در دولت دهم عنوان شده بود که تا پایان سال ۹۲ تعداد جایگاههای عرضه سوخت CNG به ۲۵۰۰ باب می رسد اما احداث بیش از ۳۸۰ جایگاه جدید نیاز است تا در کمتر از دوماه باقی مانده از سال این وعده سوختی دولت دهم در دولت یازدهم محقق شود.

به گزارش افکارنیوز ، سال ۱۳۸۴ موضوع دو منظوره شدن جایگاه های عرضه فرآورده های مایع به شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران محول شد. از این سال تا پایان سال ۸۸ در مجموع تعداد ۱۱۹۰ جایگاه عرضه سوخت سی ان جی به صورت تک منظوره و دو منظوره در سراسر کشور احداث شد.

در سال ۸۹ با سرعت گیری بیشتر روند احداث جایگاههای عرضه سوخت گاز طبیعی فشرده و راه اندازی ۲۵۴ جایگاه تک منظوره و ۱۹۷ جایگاه دو منظوره عرضه سوخت سی ان جی در کشور، تعداد جایگاه های فعال در عرضه سی ان جی به ۱۶۴۱ باب رسید.

در سال ۹۰ نیز در ادامه روند توسعه جایگاههای عرضه سوخت سی ان جی، در مجموع در سراسر کشور ۲۲۶ جایگاه جدید به بهره برداری رسید و در پایان این سال تعداد جایگهای عرضه این سوخت به ۱۸۶۷ باب رسید.

در سال ۹۱ در مجموع ۱۰۹ جایگاه جدید عرضه سوخت سی ان جی به صورت تک منظوره و دومنظوره در اقصی نقاط کشور در مدار بهره برداری قرار گرفت تا در پایان سال گذشته تعداد جایگاههای عرضه این سوخت به ۱۹۶۷ باب برسد.

از ابتدای سال جاری تا پایان پاییز در کشور در ۱۳۰ روز ابتدایی سال (تا ششم مرداد ماه) در مجموع در سراسر کشور ۸۹ جایگاه جدید عرضه سوخت سی ان جی به بهره برداری رسیده و در پایان دولت دهم تعداد جایگاههای عرضه این سوخت به ۲۱۰۷ باب رسید.

از ششم مرداد تا پایان پاییز ۹۲ نیز در دولت یازدهم ۵۱ جایگاه جدید عرضه سوخت CNG در اقصی نقاط کشور به بهره برداری رسید و تعداد جایگاههای عرضه این سوخت را در ایران به ۲۱۰۷ باب رساند.

در این ۲۱۰۷ جایگاه عرضه سی ان جی در مجموع با ۱۲هزار و ۹۴ نازل سوختگیری، ظرفیت اسمی عرضه سی ان جی به میزان ۲ میلیون و ۳۱۸ هزار و ۵۰۷ مترمکعب استاندارد در هر ساعت وجود دارد.

در حالی که تاپایان دولت دهم، برنامه دولت تکمیل تعداد جایگاههای عرضه سوخت CNG تا سقف ۲۵۰۰ باب بود و از سوی مدیران نفتی دولت عنوان می شد که بیش از ۲۵۰۰ جایگاه، دیگر با بودجه دولتی ساخته نمی شود، مصطفی کشکولی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در روزهای اخیر در بازدید های استانی خود اعلام کرده که ۱۰۰۰ جایگاه جدید عرضه سوخت CNG در اقصی نقاط کشور احداث خواهد شد.

با توجه به در مدار بهره برداری بودن ۲۱۰۷ جایگاه CNG در کشور، با رویکرد جدید گسترش سهم CNG در سبد سوخت، تعداد جایگاههای CNG کشور قرار است به بیش از ۳۰۰۰ باب برسد اما تا امروز زمان دقیقی برای تحقق این هدف اعلام نشده است، تنها در دولت دهم عنوان شده بود که برنامه دولت این است که تعداد جایگاههای عرضه سوخت CNG تا پایان سال ۹۲ به ۲۵۰۰ باب برسد که با توجه به تعداد جایگاههای در دست احداث، این وعده تا پایان سال جاری محقق نخواهد شد.

هم اکنون بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودروی دوگانه سوز در کشور در کنار سوخت بنزین از سوخت CNG نیز استفاده می کنند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات