رئیس اتاق بازرگانی تهران ضمن تشریح ۹ چالش اساسی کشور گفت: در ۱۰ سال گذشته نقدینگی ۱۰ برابر شده است.

یحیی آل اسحاق کاندیدای ریاست جمهوری یازدهم، در خصوص اولویت های اقتصادی که باید رئیس جمهور آینده داشته باشد، اظهار داشت: در حال حاضر ۹ موضوع اساسی چالش های کشور است و هر رئیس جمهوری که انتخاب شود، باید برنامه عملیاتی و اجرایی برای این ۹ چالش اساسی داشته باشد.

* ۹ چالش اساسی کشور

وی افزود: این ۹ موضوع شامل مشکلات ارزی به وجود آمده که باید ساماندهی شده و نوسانات ارزی به حداقل برسد و نرخ مناسبی برای ارز تعیین شود. دوم نرخ تورم است، سوم اشتغال، چهارم چگونگی رابطه با دنیا، پنجم موضوع بودجه، ششم نظام تأمین مالی بنگاه های اقتصادی، هفتم نحوه اداره بنگاه های اقتصادی با توجه به اجرای اصل ۴۴، خصوصی سازی و کاهش مداخلات دولتی، هشتم برنامه عملیاتی و اجرایی برای نظام یارانه ها و نهم چالش محیط زیست است که تاکنون توجه جدی به آن نشده است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: برای رسیدن به حل این مشکلات و چالش ها نیازمند فضاسازی و بسترسازی مناسب هستیم و هر کسی که بخواهد رئیس جمهور آینده شود، باید فضای مناسبی را فراهم کنیم.

* فضای بد اخلاقی رفع شده و رانت سازها را شناسایی کنیم

وی در تشریح فضای مناسب برای اجرای برنامه ها و همچنین رفع ۹ چالش اساسی اظهار داشت: اول باید فضای بداخلاقی تبدیل به فضای رفاه ملی شود و اخلاق باید در همه زمینه های کشور حاکمیت پیدا کند. دوم باید از ظرفیت های موجود کشور به درستی استفاده شود و استعدادهای رانده شده به صحنه بیایند. سوم باید در ساماندهی مسائل اجتماعی رعایت حقوق فردی و حقوق اجتماعی صورت گیرد و نکته چهارم مربوط به برخورد با فساد است که باید به دنبال مفسد و ریشه های فساد بود چرا باید در کشور ما فساد بانکی سه هزار میلیارد تومانی صورت گیرد، باید رانت، رانت خوار و رانت ساز شناسایی شود، باید به دنبال نظامی باشیم که رانت را ساخته است.

* نظام برنامه ریزی کشور بی صاحب شده است

وی افزود: سازمان مدیریت کشور را برداشته ایم و در واقع نظام برنامه ریزی کشور بی صاحب شده است سیاست های پولی و مالی مختلط شده اند و دولت هر وقت دلش خواسته از بانک مرکزی پول برداشته است.

آل اسحاق گفت: حل مشکلات ممکن است در شرایط انتخابات تفاوت داشته باشد، ممکن است برخی در این فضا به گونه ای حرف بزنند که به دنبال رأی مردم باشند، مثلاً بگویند یارانه ها باید ۵ برابر شود که مردم را خوشحال تر بکنند و یا بگویند مسکن مهر باید ادامه پیدا کند و باید نرخ سود آن کاهش پیدا کند و یا جنگ بین فقیر و غنی را دوباره علم کنند و بحث اشرافیت را مطرح کنند که ظرف ۳۰ سال گذشته همه ما اینها را یاد گرفته ایم. برخورد دیگر ممکن است این موضوع مطرح شود که باید به دنبال عدالت اجتماعی باشیم، اما آنچه امروز می بینیم ۳ میلیون بیکار و همچنین فرصت های شغلی توزیع شده، طرح بنگاه های زود بازده بوده است به طوری که دولت اقتصاد توزیعی را انتخاب کرده است و نه تنها درآمدها بلکه دارایی ها را هم توزیع کرده است.

*دولت ۴۰ هزار تومان یارانه می دهد، تورم ۷۰ هزار تومان پس می گیرد


آل اسحاق گفت: دولت ۴۰ هزار تومان یارانه به مردم می دهد، اما تورمی که در کشور وجود دارد ۷۰ هزار تومان پس می گیرد، یعنی مردم ۳۰ هزار تومان بدهکار می شوند.

وی در خصوص ارتباط با سایر کشورها گفت: ارتباط با کشورهای دنیا باید در چارچوب خطوط قرمز کشور باشند و در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری حرکت کنیم، نه یک قدم جلوتر و نه یک قدم عقب تر باشد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با تأکید بر اینکه نباید به مردم وعده های پوچ دهیم و باید برنامه اجرا کنیم، اظهار داشت: هدفمند کردن یارانه ها یکی از برنامه هایی بود که پس از جنگ همه دولت ها می خواستند آن را اجرا کنند، اما فقط دولت نهم و دهم بود که توانست این تابو را بشکند، اما در تأمین منابع و نحوه توزیع به مشکل برخورد.

* هدفمندی ادامه پیدا کند


وی در واکنش به این سئوال، که آیا باید اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها ادامه پیدا کند یا خیر گفت: من معتقدم باید این قانون ادامه پیدا کند و اشتغال و سرمایه گذاری به نحوی باشد که از تولید ملی حمایت شود.

آل اسحاق در پاسخ به این سئوال که آیا شما قائل به پرداخت نقدی یارانه ها هستید، چرا که به عقیده بسیاری از اقتصاددانان دنیا پرداخت نقدی تورم زا است، اظهار داشت: ما معتقدیم باید حمایت از مردم انجام شود، اما روش های دیگری هم وجود دارد، البته روش نقدی هم در کنار این روشها مطرح است، اما باید تولید را تقویت کرد.

* ارز ۲۵۰۰ تومانی مردم را در شرایط سختی قرار می دهد

وی افزود: باید کالای اساسی را نظام سلامت و بهداشت مردم تأمین شود اگر قرار باشد کالای اساسی و نظام سلامت و بهداشت با ارز ۲ هزار و ۵۰۰ تومانی باشد، مردم را در شرایط سختی قرار می دهد، لذا من معتقدم این دو گروه کالا باید با نرخ قبلی حفظ شود.

وی در خصوص برنامه برای نظام عرضه کشور گفت: ما معتقدیم باید به سمت تک نرخی شدن حرکت کنیم. رقم بودجه در سال جاری نزدیک به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است، اما تنها ۳۰ هزار میلیارد تومان آن از طریق نفت تأمین می شود باید دولت مشخص کند که بقیه این رقم را از کجا می خواهد بوجود بیاورد آیا دولت می خواهد دارایی های جدید بفروشد می خواهد مالیات را بالا ببرد و یا اینکه ارز را گران کند، لذا من معتقدم برای نظام ارزی کشور با ملاحظات بودجه ای باید مردم را ملاحظه کرد باید قدرت خرید مردم و سطح رفاه آنها را در نظر گرفت. اگر ارز ۲ هزار و ۵۰۰ تومان شود باید به قدرت خرید مردم توجه شود، اگر در این خصوص فکری نکنیم، ممکن است مشکل اقتصادی تبدیل به مشکل اجتماعی شود، باید عقلانیت در نظام مدیریت کشور حاکم شود.

* نباید اجازه دهیم راهکارهای پوپولیستی اداره کشور را به دست گیرند

وی با تأکید بر ارائه برنامه های عملیاتی و اجرایی از سوی نامزدها گفت: نباید اجازه دهیم راهکارهای پوپولیستی (مردم فریب) اداره کشور را به دست گیرند، اگر قرار بود این راهکارها جواب دهد تاکنون جواب می داد و نتیجه آن چالش های موجود نمی شد.

آل اسحاق گفت: می توان بهره وری را بیشتر کرد و قدرت خرید مردم و نظام رفاه مردمی را نیز افزایش داد و باید به تغذیه، سلامت، مسکن و آموزش و پرورش کشور اولویت بالاتر داد در حال حاضر یک میلیون و ۳۰۰ مسکن نیمه کاره رها شده است.

* در ۱۰ سال گذشته نقدینگی ۱۰ برابر شده است

رئیس اتاق بازرگانی تهران در خصوص برنامه برای مهار تورم گفت: ریشه تورم در نقدینگی است که در ده سال گذشته نقدینگی ۱۰ برابر شده است و از سال ۸۴ به بعد ۴ تا ۵ برابر شده است.

وی افزود: برنامه ما این است که جهت گیری نقدینگی باید به سمت تولید باشد، باید سودآوری بخش تولید بالا برود و نباید شرایط به نحوی باشد که شهرک های صنعتی ما با یک سوم ظرفیت کار کنند.

* سازمان مدیریت را احیا می کنم

وی در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص احیای سازمان مدیریت گفت: من با اقتضائات جدی قائل به احیای سازمان مدیریت هستم.

آل اسحاق همچنین در خصوص روش های عبور از تحریم گفت: بدون حضور عملیاتی بخش غیردولتی و مردم هیچگونه راه حل نتیجه بخشی در اقتصاد نداریم. تجربه نشان داده است می توان از سیستم هایی نظیر سیستم تهاتر، سیستم ICU، مبادلات مرزی و مذاکرات طرفین به نتیجه رسید.

* اگر سیاسیون رگ ها را می بندند غیرسیاسیون به دنبال زندگی هستند

وی با بیان اینکه این تحریم سال های متمادی است که وجود دارد و ما همواره توانسته ایم بر آن غلبه کنیم، گفت: علی رغم همه تحریم ها در سال گذشته صد میلیارد دلار با دنیا تعامل داشتیم.

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: باید به بخش خصوصی کشور اعتماد بیشتری شود، چرا که اگر تحریم ها راههای اصلی را می بندند بخش خصوصی می تواند از مویرگ ها حرکت کند، بخش خصوصی یعنی مردمی که ۷۰ میلیون عقل و تدبیر دارند، ۷۰ میلیون منفعت سازی و ۷۰ میلیون ارتباطات در آن وجود دارد، اگر سیاسیون رگ ها را می بندند، غیرسیاسیون به دنبال زندگی هستند و از مسیرهای مویرگی وارد می شوند.

وی افزود: من بارها گفته ام اگر دشمن یک در را می بند ما باید ده در دیگر را باز کنیم.

آل اسحاق در پایان گفت: باید قبول کنیم در مدیریت اجرایی کشور مشکل داریم، مشکلات قابل حل هست، حل و فصل مشکلات احتیاج به برنامه ریزی دارد و هر گونه برنامه ریزی بدون توجه به فضای نشاط و امید محکوم به مرگ است و هر گونه سیاه نمایی در واقع ضربه زدن به کل کشور است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات