بانک جهانی در جدیدترین گزارش" دورنمای اقتصادی جهانی" پیش بینی کرد تولید ناخالص داخلی ایران یک درصد در سال جاری میلادی، ۱.۸ درصد در سال ۲۰۱۵ و دو درصد در سال ۲۰۱۶ رشد می کند.

به گزارش افکارنیوز ، در گزارش نیم سالانه بانک جهانی، تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۱۳ منفی ۱.۵ درصد برآورد شده است.

همچنین طبق این گزارش، تراز حساب جاری ایران از منفی ۰.۹ درصد تولید ناخالص داخلی برآورد شده برای سال ۲۰۱۳، به منفی ۱.۶ درصد در سال جاری میلادی، منفی ۱.۹ درصد در سال ۲۰۱۵ و منفی ۲.۲ درصد در سال ۲۰۱۶ می رسد.

بانک جهانی پیش بینی کرده رشد منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در مدت پیش بینی شده ضعیف باقی می ماند. طبق برآورد این موسسه مالی، این منطقه به دلیل بی ثباتی سیاسی و اجتماعی، در مقایسه با رشد اندک ۱.۵ درصد در سال ۲۰۱۲، به میزان یک درصد در سال ۲۰۱۳ کوچک شد.

اما بدون در نظر گرفتن سوریه، رشد خاورمیانه و شمال آفریقا از ۲.۷ درصد در سال ۲۰۱۲ به ۰.۸ درصد در سال ۲۰۱۳ کاهش یافت. پیش بینی می شود تولید ناخالص داخلی این منطقه ۲.۸ درصد در سال جاری میلادی، ۳.۳ درصد در سال ۲۰۱۵ و ۳.۶ درصد در سال ۲۰۱۶ توسعه می یابد.

این موسسه مالی در جدیدترین گزارش خود نرخ رشد مورد پیش بینی برای اقتصاد جهانی را برای نخستین بار در سه سال گذشته به دلیل تسریع رشد اقتصادهای توسعه یافته افزایش داد و پیش بینی کرد که تولید ناخالص داخلی جهانی در مقایسه با ۲.۴ درصد در سال ۲۰۱۳، به میزان ۳.۲ درصد در سال جاری میلادی توسعه خواهد یافت.

در گزارش قبلی بانک جهانی که ژوئن سال گذشته منتشر شد، رشد اقتصادی جهانی سه درصد در سال ۲۰۱۴ پیش بینی شده بود.

بانک جهانی در این گزارش اعلام کرد اقتصاد جهانی به نقطه تحول جدیدی رسیده زیرا سایه ریاضت مالی و ابهام در سیاست دیگر بر اقتصادهای توسعه یافته سنگینی نمی کند. این موسسه مالی رشد ۲.۸ درصد اقتصاد آمریکا در سال ۲۰۱۴ را پیش بینی کرد که بالاتر از ۱.۸ درصد در سال گذشته خواهد بود.

رشد مورد پیش بینی برای کشورهای در حال توسعه در گزارش جدید بانک جهانی مجددا کاهش یافت و از ۵.۶ درصد اعلام شده در گزارش قبلی، ۵.۳ درصد برآورد شد. در حالیکه بازارهای نوظهور پیش از وقوع بحران مالی جهانی در سال ۲۰۰۸، نرخ رشد حدود ۷.۵ درصد را تجربه کرده بودند، در دو سال گذشته با کندترین نرخ رشد طی یک دهه گذشته روبرو شده اند.

کشورهای توسعه یافته با قوی شدن روند رشد اقتصادی، تعدیل سیاست های محرک مالی خود را که در اوج بحران به اجرا گذاشته بودند، آغاز کرده اند. بانک مرکزی آمریکا از ماه جاری کاهش خرید اوراق قرضه را آغاز کرده با اینهمه انتظار می رود نرخ های بهره در این کشور به مدت یک سال دیگر نیز اندک باقی بماند.

بانک جهانی پیش بینی کرده است که نرخ های بهره در سراسر جهان به تدریج افزایش پیدا کند و اختلال جزیی برای کشورهای در حال توسعه به دنبال داشته باشد. اگرچه ورود سرمایه های خارجی به کشورهای در حال توسعه کند خواهد شد اما انتظار می رود با رشد تقاضای صادرات از سوی اقتصادهای توسعه یافته، این امر جبران شود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات