مدیر باغبانی جهاد کشاورزی لرستان:

لرستان خبر: مدیر باغبانی جهاد کشاورزی لرستان گفت: کاشت زیتون در باغات لرستان از سال ۷۲ آغاز شده است که هم اکنون در لرستان حدود ۱۹۱۰ هکتار باغ زیتون در لرستان وجود دارد.

بهروز بهاروند در گفت و گو با لرستان خبر در  خرم آباد ، اظهار کرد: عملیات کاشت محصول زیتون در باغات لرستان از سال ۱۳۷۲ شروع شده  که به طور رسمی در سال های ۷۶ و ۷۷ ساز و کار توسعه این محصول در استان با راه اندازی سامانه تولید نهال آن  فراهم شد.

وی افزود: هم اکنون در سطح استان حدود دو هزار هکتار باغ زیتون وجود دارد، که بیشتر در شهرهای مستعدتر مانند شهرهای خرم آباد، دوره چگنی، کوهدشت و پلدختر کشت می شود و تولید آن در سال گذشته در استان ۱۱۰۰ تن بوده است.

وی تصریح کرد: محصول زیتون در استان لرستان  بیشتر از نوع زرد و روغنی است که هدف دولت هم در این زمینه کاشت ارقام روغنی در مناطق مستعد کشور است.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی لرستان  بیان کرد: با توجه به اینکه زیتون هم خانواده با محصولات گرمسیری مانند انگور، انجیر و انار است که در سایر باغات استان کشت می شود اما این محصول  هنوز به خوبی نتوانسته به رقابت با این سه رقیب خود  بپردازد.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه محصول زیتون و برداشت و عمل آوری آن در استان نیازمند صنایع بالا دستی پیشرفته ای است و از طرفی هم  این محصول درختی است که بعد از ۷ سال به عمل می آید و به نوعی دیر بازده وکم محصول  با حدود ۱۱۰۰ تن در هکتار بارآوری محصول است می توان اقدام به کاشت محصولات دیگری به عنوان جایگزین این محصول اشاره کرد.

بهاروند افزود: در استان لرستان با توجه به مستعد بودن آب و هوا و حاصلخیز بودن خاک آن، محصولات دیگری از قبیل زعفران که حدود ۳ الی ۴ سال است که کاشت می شود و پسته  که با توجه به شرایط مناسب کاشت آن در استان به خصوص در شهرستان کوهدشت آینده روشنی در باغبانی استان لرستان دارد به کاشت این محصولات در لرستان پرداخته ایم.

 

انتهای پیام/

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات