رئیس جمهور در جریان حضور خود در سوئیس از به صفر رسیدن رشد اقتصادی کشور تا پایان امسال، پیشنهاد ۴۰ میدان نفتی جدید به شرکت های خارجی، و برنامه ریزی برای فعال شدن شرکت ملی نفت ایران در خارج کشور خبر داد.

به گزارش افکارنیوز ، رئیس جمهور ایران با حضور در اجلاس سالانه داووس خبرهای مهمی از اقتصاد ایران و برنامه های دولت در بخش اقتصاد ارائه داد.

روحانی در جریان سخنرانی های خود و نشست هایی که با فعالان اقتصادی و رسانه ای دنیا برگزار کرد تلاش نمود دولت ایران را نسبت به جذب سرمایه های خارجی و ایجاد فضایی مناسب و مطمئن برای فعالیت شرکت های غربی در ایران مصمم نشان دهد.

*رشد اقتصاد تا پایان سال صفر می شود

رئیس جمهور ایران لغو تحریم ها را برای به رشد رسیدن اقتصاد ایران حیاتی ندانست و گفت در حالی که هنوز تحریم ها باقی مانده اند ما توانسته ایم رشد منفی ۶ درصدی را کاهش دهیم و انتظار می رود این رقم تا پایان سال به صفر برسد.

وی گفت: در ایران زمینه های بسیاری برای رشد و توسعه وجود دارد، منابع عظیم نفت و گاز ایران و معادن بسیار غنی، ظرفیت و قدرت بالایی را بوجود خواهد آورد، علاوه بر اینکه ایران در چهارراهی قرار گرفته که می تواند، بهترین خط ارتباطی ریلی، جاده ای و انتقال لوله نفت و گاز در منطقه باشد. ایران بهترین مسیر است برای اینکه آسیای مرکزی را به آب های آزاد وصل کند، همچنین ایران دارای سرمایه نیروی انسانی تحصیل کرده و متخصص است و نیز مراکز تحقیقاتی بسیاری در ایران قرار دارد.

رئیس جمهور ادامه داد: ایران از لحاظ موقعیت جغرافیایی و دسترسی به آب های آزاد شرایط بسیار استثنایی دارد و جزایر بسیاری در خلیج فارس دارد که می تواند به مناطق آزاد تجاری و سیاسی تبدیل شود.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: تحریمی که علیه ایران صورت گرفت، مطمئناً نمی تواند ادامه پیدا کند، چرا که به ضرر هر دو طرف بوده و راه به جایی نمی برد.

روحانی افزود: امروز شرایط به گونه ای است که تحریم ها به زودی خواهد رفت چرا که ما دنبال آنیم که ثابت کنیم که فعالیت ما صلح آمیز است.

رییس جمهور در مورد تأثیر رفع تحریم ها در بهبود شرایط اقتصادی گفت: ما در شرایط تحریم در دولت جدید توانستیم رشد اقتصادی منفی حدود ۶ درصد را کاهش داده و آن را تا پایان سال به نقطه صفر می رسانیم و این در حالی است که تحریم ها از بین نرفته و لغو نشده است. پیش بینی های ما بر آن است که ما در طول ۴ سال آینده به رشد ۷ درصدی در اقتصاد برسیم که البته اگر تحریم ها برداشته شود این رقم بیشتر نیز خواهد شد.

روحانی گفت: ما در ایران تمامی برنامه های خود را تحت قالبی به عنوان اقتصاد مقاومتی انجام داده و مطابق با آن عمل می کنیم، اما در عین حال برداشته شدن تحریم، تأثیرگذار خواهد بود.

*پیشنهاد ۴۰ میدان جدید نفتی ایران به دنیا

رئیس جمهور گفت: امروز شرایط به گونه ای است که تحریم ها به زودی خواهد رفت چرا که ما دنبال آنیم ثابت کنیم که فعالیت ما صلح آمیز است.

وی اعلام کرد با مدل های جدید قراردادی و رفع موانع گذشته، همه چیز برای آغاز دوره ای نو از همکاری ها بین ایران و شرکت های بزرگ و معتبرنفتی فراهم گردیده است. وی از معرفی ۴۰ میدان نفتی جدید به دنیا و آمادگی برای عقد قراردادهای بلند مدت در حوزه پتروشیمی خبر داد.

رئیس جمهور کشورمان همچنین تاکید کرد که لازمه رشد اقتصادی، حضور مؤثر بخش خصوصیِ رقابتی، در اقتصاد است. ما خصوصی سازی را با قدرت پیگیری می کنیم.

روحانی همچنین اعلام کرد برای شرکتهایی که زودتر سرمایه گذاری های خود را در صنایع پتروشیمی و برق شروع کنند، قیمت های ارزان تر گاز و تسهیلات ویژه در نظر گرفته می شود.

وی گفت: ما بنا داریم تا با ارائه پیشنهادهای جذاب، شرکتهای بزرگ خودروسازی جهان را در مالکیت شرکتهای خودروساز داخلی شریک نماییم.

*برنامه افزایش ۷۰۰ هزار بشکه ای تولید روزانه نفت ایران طی ۴ سال

روحانی افزود: ده ها بلوک اکتشافی امیدوارکننده با احتمال موفقیت بالای ۷۰ درصد وجود دارد که افقی عظیم را پیشِ روی این صنعت جهانی قرار می دهد. ما در توسعه میدان های نفتی غرب ایران از جمله میدان های آزادگان، یادآوران، دارخوین، یاران و چند میدان دیگر، قادر به افزایش ظرفیت تولید نفت ایران به میزان یک میلیون بشکه در روز می باشیم. وزارت نفت ما در برنامه خود در افقی چهار ساله، افزایش ظرفیت تولید نفت از این میدان ها را به میزان ۷۰۰ هزار بشکه در روز منظور کرده است. وی گفت: افزایش بازیافت نفت، به ویژه از میدان‎های در حال بهره‎برداری ایران از اولویت‎های دیگر وزارت نفت می‎باشد که در این زمینه، فضایی گسترده برای جلب همکاری شرکت‎های معتبر نفتی، وجود دارد. میدان‎های عظیم اهواز آسماری، مارون آسماری، بی بی حکیمه، گچساران، آغاجاری، رگ سفید، منصوری آسماری، پازنان، کَرَنج، پارسی و شادگان از این جمله میدان ها می‎باشند. آنچه گفته شد در حوزه بالادستی نفت بود که می‎توان بر آن‎ها، ایجاد چندین واحدNGL برای تولید خوراک برای پتروشیمی ها و سرمایه گذاری عظیم برای نوسازی تاسیسات موجود نفت، جمع‎آوری گازهای همراه نفت در حال سوختن در مناطق خشکی و دریایی ایران را نیز افزود.

*۱۷ فاز پارس جنوبی در برنامه توسعه است

روحانی در مورد ظرفیت های بخش گاز ایران نیز گفت: در زمینه گاز باید بگویم که میدان پارس جنوبی به عنوان بزرگترین میدان گازی مستقل جهان، هم اکنون طرح های این میدان علاوه بر ۱۰ فاز قبلی درحال تولید، معادل ۱۷ فاز متعارف دیگر با ظرفیت فراتر از ۴۵۰ میلیون متر مکعب در روز گاز طبیعی و حدود ۷۰۰ هزار بشکه در روز میعانات گازی در برنامه توسعه می باشد.

این ظرفیت تولیدی گاز همراه با دیگر طرح ها می تواند چهره منطقه و جهان را در این بخش متأثر کرده و تغییر دهد. طرح های مرتبط با این گسترش شامل احداث واحدهای LNG جهت صدور به کشورها و بازارهای فراتر از منطقه نیز از دیگر پتانسیل های سرمایه گذاری به صورت توأمان با طرح های این میدان می باشد.

در زمینه صادرات گاز باید بگویم که امروز همسایگان ما، خصوصاً در ساحل جنوبی خلیج فارس به دلیل توسعه بخش های مختلف، نیازمند به گاز می باشند.

برخی از این کشورها به واردات LNG روی آورده اند، در حالی که با خط لوله می توان همه نیازهای آنها را برطرف و همکاری های انرژی را به سایر بخش‎های سیاسی و اقتصادی و تجاری توسعه داد.

طرح های LNG برای صدور به بازارهای دورتر نیز در دست برنامه ریزی و اجرا می باشند که این امکان سرمایه گذاری و مشارکت شرکت های بین المللی را در این عرصه فراهم خواهد نمود.

*افزایش ۳.۵ برابری ظرفیت تولیدات پتروشیمی با سرمایه گذاری ۷۵ میلیارد دلاری

علاوه بر موارد بالادستی، در بخش پایین دستی نفت نیز برنامه‎های گسترده‎ای برای نوسازی پالایشگاه‎های موجود و ایجاد پالایشگاه‎های جدید پیش بینی شده است.

وی افزود: در زمینه توسعه صنعت پتروشیمی اشاره می نمایم که خوراک تقریبا نامحدود و ارزانی که در فازهای مختلف پارس جنوبی و نیز از واحدهای NGL جدید در کنار میدان های نفتی حاصل می شود، بهترین زمینه را برای ایجاد واحدهای پتروشیمی جدید فراهم می سازد. برنامه وسیعی برای توسعه واحدهای جدید پتروشیمی در کشور طراحی شده که به سرمایه گذاری قریب ۷۵ میلیارد دلار در نزدیک به ۸ سال نیاز دارد. این سرمایه گذاری ها تولید پتروشیمی ایران را ازحدود ۲۰ میلیارد دلار در سال به بیش از ۷۰ میلیارد دلار در سال افزایش خواهد داد. این حجم عظیم از سرمایه گذاری فرصت های زیادی را برای سرمایه گذاران، سازندگان و مهندسان در داخل و خارج از ایران فراهم می کند.

*شرکت ملی نفت ایران به خارج می رود

علاوه بر موارد پیش گفته، دولت در صدد آن است که افزون بر نقشی که شرکت ملی نفت ایران در حوزه داخلی کشور ایفا می کند، نقشی بین المللی را نیز متناسب با شرایط موجود جهانی برای آن تعریف کند. از جمله با هدف «تضمین بازار» اهداف سرمایه گذاری در خارج کشور را نیز دنبال می نماید. این اهداف می تواند به طور مستقل و یا با مشارکت شرکت ها و کشورهای خارجی انجام گردد و طرح های مورد نظر شرکت‎ها نیز جهت سرمایه گذاری‎ها مورد توجه قرار خواهد گرفت.

رئیس جمهور ایران در ادامه اظهارات خود گفت: همان گونه که پیش از این هم اشاره کردم، ما به خوبی به مسئولیت خود در تامین به موقع انرژی مورد نیاز جهان آگاه هستیم.

هرگونه حرکت و یا سیاستی که از این فرآیند طبیعی جلوگیری نماید، نظیر تحریم های غیرقانونی، در حقیقت حرکتی نه فقط علیه یک کشور بلکه علیه همه جهان و مردم آن می باشد.

ایران از همه جنبه ها خود را برای دوران جدید در حوزه نفت آماده کرده است و در بخش های مختلف بالادستی و پایین دستی نفت و گاز علاقمند به جلب همکاری و مشارکت شرکت های معتبر در این عرصه می‎باشد و امیدوارم در آینده نزدیک شاهد حضور و مشارکت شما در میدان های نفتی ایران باشم.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات