جزئیات افزایش قیمت مسکن مهر، آغاز پرداخت وام ۳۵ میلیونی از سوی شعب بانک مسکن، بازنگری طرح تفصیلی تهران، مقدور نبودن تغییر زمان پرداخت وام ۵۰ میلیونی مسکن و تجمع متقاضیان مسکن مهر مقابل مجلس از تحولات بخش مسکن در هفته گذشته بود.

به گزارش افکارنیوز ، هفته گذشته بخش مسکن کار خود را با ابلاغ پرداخت وام خرید و ساخت مسکن از سوی شعب بانک مسکن آغاز کرد.

در هفته گذشته بانک مرکزی مصوبه افزایش سقف وام خرید و ساخت مسکن را به بانک مسکن ابلاغ کرد و بانک مسکن نیز بلافاصله بخشنامه آنرا به شعب فرستاد تا متقاضیان وام خرید و ساخت مسکن از این تسهیلات استفاده کنند.

با تصویب شورای پول و اعتبار سقف تسهیلات مسکن برای زوج هایی که از روز تصویب این مصوبه (۱۷ دی ماه) ازدواج کنند ۵۰ میلیون تومان و تسهیلات ساخت و خرید مسکن صرفا از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن به مبلغ ۳۵ میلیون تومان افزایش یافت.

هر چند به گفته برخی از متقاضیان نبود اوراق حق تقدم در بازار باعث شد تا قیمت این اوراق افزایش یابد.

*تجمع متقاضیان مسکن مهر مقابل مجلس

اگر چه هفته گذشته با آغاز و ابلاغ پرداخت تسهیلات خرید و ساخت مسکن شروع شده بود اما در طول هفته خبرهای ناخوشایندی با محوریت مسکن مهر به گوش رسید.

تجمع متقاضیان مسکن مهر مقابل مجلس بخاطر افزایش قیمت مسکن مهر جزء خبرهای ناخوشایندی بود.

پس از اینکه هفته گذشته دستورالعمل افزایش قیمت مسکن مهر (متری ۱۰۰ هزار تومان) ابلاغ شد برخی از متقاضیان نسبت به این موضوع اعتراض داشتند.

موضوعی که برای برخی از متقاضیان مسکن مهر بسیار نگران کننده بود این بود که وزیر راه و شهرسازی خرید و فروش مسکن مهر را آزاد و اعلام کرده است که هر فردی که حتی خانه هم داشته باشد می تواند مسکن مهر خریداری کند.

بنابراین گزارش، این موضوع باعث شد تا برخی از متقاضیان مسکن مهر پرند و پردیس با تجمع مقابل مجلس شورای اسلامی و تنظیم نامه اعتراض خود را نسبت به افزایش قیمت مسکن مهر اعلام کنند.

متقاضیان مسکن مهر در این تجمع نسبت به افزایش قیمت مسکن مهر معترض بودند و اعلام می کردند: در قبل هم دوبار این افزایش قیمت بوده است اما این بار و به یکباره واقعا خارج از توان ما متقاضیان است.

معترضان در این تجمع اعلام می کردند: قیمت اولیه مسکن مهر در شهر تهران بصورت پله ای افزایش می یافت یعنی افراد با توجه به توان مالی خود در هشتگرد، پرند و یا پردیس اقدام به ثبت نام می کردند و حتی در پردیس سه تیپ پروژه برای سه قشر مختلف تعریف شد در نتیجه افراد با توجه به وسع خود ثبت نام کرده اند و این افزایش قیمت ها عملا از توان متقاضیان خارج است چراکه اگر اینطور نبود در پروژه با شرایط بهتر ثبت نام می کردند.

معترضان نسبت به اظهارات معاونان وزیر راه و شهرسازی هم گفته اند که اگر هزینه این افزایش قیمت را متقاضیان ندارند می توانند واحدهای خود را حتی به کسانی که در حال حاضر مسکن دارند، بفروشند، این مطلب موجب آشفتگی حال متقاضیان مسکن مهر گردیده است و تنها امید خانه دار شدنشان را بر باد می بینند.

*جزئیات افزایش متری ۱۰۰ هزار تومان ساخت مسکن مهر

ایرج رهبر رئیس کانون سراسری انبوه سازان با بیان اینکه افزایش ۱۰۰ هزارتومان هر متر به ساخت مسکن مهر تا حدی راضی کننده است، گفت: واحد مسکونی مهر هر چقدر پیشرفت فیزیکی بیشتری داشته باشد، افزایش کمتری بر نرخ آنها اعمال خواهد شد.

وی در پاسخ به این سؤال که از چه زمانی دستورالعمل افزایش متری ۱۰۰ هزار تومان هزینه ساخت مسکن مهر اعمال می شود، افزود: این دستورالعمل را نصفه و نیمه دریافت کرده ایم، اما این دستورالعمل از طریق رسمی به مدیران شهرهای جدید و یا ادارات کل راه و شهرسازی ابلاغ شده است و ما منتظریم که دستورالعمل مزبور به ما نیز ابلاغ شود.

رهبر در پاسخ به این سؤال که آیا انبوه سازان از افزایش متری ۱۰۰ هزار تومان برای ساخت مسکن مهر راضی هستند، اظهار داشت: این دستورالعمل به طور مشخص نمی گوید که ۱۰۰ هزار تومان به هزینه ساخت مسکن مهر اضافه می شود، بلکه همان طور که قبلا هم گفته ام دارای فرمول ها و جداولی است که بر اساس آن تاریخ شروع و خاتمه و پیشرفت فیزیکی مشخص می شود.

*پرداخت مابه التفاوت قیمت هر متر مسکن مهر تا ۱۰۰ هزار تومان از زبان مدیر عامل پرند

باران هاشم زهی مدیرعامل جدید شهر پرند در خصوص دستورالعمل جدید افزایش ۱۰۰ هزار تومانی قیمت مسکن مهر گفت: متقاضیانی که قبلا طبق بخشنامه های ابلاغ شده قبلی افزایش قیمت مبالغی پرداخت کرده اند، مابه التفاوت این ۱۰۰ هزار تومان شامل آنها خواهد شد.

هاشم زهی در پاسخ به این سؤال که چه تعداد واحد مسکونی مهر در پرند شامل این دستورالعمل جدید می شوند و باید این مابه التفاوت را پرداخت کنند، گفت: قبل از دستورالعمل جدید ما دو بخشنامه داشتیم که بر اساس آن یک رقم متری ۴۵ هزار تومان و یک رقم متری ۱۵ هزار تومان از متقاضیان دریافت شده است، بنابراین این دستورالعمل به تازگی ابلاغ شده و مطالعه کافی روی آن نشده است.

وی ادامه داد: اما کلیات آن این است که اگر متقاضیان مسکن مهر در گذشته آن ۴۵ هزار تومان و ۱۵ هزار تومان را پرداخت کرده اند، مابه التفاوت آن را برای واحدهایی خود که هنوز در حال ساخت هستند، پرداخت خواهند کرد.

*طرح تفصیلی تمام مناطق شهر تهران بازنگری می شود

شورای عالی شهرسازی و معماری مصوب کرد که ظرف دو ماه طرح تفصیلی تمام مناطق شهر تهران برای انطباق با طرح جامع مورد بازنگری قرار گیرد.

بدین منظور کمیته ای با حضور نمایندگان تام الاختیار دبیرخانه شورایعالی شهرسازی و معماری، شهرداری تهران و وزارت کشور تشکیل شود و پیشنهاد خود را به شورایعالی شهرسازی و معماری ارائه نماید.

از نماینده شورای اسلامی شهر تهران به عنوان مطلع در جلسات دعوت شود.

همچنین در این مدت شهرداری تهران هیچ پروانه ساختمانی که مغایرت با طرح تفصیلی مصوب جاری داشته باشد، حتی اگر پیش از این مصوبه کمیسیون ماده ۵ را دارا باشد صادر ننماید.

*تغییر زمان پرداخت وام ۵۰ میلیونی مسکن به سایر زوج ها مقدور نیست

نادر قاسمی مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن در خصوص اینکه گفته شده بود احتمالاً در خصوص تغییر زمان قید شده برای پرداخت وام ۵۰ میلیونی به زوجین تجدید نظر صورت می گیرد، گفت: فعلاً نمی توانیم این تغییر را صورت دهیم چرا که ۲۲۵ هزار خانوار داریم که اگر یک درصد آنرا در نظر بگیریم معادل ۱۱ هزار میلیارد ریال باید اوراق مسکن توزیع کنیم.

وی ادامه داد: این در حالی است که کل اوراق زنده بانک مسکن ۱۲ تا ۱۳ هزار میلیارد ریال بیشتر نمی شود بنابراین علت اینکه در مصوبه شورای پول و اعتبار زمان پرداخت تسهیلات مسکن به زوجین ۱۷ دی ماه تعیین شده به همین دلیل است و براساس شرایط موجود آنرا اعلام کرده اند.

قاسمی گفت: از سال ۹۰ به این طرف حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار ازدواج صورت گرفته است اگر این عدد بر ۵۰ میلیون تومان ضرب شود حدود ۶ تا ۷ میلیارد تومان می شود که از عهده بانک مسکن خارج است بنابراین باید در آینده از این حساب استقبال شود و با افزایش سپرده ها و به تبع آن افزایش اوراق حق تقدم سایرین هم بتوانند وام و اوراق مسکن تهیه کنند.

وی گفت: بانک مسکن به منابع خود توجه می کند چرا که منابع محدود و درخواست ها نامحدود است پس هر سازمان و هربانکی منابع محدودی دارد بنابراین بانک مسکن براساس محدودیتهایی که دارد برای پرداخت این گونه وام ها زمان تعیین می کند.

قاسمی افزود: با این حساب فعلاً برای بانک مسکن با توجه به اوراق مسکن موجودی که دارد مقدور نیست که بخواهد این تاریخ ۱۷ دی ماه را تغییر دهد.

مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن اضافه کرد: هدف بانک مسکن این است که تسهیلات بیشتر به سمت تولید و ساخت مسکن سوق پیدا کند چرا که باعث کاهش تورم می شود و قیمت مسکن به تعادل می رسد.

وی افزود: بنابراین اگر سازنده های مسکن از تسهیلات مسکن به هر شیوه و مدلی که در بانک مسکن موجود است استقبال کنند هم تولید مسکن افزایش می یابد و هم قیمت ها متعادل می شود.

*نیاز ۶۰۰۰ میلیارد تومانی برای زیرساخت های مسکن مهر

حمید چیت چیان وزیر نیرو با اشاره به برنامه ویژه تامین آب و برق مسکن مهر و نیاز ۶ هزار میلیارد تومانی برای تکمیل زیرساخت این واحدهای مسکونی گفت: برنامه ویژه ای برای تامین آب و برق مسکن مهر داریم.

چیت چیان با اشاره به اینکه در دولت دهم هزینه برقراری انشعاب برق و آب هر واحد مسکونی مهر ۹۰۰ هزار تومان پیش بینی شده بود گفت: در حال حاضر هزینه انشعاب برق به طور متوسط بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات