دولت باید درصدی را که برای تولید در قانون هدفمندی یارانه ها در نظر گرفته شده بود را پرداخت کند. اما هنوز یارانه تولید پرداخت نشده است.

به گزارش افکارنیوز ، باید قیمت حامل های انرژی افزایش یابد و در مقابل باید در خصوص یارانه ها فکری کرد. در حال حاضر که دولت منابع مالی برای افزایش یارانه ها ندارد اما در صورت افزایش قیمت بنزین، یا باید خدمات ارائه شود و یا باید یارانه ها افزایش یابد.

سال آینده قیمت بنزین به احتمال زیاد به بیش از ۱۰۰۰ تومان افزایش می یابد و در این بین، حذف کارمزد و سهمیه بنزین برخی از خودروها و موتورسیکلت ها از مهم ترین تغییرات جدید بنزینی خواهد بود، ضمن آنکه به زودی با اطلاعیه دولت تاریخ مصرف بنزین ۴۰۰ تومانی هم به پایان می رسد.

در این بین اما سوالی که در اذهان عمومی به وجود آمده این است که با افزایش قیمت بنزین و بالا رفتن نرخ حامل های انرژی در سال ۹۳ چه تغییری در روند پرداخت یارانه های نقدی ایجاد خواهد شد. اینکه آیا دولت تصمیم دارد یارانه ها را افزایش دهد یا سود حاصل از افزایش قیمت بنزین را به صورت خدمات اجتماعی به مردم ارائه خواهد داد. در این خصوص ۲ تن از نمایندگان مجلس پاسخ هایی ارائه کردند.

بنزین گران شود یارانه باید افزایش یابد

منصور حقیقت پور با بیان اینکه مخالف افزایش یارانه نقدی هستم، اظهار داشت: ایرانیان خارج از کشور و افرادی که توانمند هستند باید از لیست یارانه بگیران حذف شوند و این حدود ۱۵ میلیون نفر را در برمی گیرد. ما معتقدیم باید برای طبقات محروم درمان و آموزش و پرورش رایگان باشد. بیمه بازنشستگی آنان باید رایگان باشد و از این امور به جای افزایش یارانه های نقدی استفاده شود. در غیر اینصورت افزایش یارانه نقدی و دادن پول نقد باعث افزایش تورم خواهد شد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: قرار بود همراه با افزایش حامل های انرژی یارانه ها نیز افزایش یابد. در صورتی که حامل های انرژی افزایش یابد دولت یا باید یارانه نقدی مردم را زیاد کند و یا اینکه خدمات اجتماعی را به صورت رایگان به مردم ارائه دهد. در غیر اینصورت بالا بردن قیمت حامل های انرژی بر خلاف قانون هدفمندی یارانه ها خواهد بود.

نماینده مردم اردبیل با اشاره به اینکه افزایش قیمت بنزین قطعی است، عنوان کرد: دولت باید درصدی را که برای تولید در قانون هدفمندی یارانه ها در نظر گرفته شده بود را پرداخت کند. اما هنوز یارانه تولید پرداخت نشده است. باید قیمت حامل های انرژی افزایش یابد و در مقابل باید در خصوص یارانه ها فکری کرد. در حال حاضر که دولت منابع مالی برای افزایش یارانه ها ندارد اما در صورت افزایش قیمت بنزین، یا باید خدمات ارائه شود و یا باید یارانه ها افزایش یابد.

یارانه نقدی ۲ سال دیگر قطع می شود

یکی دیگر از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: افزایش حامل های انرژی به قانون هدفمندی مربوط است و در قانون هدفمندی همه حرکات دولت کاملا مشخص است.

عوض حیدر پور در گفتگو با «فردا» افزود: من فکر می کنم به دلیل اینکه در دولت دهم قانون هدفمندی یارانه ها به صورت غلط انجام شده، دولت یازدهم نیز به تبع آن در حال اجرای غلط این قانون است. اما دولت یازدهم می تواند قانون هدفمندی را به صورت اصلاحیه ارائه دهد. در سال جاری پولی که به عنوان یارانه نقدی به مردم پرداخت شد بسیار بیشتر از پولی بود که از این طریق کسب درآمد کرده بود.

وی در ادامه یک پیشنهاد نیز به نمایندگان مجلس ارائه کرد و گفت: پیشنهاد من این است که اگر دولت تحت هر شرایطی تبصره قانون هدفمندی یارانه ها را ارائه نکند، مجلس نیز در زمینه بودجه سال ۹۳ کاری انجام ندهد تا دولت نیز به همین روال به کار خود ادامه دهد.

حیدرپور در پاسخ به این سوال که آیا دولت می تواند بدون اینکه تبصره قانون هدفمندی یارانه ها را افزایش دهد قیمت حامل های انرژی را افزایش دهد یا خیر، گفت: دولت در قانون اجازه دارد قیمت ها را به نحوی افزایش دهد که بتواند منابع خود را تامین کند. اما در صورتی که حامل های انرژی افزایش یابد، اولا باید جامعه هدف برای دریافت یارانه نقدی کاهش یابد و دوما باید یارانه نقدی ترمیم شود که جوابگوی اقشار ضعیف باشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در بخش پایانی اظهارات خود گفت: دولت مقرر است که در زمان ۵ سال از آغاز اجرای قانون هدفمندی یارانه ها پرداخت یارانه نقدی را قطع کرده و به پوشش کامل تامین اجتماعی به خصوص بحث درمان بپردازد. در حال حاضر ۲ سال از این مدت زمان ۵ ساله باقی مانده و اگر سیاست های دولت در بحث یارانه ها تغییر نکند، ۲ سال دیگر باید این پرداخت های نقدی جمع شود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات