رئیس کانون سراسری انبوه سازان با بیان اینکه افزایش ۱۰۰ هزارتومان هر متر به ساخت مسکن مهر تا حدی راضی کننده است، گفت: واحد مسکونی مهر هر چقدر پیشرفت فیزیکی بیشتری داشته باشد، افزایش کمتری بر نرخ آنها اعمال خواهد شد.

به گزارش افکارنیوز ، ایرج رهبر در پاسخ به این سؤال که از چه زمانی دستورالعمل افزایش متری ۱۰۰ هزار تومان هزینه ساخت مسکن مهر اعمال می شود، افزود: این دستورالعمل را نصفه و نیمه دریافت کرده ایم، اما این دستورالعمل از طریق رسمی به مدیران شهرهای جدید و یا ادارات کل راه و شهرسازی ابلاغ شده است و ما منتظریم که دستورالعمل مزبور به ما نیز ابلاغ شود.

رهبر در پاسخ به این سؤال که آیا انبوه سازان از افزایش متری ۱۰۰ هزار تومان برای ساخت مسکن مهر راضی هستند، اظهار داشت: این دستورالعمل به طور مشخص نمی گوید که ۱۰۰ هزار تومان به هزینه ساخت مسکن مهر اضافه می شود، بلکه همان طور که قبلا هم گفته ام دارای فرمول ها و جداولی است که بر اساس آن تاریخ شروع و خاتمه و پیشرفت فیزیکی مشخص می شود.

وی افزود: بر اساس بخشنامه ای که قبلا سازمان مدیریت و برنامه ریزی داده بود و در آن اعلام شده بود که پروژه هایی که به خاطر افزایش نرخ ارز تحت تاثیر قرار گرفته اند و تعدیل نداشته اند، این دستورالعمل جدید از روی آن بخشنامه استخراج شده است.

*بخشی از پیشنهادهای انبوه سازان پذیرفته شد

وی افزود: قبلا نیز یک جلسه ای داشتیم که کارشناسان ما با کارشناسان وزارت راه و شهرسازی جلسه برگزار کردند و بررسی ها صورت گرفت، اما پیشنهادی که ما داده بودیم را نگرفتند و بخشی از آن پیشنهاد های ما را پذیرفته و اعمال کردند.

رهبر در ادامه گفت: پیشنهاد ما این بود که آن جدول را پیگیری می کردیم که بر اساس آن عین همان بخشنامه را با کارشناسان آنها پیش می رفتیم و یک سری ضرایبی که در آن بخشنامه بود، ما گفتیم که آن ضرایب با بخشنامه نمی خواند بلکه آنها یک قیمت مقطوع اولیه متری ۳۳۰ هزار تومان داشتند که این از روی فهرست بها در نیامده بود و خودشان این مبلغ را توافق کرده بودند.

وی ادامه داد: سپس روی فهرست بها در سال ۸۸ در واقع یک قیمت دیگر در می آمد و ۳۳۰ هزار تومان در اصل ۴۳۰ هزار تومان می شد و از روی آن قیمت باید آن جداول را اعمال می کردند.

رئیس کانون سراسری انبوه سازان در پاسخ به این سؤال که به هر حال هزینه ساخت مسکن مهر از ۳۳۰ هزار تومان به ۴۳۰ هزار تومان رسیده است، تاکید کرد: در حقیقت اگر یک واحد مسکونی که اصلا پیشرفت فیزیکی نداشته باشد، هزینه ساخت آن از متری ۳۳۰ هزار تومان به ۴۳۰ هزار تومان افزایش یافته است و هرچه پیشرفت فیزیکی واحد مسکونی مهر بیشتر باشد این عدد ۱۰۰ هزار تومان برای هر متر کمتر می شود.

*بیشترین افزایش را واحدهای مسکونی پردیس خواهند دید

رهبر در پاسخ به این سؤال که چه تعداد واحد مسکونی مهر داریم که پیشرفت فیزیکی آن زیر ۲۰ درصد باشد، گفت: در حال حاضر واحد مسکونی مهر که پیشرفت فیزیکی نداشته باشد نداریم، اما در شهر پردیس واحدهایی داریم که ۱۵ تا ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا انبوه سازان از این افزایش قیمت راضی هستند یا اینکه باز هم در آینده باید منتظر افزایش قیمت باشیم، گفت: به هرحال باید جلوتر برویم و ببینیم چه پیش خواهد آمد.

*باید دید مدیران شهرهای جدید و راه و شهرسازی چگونه پیشرفت فیزیکی را در نظر می گیرند


وی ادامه داد: در حال حاضر نمی توان به طور کامل بر روی این دستورالعمل اظهارنظر کرد و باید جلوتر برویم و ببینیم که درصد پیشرفت فیزیکی واحدهای مسکونی چگونه از سوی مدیران شهرهای جدید و روسای ادارات راه و شهرسازی در نظر گرفته خواهد شد.

رهبر تصریح کرد: به هر حال این افزایش قیمت تا حدودی راضی کننده است تا انبوه سازان بتوانند حرکتی داشته باشند، تا واحدهای مسکونی را تکمیل کنند.

وی اظهار امیدواری کرد که تورم کنترل شود و دیگر شاهد افزایش قیمت مصالح ساختمانی نباشیم و چون هر سه ماه یک بار ضرایبی در نظر گرفته شده است و آن ضرایب است که در مجموع متری ۱۰۰ هزار تومان شده است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات