سکوت مسئولان در قبال خشکسالی شدید در اشترینان بروجرد/

بحران کم آبی و خشکسالی در بخش اشترینان شهرستان بروجرد مردم این بخش را که اکثرا شغل کشاورزی و دامپروری داشتند به دلیل از دست دادن شغل راهی شهرها کرده است.

به گزارش لرستان خبر، در گذشته نه چندان دور شهر اشترینان و روستاهای تابعه آن از خوش آب و هوا ترین مناطق شهرستان بروجرد بودند و باغات انگور و میوه این بخش زبانزد عام و خاص بود.

 

اما چند سالی است که بحران بی آبی و خشکسالی و حفر چاههای عمیق در اطراف شهر اشترینان و روستاها باعث شده که قناتها و چشمهای جوشان که روزگاری محل تامین آب کشاورزی بودند و شغل افراد زیادی در کنار حرکت و جوشش روان آنان تامین می شد خشک شده و افراد بسیاری را بیکار کند.

 

اشترینان با حدود 40 روستا این روزها تشنه و خشک با محصولات باغی و کشاورزی پررونق خود وداع کرده و دیگر انگور معروف این بخش در میادین میوه و تره بار زبانزد نیست.

 

یک کشاورز اشترینانی  گفت: سالهاست که به دلیل خشکسالی و بی آبی کار کشاورزی را رها کرده و به شهر روی آورده ام.

 

ˈعباس ممیوندˈ افزود: روزگاری خود و فرزندانم در کنار کار کشاورزی امرار معاش می کردیم و نیازی به شهر و شهرنشینی نداشتیم ولی از زمانی که قناتها و چشمه های جوشان در این منطقه خشکیده اند کار کشاورزی نیز از این سامان رخت بر بست.

 

یکی دیگر از اهالی روستای برده سره بخش اشترینان گفت: حفر چاههای عمیق در اطراف روستا باعث شده که قنات و چشمهای روستا خشک شود و کشاورزی پررونق این منطقه نابود گردد.

 

ˈحسن بشیریˈ افزود: از مسوولان استانی و شهرستانی می خواهیم که فکری به حال کشاورزی این منطقه کنند و با احداث سد هزاران شغل را به این خطه بازگردانند.

 

به گفته وی امروز بحران خشکسالی در بخش اشترینان تامین نیاز آب شرب را هم تحت شعاع خود قرار داده است.

 

یکی دیگر از اهالی روستای کوشکی بخش اشترینان دراین باره گفت: خشکسالی کشاورزی را نابود کرده و بحران بی آبی اهالی این روستا را مجبور به مهاجرت به شهر نموده و روستا درحال تخلیه شدن است.

 

ˈمحسن امید علیˈ افزود: تامین آب شرب روستاها با تانکر انجام می شود و مردم باقی مانده در این روستا ها برای تامین آب شرب مصرفی خود متحمل زحمات فراوان هستند.

 

به گفته وی اگر فکری برای حل معظل بی آبی در بخش اشترینان و روستاهای تابعه نشود به زودی شاهد عواقب بدتر بعدی خواهیم بود.

 

مسولان شهر و استانی و کشوری نیز همگی در جریان خشکسالی و بی آبی بخش اشترینان هستند و در مصاحبه ها و سخنرانی های خود بارها و بارها مطالب مختلفی برای گذر از بحران بی آبی بیان کرده اند.

 

بنابراین گزارش یکی از راهکارهای گذر از این مرحله سخت در بیان بسیاری از مسوولان احداث سد دراین منطقه است که متاسفانه هیچ اقدامی تاکنون دراین مورد انجام نشده است.

 

بخش اشترینان با جمعیتی حدود 40 هزار نفر در شمال غربی شهرستان بروجرد واقع شده است.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • خرم آبادی

    بله وقتی مسئولین محترم برای خود شیرینی ، آب لرستان رو برای سرمایه داران قم می فرستند که برای ویلاهاشون دریاچه درست کنند وقایق بندازن توش و کیفشو ببرند چرا مردم بدبخت لرستان ، زجرشو نکشن

نظرات