نامزد پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران برای دبیرکلی اوپک با تشریح دلیال کاهش قیمت جهانی طلای سیاه، اعلام کرد: هر چند نفت ۱۰۰ دلاری قیمت واقعی این کالا نیست اما در شرایط فعلی اقتصاد جهانی قیمتی منصفانه برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان به شمار می رود.

غلامحسین نوذری درباره وضعیت اقتصاد جهانی و ارتباط آن با نوسان قیمت جهانی نفت خام در بازارهای جهانی، گفت: قیمت نفت همواره از طریق عرضه و تقاضا تعیین می شود.

نامزد پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران برای دبیرکلی اوپک با اعلام اینکه در سال های اخیر طرح های جدید ریاضت اقتصادی در برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا تدوین و اجرایی شده است، تصریح کرد: اجرای طرح های ریاضت اقتصادی در کاهش تقاضا برای خرید نفت در بازارهای جهانی تاثیر گذار بوده است.

وزیر اسبق نفت در دولت نهم با یادآوری اینکه در شرایط فعلی با در نظر گرفتن هزینه های تولید، توسعه، تورم و همچنین تغییرات ارزش کالا حتی قیمت نفت ۱۰۰ دلاری یک قیمت واقعی برای نفت خام به شمار نمی آید، اظهار داشت: اما با توجه به وضعیت رکود اقتصادی در اروپا نفت ۱۰۰ دلاری می تواند برای مصرف کنندگان و تولید کنندگان این کالای استراتژیک مطلوب باشد.

دلایل سقوط قیمت جهانی طلای سیاه

وی با بیان اینکه اوپک در شرایط فعلی اقتصاد جهانی باید قیمتی را برای نفت خام دنبال کند که منجر به رشد و شکوفایی اقتصادی شود، تبیین کرد: قطعا ادامه رکود اقتصادی به نفع تولید کنندگان نفت خام هم نخواهد بود.

نوذری با تاکید بر اینکه مشکلات فعلی اقتصاد اروپا و برخی از کشورهای غربی ریشه در قیمت نفت خام ندارد، بیان کرد: عدم سرمایه گذاری مناسب برای تولید کالاها و اخذ مالیت های سنگین در این کشورها منجر به رکود اقتصادی شده است.

نامزد پیشنهادی ایران برای دبیرکلی اوپک با اعلام اینکه در چند سال اخیر بخش عمده سرمایه ها راهی کشورهای در حال توسعه همچون هند و چین شده است، یادآور شد: بر این اساس همزمان با کاهش سرمایه گذاری ها در اروپا و آمریکا، درآمدهای ناشی از مالیات تولیدکنندگان هم کاهش یافته، بر تعداد بیکاران افزوده شده و این در حالی است که هزینه های مردم با افزایش روبرو بوده است.

وی درباره نقش سازمان اوپک برای شکوفایی مجدد اقتصاد جهانی، توضیح داد: اوپک با سابقه ای بیش از ۵۰ سال همواره در جهت تامین انرژی مورد نیاز جهان تلاش کرده است و بخش عمده توسعه اقتصاید جهان مرهون سیاست های مناسب و به موقع سازمان اوپک بوده است.

قیمت واقعی نفت بیش از ۱۰۰ دلار است

وزیر اسبق نفت با بیان اینکه اوپک همواره در مواقع بحران تصمیم های منطقی اتخاذ کرده است، تاکید کرد: از این رو در شرایط فعلی اعضای اوپک می توانند نقش آفرینی تاثیر گذاری برای بهبود شرایط اقتصاد جهانی همچون گذشته داشته باشد.

نوذری در پایان تاکید کرد: هر چند نفت ۱۰۰ دلاری قیمت واقعی این کالا نبوده اما در شرایط فعلی اقتصاد جهانی قیمتی منصفانه برای تولید کنندگان و مصرف کنندگان به شمار می رود.

به گزارش مهر، همزمان با سقوط آزاد قیمت جهانی طلای سیاه، درصورتی که قیمت نفت به زیر ۱۰۰ دلار سقوط کند ایران پیشنهاد برگزاری یک نشست فوق العاده را به رئیس عراقی اوپک را ارائه می کند.

بر این اساس تا پایان معاملات خرید و فروش نفت در هفته گذشته، متوسط قیمت سبد نفتی اوپک به محدوده قیمتی ۱۰۲ دلار، نفت برنت دریای شمال به ۱۰۳ دلار، اورال روسیه به ۱۰۲ تا ۱۰۴ دلار، دوبی به ۱۰۳ دلار، نفت سبک بصره عراق به ۱۰۲ دلار، وست تگزاس به ۹۴ دلار و نفت عمان به ۱۰۳ دلار در هر بشکه سقوط کرده است.

در این بین بهای نفت خام سبک و سنپگین صادراتی ایران هم از این کاهش قیمت در امان نماینده است به طوری که بهای هر بشکه نفت خام سبک صادراتی ایران به ۱۰۵ دلار و نفت سنگین صادراتی به ۱۰۳ دلار کاهش یافته است.

سقوط آزاد طلای سیاه در بازارهای جهانی واکنش کشورهای تولید کننده نفت خام را هم به همراه داشته است چنانچه رستم قاسمی وزیر نفت ایران در واکنش به دو رقمی شدن بهای نفت اعلام کرده است: بهای نفت خام پایین تر از ١٠٠ دلار برای تولید کنندگان و مصرف کنندگان قابل قبول نیست.

یک مقام مسئول در وزارت نفت هم امروز در گفتگو با مهر با بیان اینکه در صورت ادامه سقوط قیمت نفت به زیر ۱۰۰ دلار پیشنهاد برگزاری یک نشست فوق العاده بین اعضای اوپک مطرح خواهد شد، گفت: بر این اساس وزیر نفت ایران با رئیس اوپک درباره برگزاری این نشست فوق العاده به صورت تلفنی مذاکره خواهد کرد.

به گزارش مهر، اعضای اوپک در یکصد و شصت و دومین نشست این سازمان (٢٢ آذر ١٣٩١) در وین تصمیم گرفتند بار دیگر سقف تولید روزانه ٣٠ میلیون بشکه را تثبیت کنند.

نشست بعدی اعضای اوپک به منظور بررسی سیاست های تولید نفت این سازمان ٣١ مه سال جاری میلادی (١٠ خرداد ١٣٩٢) در اتریش برگزار خواهد شد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات