مسئول پیگیری ویژه فرمانداری بروجرد:

لرستان خبر: مسئول پیگیری ویژه فرمانداری بروجرد ظهر امروز در جلسه کارگروه اشتغال در فرمانداری شهرستان بروجرد، از بیکاری به عنوان یکی از اصلی‌ترین چالش‌های پیش روی خانواده‌ها عنوان کرد و افزود: طبق آخرین آمارهای ارائه شده، بیکاری در بین افراد 16 تا 34 ساله در استان لرستان در سال گذشته 40 درصد بود. این آمار در سال جاری با چهار درصد کاهش، تاکنون به 36 درصد رسیده است.

به گزارش لرستان خبر، محسن یعقوبی‌فرگفت: با بسترسازی لازم در زمینه اشتغال و کمک به کاهش آمار بیکاری در جامعه، امید به زندگی در بین افراد جامعه افزایش یافته و بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی به خودی خود رفع می‌شود.

 

یعقوبی‌فر ادامه داد: البته در صورتی که نرخ بیکاری در افراد بالای 34 سال را نیز محاسبه کنیم، آمار ارائه شده یقینا افزایش می‌یابد.

 

وی خاطرنشان کرد: سرانه درآمد در استان لرستان 46 درصد میزان درآمد دیگر استان‌های کشور و به عبارت دیگر کمتر از نیمی از درآمد دیگر افراد جامعه است.

 

مسئول پیگیری ویژه فرمانداری بروجرد ادامه داد: بر این اساس و با توجه به نرخ تورم در جامعه، بسیاری از خانواده‌های لرستانی با مشکل کمبود درآمد و بیکاری مواجه هستند.

 

یعقوبی‌فر اشاره کرد: در کنار معضل بزرگی به نام بیکاری، افزایش میزان مهاجرت از این استان به خصوص شهرستان بروجرد، موجب شده، به دلیل از دست دادن نیروی جوان و فعال خود و به کارگیری آنها در استان‌های برخوردار، در آینده‌ای نه چندان دور با مشکلات عدیده‌ای مواجه شویم.

 

وی با اشاره به اینکه مصارف بانکی در لرستان حدود دو برابر منابع بانکی است، خاطرنشان کرد: با رصد مشکلات موجود در استان لرستان و شهرستان بروجرد، باید با ارائه راهکارهای لازم و اجرایی برای مبارزه با فقر و بیکاری که مشکلات عدیده دیگری را نیز به دنبال دارد، بکوشیم.

 

وی بیان داشت: دولت به دلیل محدودیت منابع به عنوان متولی اشتغالزایی در کشور می‌تواند با ایجاد بستر لازم زمینه را برای حضور فعال بخش خصوصی در مبارزه با این معضل بزرگ مهیا کند.

 

مسئول پیگیری ویژه فرمانداری بروجرد با ادامه اینکه بنگاه‌های اقتصادی کوچک و زودبازده در این امر نقش خوبی دارند، اضافه کرد: در مقاطعی نیز نیاز به حضور سرمایه‌گذار خارجی در کشور احساس می‌شود، بنابراین با تعامل و ایجاد رابطه با دیگر کشورها، می‌توان زمینه لازم برای حضور و سرمایه‌گذاری کشورهای خارجی را فراهم کرد.

 

یعقوبی‌فر با توجه به اهمیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی، گفت: اگر بستر لازم برای ایجاد شغل فراهم باشد، اما نیروی انسانی آموزش دیده وجود نداشته باشد، برخی از مشکلات به قوت خود باقی می‌مانند.

 

وی توسعه کارآفرینی را راهکاری مناسب برای مقابله با چالش‌های موجود در این حوزه دانست.

 

یعقوبی‌فر در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: فرش دستباف ایران از قدیم‌الایام همواره جزو ارزشمندترین سوغات گردشگران ایرانی بوده است، به طوری که قریب به یک قرن است، بازار دنیا را در اختیار خود قرار داده است.

 

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر با کاهش جدی در سهم صادرات فرش دستباف ایرانی روبرو بوده‌ایم، به‌طوری که سهم صادرات آن از 17 درصد به دو درصد کاهش یافته است.

 

این مسئول تامین مواد اولیه، تولید و عرضه و بازاریابی در بازار جهانی را سه محور عمده در حوزه فرش عنوان و تصریح کرد: مهمترین بخش این محورها را عرضه و بازاریابی تشکیل می‌دهد، بنابراین باید در این زمینه استراتژی‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تعریف شود.

 

یعقوبی‌فر با اشاره به دغدغه‌های عدیده تولیدکنندگان، اضافه کرد: شنیدن و رصد نقطه نظرات این افراد، می‌تواند در رفع مشکل بیکاری گره‌گشا باشد.

 

وی با اشاره به مغفول ماندن پتانسیل بخش کشاورزی در شهرستان، افزود: در حوزه مهار آب‌های سطحی و روان‌آب‌ها نیز اقدامات قابل توجهی صورت نگرفته است که این می‌طلبد توجه به این دو مقوله نیز مدنظر مسئولان قرار گیرد.

 

در این جلسه رسیدگی به پنج طرح اداره صنعت، معدن و تجارت و دو طرح جهاد کشاورزی انجام و در پایان جلسه نیز تصمیماتی گرفته شد.

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات