اینجا همه چیز گران تر از شهرهای دیگر است. اگر ما پایتخت نشین ها گرانی را حس می کنیم پس جزیره نشینان کشور در حس این وضع یک قدم از ما جلوترند. هرچند که به قول ساکنان کیش آنها این گرانی را پذیرفته اند و می دانند که باید کالاهای اساسی مورد نیاز خودشان را گران تر از تهران یا هر شهر دیگر کشور تهیه کنند.

به گزارش افکارنیوز ، اما شاید اگر سرمایه گذاری در بخش تولید کالاهای اساسی در این منطقه افزایش می یافت وضعیت جور دیگری بود. هرچند که کیش به دلیل ماهیت گردشگری آن ناخودآگاه توجه سرمایه گذارانی را به خود جلب کرده که اغلب به دنبال جذب گردشگر هستند. بازارهای زیادی در جزیره زیبای کیش وجود دارد اما گذری در هر یک از این بازارها در نهایت شما را به یک نتیجه واحد می رساند قیمت ها یا تفاوتی با محل زندگی شما ندارد یا همان مدل و همان فهرست کالاها را در شهر خود به راحتی می توانید تهیه کنید.

چیز جدیدی در بازارها به چشم نمی خورد تا جایی که برخی از این فروشندگان اذعان می کنند که بیشتر کالاهای عرضه شده در این بازارهای پرزرق وبرق از تهران و دیگر شهرها وارد این منطقه می شود. مغازه داران فعال در این جزیره از بالابودن نرخ اجاره مغازه ها می گویند و اینکه واردات از خارج دیگر به صرفه نیست و چاره ای جز فروش اجناس داخل تهران در این مغازه ها ندارند. اجاره بها هم برای یک مغازه ۱۰ تا ۱۲متری ماهی ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان است.

هرچند که اگر قصد اجاره مغازه را دارید باید اجاره یک ساله را همان ابتدا بپردازید. اگر مغازه بزرگ تر هم بخواهید مثلا حدود ۵۰ تا ۶۰ متر فضا را باید بالای ۱۵ میلیون تومان در ماه اجاره کنید. شاید برای همین باشد که نرخ کالاها در منطقه آزاد کیش این روزها بسیار بالاتر از نرخ کالاهایی است که حداقل در تهران می توانید تهیه کنید. هزینه اقامت در هتل هم از شبی ۱۲۰هزارتومان آغاز می شود و بعضا تا شبی ۷۰۰ هزارتومان افزایش می یابد که این خود به کیفیت هتلی که به آن مراجعه می کنید بستگی دارد.

بنابراین اگر قصد عزیمت به منطقه آزاد کیش را داشته باشید برای سه شب اقامت و هزینه بلیت خود قطعا باید در اولین قدم ۷۰۰ هزارتومان کنار بگذارید البته این رقم بدون احتساب هزینه ناهار و شامی است که قرار است در این منطقه میل کنید. این درحالی است که بسیاری از گردشگران ایرانی با همین رقم ۷۰۰ هزارتومان می توانند سه روز اقامت در دوبی را برگزینند که در خوشبینانه ترین حالت برتری سفر به این کشور به جای کیش، حضور در هتل هایی است که از نظر سطح کیفیت با هتل های کیش که شبی ۱۲۰ هزارتومان برای یک شب اقامت می گیرند قابل مقایسه نیستند. شاید برای همین باشد که به نظر می رسد نسبت به سال های گذشته گردشگران این منطقه کمتر شده اند.

هرچند که این کاهش حضور گردشگر در این منطقه بر اساس آمارهای مستند ارایه نمی شود چرا که نگاهی گذرا بر حضور گردشگرها، نارضایتی مغازه داران و بازاری های این منطقه در نهایت ما را به این نتیجه می رساند. اما شاید بد نباشد از وضعیت سازمان منطقه آزاد کیش و روابط این سازمان با سرمایه گذاران واقعی هم شرح حالی دهیم. در منطقه آزاد کیش فرش قرمز برای هیچ سرمایه گذاری پهن نمی شود. مگر آنکه یک سرمایه گذار روزانه سری به سازمان منطقه آزاد این جزیره بزند تا شاید از طرح ها و پروژه های جذاب سهمی هم به وی داده شود یا اطلاعی کوچک از روند اجرایی یک پروژه کسب کند. این نمایی است که وضعیت این روزهای منطقه آزاد کیش که به قولی یکی از نمونه های موفق مناطق آزاد ایران است را به تصویر می کشد.

به گفته بسیاری از سرمایه گذاران فعال در این منطقه هرچند که با روی کارآمدن مدیرعامل جدید این سازمان برخی از مشکلات مرتفع شده اما هنوز هیچ شفافیتی در قوانین موجود در این منطقه به عنوان یک منطقه آزاد وجود ندارد و همچنان با تفسیر قوانین در این منطقه کارها پیش می رود.

امارات، قطر و کویت اگرچه بسیار دیرتر از ما اما آنها هم به فکر ایجاد مناطق آزاد شدند اما تجربه ایجاد این مناطق در این کشورها تاکنون بسیار موفق تر از ایران بوده چرا که نبود قوانین شفاف در مناطق آزاد ایران و عدم ثبات در قوانین و مقررات و مدیریت ها طی این سال ها بزرگ ترین سد برای رشد مناطق آزاد ایران محسوب شده است.

اما به نظر سرمایه گذاران فعال در این منطقه استفاده از روش های غیرمرسوم و ابداعی در مناطق آزاد ایران و بالاخص کیش، این جزیره را از رقابت با دیگر جزایر دور نگه داشته و پول این غفلت روزانه به جیب همسایگانی چون امارات برمی گردد. در مناطق آزاد اصولا برای ارایه تسهیلات برای سرمایه گذاری شفاف مبنا اولین مراجعه کننده و بهترین پیشنهاد مدنظر قرار می گیرد در حالی که در مناطق آزاد ایران هیچ یک از این تسهیلات به طور شفاف در دسترس علاقه مندان قرار نمی گیرد تا شاید سرمایه گذار اولین مراجعه کننده ای باشد که بهترین پیشنهاد را می دهد.

شاید برای همین باشد که خبرنگار «شرق» در گفت وگو با سرمایه گذاران فعال در این جزیره تنها به یک نتیجه می رسد؛ بازار دلالی آنچنان در این منطقه داغ شده که دگرگون سازی این وضعیت کار چندان آسانی نخواهد بود. سرمایه گذاران این منطقه از نحوه مدیریت دولت نهم و دهم در این منطقه بسیار شکایت دارند و معتقدند احمدی نژاد پنج مدیر را در این منطقه تغییر داده که برخی از آنها حتی فرصت یک سال مدیریت هم نداشته اند. در این بین اگر سری به کیش بزنید و بخواهید زمین خریداری کنید قطعا باید به سراغ دلال هایی بروید که این روزها زمین را به متری حدود یک میلیون تومان می خرند و به شما و سرمایه گذاران واقعی آن را سه میلیون تومان می فروشند.

بازار دلالی آنچنان در این روزها پر رونق است که این سودجویان حتی موافقتنامه فروش زمین از سوی مناطق آزاد کیش را می فروشند و حتی سعی نمی کنند برای حفظ ظاهر ابتدا زمین را به نام خود کنند و پس از آن زمین را به سرمایه گذار واقعی واگذار کنند.

سرمایه گذار واقعی به دلیل نبود سایت و حتی واحد اطلاع رسانی در سازمان آزاد کیش برای تشریح تسهیلات و طرح ها و زمین های موجود، همواره زمین ها را از دلال ها تهیه می کند و سود آن به جیب سودجویانی می رود که هیچ گونه قدی برای سرمایه گذاری ندارند. به گفته سرمایه گذاران فعال در این منطقه، در زمان مدیریت دولت دهم حجم وسیعی از زمین های تحت مالکیت منطقه آزاد کیش بدون دلیل منطقی به برخی از کارکنان این منطقه واگذار شده که هنوز مشخص نیست دلیل این امر با توجه به آنکه این افراد یک بار دیگر از این سازمان زمین خریداری کرده بودند و مالک خانه بوده اند چه بوده است که در نهایت منجر به فروش این زمین ها با قیمتی بالاتر از قیمت خریداری شده به سرمایه گذاران شده است.

به نحوی که گفته می شود این زمین ها هر متر حدود یک میلیون تومان به این افراد واگذار شده که اکثر این افراد این زمین ها را با نرخی دو برابر و نیم به فروش رسانده اند. به نظر می رسد نمایندگان مجلس باید این بار تلاش کنند تا با تحقیق وتفحص از عملکرد این منطقه و یافتن نقص های موجود در قوانین مناطق آزاد راه را برای شفافیت بیشتر در مناطق آزاد کشور هموار کنند تا شاید به روزی برسیم که منطقه آزاد فرودگاهی دوبی و جبرعلی در فهرست اولین و دومین منطقه آزاد خاورمیانه محسوب نشوند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات