در این چرخه معیوب توزیع محصولات کشاورزی نهادهای متولی از جمله سازمان تعاون روستایی و شرکت های تعاونی کشاورزی از شرح وظایف و اساسنامه خود غفلت کرده اند یا به دلیل ضعف بنیه مالی و نبود حمایت لازم قادر به حمایت از کشاورزان نیستند و این شرایط بستر جولان دلالان را مساعدتر کرده است.

به گزارش افکارنیوز ، محمدعلی حیدری شلمانی اظهار کرد: راهکار مناسبی که به شکل صحیح و اصولی، استمرار داشته باشد، می تواند مشکل را از سر راه خود بردارد. بورس کشاورزی نیز با توجه به نیاز روز این عرصه مطرح است و اگر بخواهد موفق عمل کند باید به طور فراگیر، همه جانبه و منطقی فرآیندی تعریف کند تا حصول نتیجه اجرایی شود لذا موافق اجرای صحیح راهکار ایجاد بورس کشاورزی هستم.

وی درباره مشکلاتی که در ایجاد بورس کشاورزی در ایران وجود دارد، گفت: نبود سیستم توزیع مناسب و شبکه بازاررسانی در کشور به ویژه برای محصولات کشاورزی سبب شده تا واسطه ها و دلالان در چرخه معیوب شبکه توزیع و بازار دخالت تاثیرگذاری داشته باشند و برخی محصولات تولیدی کشاورزان بعضا تا سه برابر قیمت خرید از تولیدکننده در بازار مصرف عرضه شود.

این کارشناس کشاورزی ادامه داد: آنچه در بازار میوه و تره بار کشور می بینیم دلیل همین عیب بزرگ و نقص در سیستم توزیع و بازاریابی است که گویا متولی خاصی هم ندارد. در شرایط موجود که زنجیره بازاررسانی کالاها نظام مند نیست کشاورزان و باغداران بر این باورند که اگر دلالان و واسطه ها نباشند محصولشان روی زمین خواهد ماند و چاره ای جز فروش محصول به آنها ندارند.

حیدری شلمانی تصریح کرد: در این چرخه نهادهای متولی از جمله سازمان تعاون روستایی و شرکت های تعاونی کشاورزی از شرح وظایف و اساسنامه خود غفلت کرده اند یا به دلیل ضعف بنیه مالی و نبود حمایت لازم قادر به حمایت از کشاورزان نیستند و این شرایط بستر جولان دلالان را مساعدتر کرده است.

وی ساختار آموزشی و ترویجی موضوع را برای تفهیم اجزای متولی مدیریت چرخه محصولات کشاورزی، لازم ارزیابی کرد و گفت: این اجزا از خود کشاورز شروع می شود و فروشنده و حتی مصرف کننده این محصولات را شامل می شود. ساختار اجرایی این امر به منظور ضمانت تشکیل بورس کشاورزی لازم به نظر می رسد.

این کارشناس کشاورزی درباره اینکه با توجه به ساختار سنتی کشاورزی ایران، ایجاد بورس امکان پذیر است یا خیر؟ اظهار کرد: با فرهنگ سازی صحیح میان کشاورزان و ترویج تدریجی نوع بازار رسانی امروزی محصولات کشاورزی و الگوسازی منطقه ای این کار می توان کشاورزان سنتی را به کمک تعاونی های کشاورزی، به سمت بورس محصولات کشاورزی سوق داد.

به گفته حیدری شلمانی تعاونی ها در شکل کشاورز محور خود می توانند نقش مکملی در اجرای چرخه صحیح محصولات کشاورزی در پی داشته باشند. بورس محصولات کشاورزی نیز به کمک بازوی تعاونی های کشاورزمحور، ضمانت بازاررسانی و عرضه فراگیر با قمیت مناسب را فراهم می کند.

نماینده مردم لنگرود در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت فناوری های نوین، مکانیزاسیون و انبارداری در ایجاد بورس اظهار کرد: با توجه به پیشرفت های دنیای امروز، عدم بهره گیری از فناوری های نوین در این عرصه، هم اکنون کشاورزی کشور را تحت الشعاع قرا داده است و ادامه این روند نه تنها وابستگی کشور را بیش از پیش در سطح جهانی، نمایان می کند بلکه تهدیدات امنیت غذایی را قوی تر می کند لذا توجه به صنایع مرتبط و کارگاه های کوچک بزرگ محصولات کشاورزی، به شکل گسترده ای بر ایجاد بازار سالم این تولیدات تأثیرگذار خواهد بود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات