عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان:

عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان گفت: بیش از ۱۵ علم به طور تخصصی در جریان فعالیت های هسته ای دخالت مستقیم دارند که وجود همه آنها برای قسمت های مختلف بحث انرژی هسته ای ضروری است.

عصر امروز نشست بررسی ابعاد علمی انرژی هسته ای با حضور امیر اکباتانی و فریدون چوبدار دوعضو هیئت علمی دانشگاه لرستان که دارای دکترای فیزیک هسته ای هستند توسط جامعه اسلامی دانشجویان در سالن دانشکده اقتصاد این دانشگاه برگزار شد.

اکباتانی در این نشست با اشاره به نحوه تولید انرژی هسته ای اظهار کرد: بیش از ۱۵ علم به طور تخصصی در جریان فعالیت های هسته ای دخالت مستقیم دارند که وجود همه آنها برای قسمت های مختلف بحث انرژی هسته ای ضروری است.

وی افزود: این علوم شامل رشته های زمین شناسی، معدن، مهندسی مکانیک، برق، الکترونیک، مهندسی کنترل، مهندسی سیالات، مهنسی ساختمان و پزشکی هسته ای ودیگر رشته های تخصصی دیگر می شود.

اکباتانی با اشاره به کار بردهای انرژی هسته ای بیان کرد: انرژی هسته ای در دو زمینه نظامی و غیر نظامی کاربرد دارد.

وی افزود: انرژی هسته ای در زمینه صلح آمیز در مواردی از جمله کشاورزی، صنعت، پزشکی، معدن، دیرینه شناسی، محیط زیست کاربرد دارد.

اکباتانی تصریح کرد: یکی از ستون های اصلی پیشرفت علم در دنیا استفاده از انرژی هسته ای در شاخه های مختلف علوم است.

وی افزود: کشور ایران در زمینه هسته ای نسبت به سایر کشورها از جایگاه خوبی برخوردار است و در حال حاضر با استفاده از حداقل امکانات به بهترین پیشرفت ها رسیده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان گفت: استفاده از انرژی هسته ای نیازمند سرمایه، ساختار اقتصادی مناسب و زمینه های بکارگیری آن است که امروزه ایران همه ظرفیت های لازم برای استفاده از انرژی هسته ای را دارد.

وی تصریح کرد: برخورداری از انرژی هسته ای یک خواسته کوچک و رویایی نیست و در حال حاضر استفاده کشور ایران از این انرژی یک نیاز اساسی و واقعی است.

وی با اشاره به دخالت های اخیر آمریکا در امور داخلی ایران بیان کرد: هیچ کشوری براساس حقوق بین الملل حق دخالت در برنامه های توسعه ای کشورهای دیگر را ندارد.

فریدون چوبدار دکترای فیزیک هسته ای و عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان در بخش دیگری از این نشست اظهار کرد: حدود ۶۳۴ راکتور در هفتاد سال گذشته در دنیا تولید شده است که حدود ۳۰Mwe انرژی الکتریکی تولید می کند و مهمترین عنصری که در این واکنش بکار گرفته می شود اورانیوم ۲۳۵ است.

وی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان راجع به مزایای انرژی هسته ای گفت: انرژی آزاد شده از یک کیلوگرم اورانیوم غنی شده معادل سوخت ۲۷۰۰۰ تن زغال سنگ است که هم صرفه اقتصادی دارد و هم در پاکیزگی محیط زیست بسیار موثر است.

وی افزود: نداشتن آلودگی گازهای گلخانه ای، مصرف حجم کمتر از سوخت از مزایای دیگر این نوع سوخت است.

وی با اشاره به جنایت های آمریکا با استفاده از سلاح های هسته ای تصریح کرد: نخستین بار این سلاح های کشتار جمعی در دنیا توسط آمریکا درهیروشیما و ناکازاکی بکار گرفته شد که نسبت به پیشرفت های دیگر آمریکا در زمینه ساخت سلاح های هسته ای اقدامی کوچک است.

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات