یک مقام مسئول در شرکت ملی گاز ایران از آغاز شمارش معکوش به منظور انتقال روزانه ۱۴ میلیون مترمکعب گازهای ترش میادین سلمان و سیری به پالایشگاه های پارس جنوبی برای تزریق به مخازن نفتی آغاجاری خبر داد.

به گزارش افکارنیوز ، یکی از مهمترین منابع تامین گاز مورد نیاز برای صادرات به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس همچون امارات متحده عربی، گاز تولیدی میادین سلمان، سیری و مبارک است.

از این رو حدود یک دهه قبل قراردادی بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت کرسنت امارات متحده عربی به منظور صادرات بخشی از گازهای تولیدی سلمان و سیری به این کشور همسایه عربی امضا شده بود.

با این وجود، پیش بینی می شود تا چند هفته اینده گازهای تولیدی میدان مشترک سلمان و گازهای جمع آوری شده میادین اقماری سیری به جای امارات با انتقال به پالایشگاه های پارس جنوبی در عسلویه به منظور تزریق مخازن نفتی آغاجاری آماده شود.

با بهره برداری از خط لوله انتقال گاز دریایی سیری – عسلویه، به طور متوسط روزانه ۱۴ میلیون مترمکعب گازهای جمع آوری شده از میادین نفت اطراف جزیره سیری و میدان مشترک گازی سلمان برای شیرین سازی به پالایشگاه پارس جنوبی منتقل می شود.

غلامرضا بهمن نیا مدیر پالایشگاه چهارم مجتمع گازی پارس جنوبی درباره آخرین وضعیت انتقال گازهای ترش سلمان و سیری به پالایشگاه های پارس جنوبی در جمع خبرنگاران، گفت: به زودی ۱۴ میلیون متر مکعب در روز گاز ترش سلمان - سیری به پالایشگاه فازهای ۶ و ۷ و ۸ شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی منتقل می شود.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه با ورود ۱۴ میلیون متر مکعب گاز سیری به عنوان خوراک، میزان فراورش گاز ترش در پالایشگاه چهارم پارس جنوبی به حدود ۹۴ میلیون متر مکعب در روز افزایش می یابد، اظهار داشت: این گازهای ترش برای افزایش ضریب بازیافت به مخازن نفتی آغاجاری منتقل خواهد شد.

 طرح توسعه میدان سلمان با هدف افزایش تولید روزانه نفت از این میدان به ۵۰ هزار بشکه و تولید گاز به ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز پس از نزدیک به یک دهه تاخیر در سالجاری باید به بهره برداری برسد.

همزمان با توسعه این میدان مشترک گایز با امارات، عملیات اجرایی پروژه خط لوله سیری-عسلویه با هدف انتقال روزانه ٥٠٠ میلیون فوت مکعب گاز به عسلویه از سال ١٣٨٧ آغاز شد.

در بخش گازی طرح توسعه میدان سلمان تولید روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز و ۶ هزار بشکه مایعات گازی از مخزن گازی دالان حفر ۹ حلقه چاه تولیدی، ساخت لوله های انتقال گاز سرچاهی، ۲ سکوی سرچاهی گازی، یک سکوی زیستی، یک سکوی دریایی فرآورش گاز و ۲۲۰ کیلومتر خط لوله انتقال گاز به سیری و سکوی مبارک در دستور کار قرار گرفته است.

برای توسعه میدان نفتی و گازی سلمان از ابتدای طرح تاکنون بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری شده که ۷۰ درصد از این اعتبارات سهم پیمانکاران داخلی بوده است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات