شرکت صنعتی و اقتصادی که از بزرگ ترین و مهم ترین شرکت های اقتصادی کشور بودند، سهامشان را وارد فرآیند سهام عدالت کردند.

وی افزود: ۴۱ میلیون نفر برگه های سهام عدالت را دریافت کردند که این برگه ها به منزله رد پایی برای مشارکت مردم در سهام عدالت است.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور اظهار داشت: یکی از مسائلی که بعد از بهبود اوضاع بورس در خصوص سهام عدالت مطرح شد، این بود که برگه های سهام عدالت قابلیت خرید و فروش پیدا کند که ایجاد این قابلیت برای بهبود وضعیت اقتصادی مردم بود.

نیلی اظهار داشت: وقتی وارد جزئیات نحوه توزیع برگه های سهام عدالت به مردم می شویم، این سؤال پیش می آید که ۴۱ میلیون نفر گیرنده سهام عدالت دارای چه ویژگیهایی بوده اند که هنوز یک عده آن را نگرفته اند و حدود ۹ میلیون نفر در نوبت دریافت و متقاضی سهام عدالت هستند.

وی افزود: برگه های سهام عدالت در سال ۸۸ داده شد و بعد از آن برگه سهام عدالتی به مردم داده نشد.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور اظهار داشت: کارگران فصلی و ساختمانی و کسانی که از لحاظ اقتصادی شرایط مساعدی ندارند، هنوز موفق به دریافت برگه های سهام عدالت نشده اند، در حالی که این برگه ها به برخی اقشار جامعه که وضعیت اقتصادی مطلوب تری داشتند، مثل استادان دانشگاه داده شد.

نیلی افزود: این مسئله یعنی نابرابری در دادن برگه های سهام عدالت به مردم باید حل شود و برای آن فکری شود.

نیلی در ادامه سخنرانی خود در همایش مدیریت هزینه، صنعت، بورس، بانک و بیمه گفت: موضوع اقتصادی دیگری که الان دولت با آن مواجه است مسئله نرخ ارز است.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور افزود: در سال ۱۳۸۱ دولت موظف به یکسان سازی نرخ ارز شد، یعنی بعد از دهه های ۶۰ و ۷۰ که با نظام چندگانه نرخ ارز مواجه بودیم، در دهه ۱۳۸۰نظام یکسان سازی نرخ ارز اجرا شد.

وی اظهار داشت: اما بعد از دهه ۸۰ و در دهه ۹۰ باز هم دولت با نظام چند نرخی ارز مواجه شد و الان در خصوص نرخ ارز ما بازار موازی را تجربه می کنیم.

نیلی تصریح کرد: الان پیچیدگی یکسان سازی نرخ ارز خیلی از سال ۸۰ بیشتر است سالهای ۷۹ و ۷۸ که نرخ ارز چند نرخی بود و دلار در نرخ رسمی ۱۷۵ تومان و در بازار آزاد سیصد و اندی بود و یک نرخ حدود ۹۰۰ تومان هم داشتیم، اما الان تک نرخی شدن ارز پیچیده تر است.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور بیان داشت: ارزی که در اتاق مبادله ای خرید و فروش می شود با ارزی که در صرافی ها خرید و فروش می شود دو نرخ متفاوت هستند. تحریم ها روی نوع ارز، مصرف و مدتی که صرف ارز می شود، تأثیرگذار است.

وی افزود: بنابراین با شرایط کنونی تحریم ارز بازار مبادله ای با ارزی که در صرافی فروخته می شود، دو کالای متفاوت با دو هزینه مختلف است.

نیلی اظهار داشت: مقایسه این دو ارز با هم نشان می دهد که محدودیت هایی در بازار ارز موجود است و شرایط متفاوتی بین ارز مبادله ای و ارز بازار آزاد وجود دارد.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور گفت: نرخ ۲۶۵۰ تومانی ارز تعیین شده در لایحه بودجه ۹۳ و حدود ۳۰۰۰ تومانی در بازار آزاد نشان می دهد که مسائل اقتصادی که ما با آن مواجه هستیم پیچیده است و این مسائل اکنون راه حل ساده ای ندارد و برای هر کدام از این مشکلات اقتصادی مسیر دشواری وجود دارد.

نیلی بیان داشت: خیلی مهم است که مردم در قشر تحصیل کرده با این مسئله آشنا باشند که تصمیمات اقتصادی را خیلی سخت می توان گرفت. شاید بیش از ۳ ماه طول کشید که برای مسکن مهر و حل مشکلات آن فکر شود که چگونه پایه پولی افزایش نیابد و همچنین در کار خانه دار شدن مردم اختلال ایجاد نشود.

نیلی تصریح کرد: در مورد یارانه ها هم دولت وقت و انرژی زیادی گذاشت تا قیمت حامل های انرژی را ۳۸ درصد اضافه نکند و به دنبال راه حلی برای فشار کمتر به مردم باشد.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور افزود: در این ۳۰ سالی که من با مسائل اقتصادی مواجه هستم، پیچیدگی شرایط در هیچ زمانی تا این اندازه نبوده است و مسئله مهم این است که حرکت در مسیر حل مشکلات اقتصادی خیلی به سرعت امکان پذیر نیست و باید این مسیر آهسته و پیوسته طی شود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات