رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی خرم آباد مطرح کرد

لرستان خبر: رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی خرم آباد گفت: با اشاره به تاثیر بکارگیری ماشین آلات کشاورزی در افزایش عملکرد و کاهش هزینه ها گفت: ایجاد شرکت های تعاونی مکانیزاسیون به نظر می رسد راه حل مناسبی باشد.

لرستان خبر، ˈمرتضی هادی پورˈ روز یکشنبه در جمع خبرنگاران گفت: کمتر از یک درصد مجموع 130 هزار بهره بردار بخش کشاورزی استان، دارای زمین های زراعی با وسعت بیش از 50 هکتار هستند.

 

وی افزود: یکپارچه نبودن اراضی کشاورزی استان از جمله چالش های پیش روی این حوزه به شمار می رود چراکه تهیه ماشین آلات کشاورزی برای صاحبان اراضی کوچک نیز مقرون به صرفه نیست.
 

وی با اشاره به تاثیر بکارگیری ماشین آلات کشاورزی در افزایش عملکرد و کاهش هزینه ها، تصریح کرد: در حال حاضر تعداد 18 هزار و 144 دستگاه تراکتور و 160 دستگاه کمباین در استان لرستان وجود دارد .
 

وی با بیان اینکه به ازای هر 50 تا 55 هکتار زمین زراعی در لرستان یک دستگاه تراکتور وجود دارد، گفت: در سطح جهان در رابطه با استفاده از ماشین آلات کشاورزی به دو گونه عمل می شود.
 

هادی پور اضافه کرد: با توجه به وسعت مناسب اراضی در کشورهای غربی ، بهره برداران در زمینه استفاده از ماشین آلات سنگین با مشکلی مواجه نیستند، این در حالی است که در کشورهای شرق آسیا، که اراضی کوچک و صنعت پیشرفته ای دارند، ماشین آلاتی متناسب با این اراضی با صرفه مناسب اقتصادی ساخته شده است.
 

وی با بیان اینکه در ایران، هیچ کدام از این دو وضعیت حاکم نیست، عنوان کرد: با توجه به قطعه قطعه بودن زمین های کشاورزی در کشور، دو راهکار می توان برای رفع مشکل مکانیزاسیون کشاورزی پیشنهاد کرد.
 

وی گفت: تجمیع اراضی که نیازمند قانون است و با توجه به مشکلات خاص، دستیابی به نتیجه آن در کوتاه مدت مقدور نیست و دوم ایجاد شرکت های تعاونی مکانیزاسیون که به نظر می رسد راه حل مناسب تری باشد.
 

وی تاسیس و راه اندازی شرکت های خدمات مکانیزاسیون را امکانپذیر و با صرفه دانست و افزود: این الگو در بسیاری از کشورهای غربی اجرا شده و این شرکت ها از توانایی بسیار مطلوبی برای خدمات دهی به کشاورزان برخوردار هستند.
 

از مجموع 800 هزار هکتار اراضی کشاورزی استان لرستان، 25 درصد آن آبی و مابقی به صورت دیم کشت می شود.

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات